سنگ اندازی های گازی پاکستان در مقابل پای ایران

آذرجزایری: اینکه پاکستان هم به راهی می رود که سالها پیش هند در مذاکرات خط لوله صلح با ایران رفت یا نه، موضوعی است که قضاوت در خصوص آن نیازمند گذشت زمان کمتری است.
در حال حاضر آنچه از شواهد بر می آید، سنگ اندازی پاکستان برای عدم اجرای قرارداد گازی با ایران است تا به همان راهی برود که سالها پیش هند را به خاطر آن مواخذه کرد.
سالهایی که ایران سعی داشت فروش گاز به این دو کشور را در قالب خط لوله ای به نام صلح انجام دهد و پاکستان هم شدیدا راغب اجرایی شدن آن بود اما هند شروع به سنگ اندازی کرد تا شاید از این طریق شریک تجاری بزرگ خود را (آمریکا) راضی نگه دارد. همان روزها بود که پاکستان با زیر سوال بردن دو دلی های مهاراجه ها از ضرورت اجرایی شدن این قرارداد برای این کشور می گفت و اینکه باید هر چه زودتر گاز ایرانی با پاکستانی ها برسد.
همین پافشاری ها در نهایت ایران را ناچار کرد که این خط لوله را یک جانبه با پاکستان به امضاء برساند و تنها شرایطی در قرارداد قید شد که براساس آن مهاراجه ها هر زمان که اراده کنند می توانند به این قرارداد بپیوندند.
اینکه سر قیمت چانه زنی ها شد و در نهایت قرار بود هر سه سال در قرارداد قیمت تصحیح شود اگر بگذریم و بگوییم که پاکستانی ها امروز بهانه ای برای بالا بودن قیمت ندارند هر چند که چندماه پیش برروی این مساله هم دست گذاشته بودند و امروز معلوم نیست که چگونه این گلایه خاموش شد اما باید به بهانه ای جدید از سوی مقامات این کشور اشاره کنیم.
مقامات پاکستانی از کمبود منابع مالی برای احداث خط لوله تا مرز ایران می گویند و اینکه در صورتی می توانند این قرارداد را اجرایی کنند که ایران هزینه احداث این خط لوله را بر عهده بگیرد.
براساس برآوردهای یک شرکت آلمانی احداث این خطوط لوله برای اجرایی شدن این قرارداد به بیش از یک میلیارد دلار هزینه نیاز دارد که در ابتدا قرار بود بخشی از این هزینه توسط بانک بزرگ پاکستان تامین شود که این بانک به دلیل ترس از آمریکا از حضور منصرف شد و درنهایت یک شرکت چینی قرار شد این هزینه را بر عهده بگیرد که ظاهرا چینی ها هم کنار کشیده اند و در نهایت پاکستان تاکید دارد که باید ایران این هزینه را بر عهده بگیرد.
تا کنون ۲۵۰ میلیون دلار از سوی ایران برای این پروژه هزینه شده و قراراست این هزینه تا ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
درچنین شرایطی به نظر می رسد طی روزهای آتی مقامات ایران و پاکستان مجددا پای میز مذاکره بنشینند تا برسر این مساله ،مذاکرات را از سر بگیرند.
متن کامل این گزارش رااینجا می توانید مطالعه کنید.
/۳۱۲۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.