سنگ کلیه، یکی از شایع ترین بیماری ها در کشور / خارج کردن سنگ کلیه با استفاده از اشعه ایکس مختص ایران است

رییس هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه سنگ کلیه، یکی از شایع ترین بیماری ها در کشور است گفت: ایران در منطقه بروز سنگ کلیه واقع شده است و میزان شیوع این بیماری در کشور ما ۸ تا ۱۰ درصد است.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(داناخبر)، دکتر عباس بصیری در نشست خبری هفدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران که در محل این انجمن برگزار شد، به تشریح این روش درمانی پرداخت و افزود: طبق آمار، بیشترین علت نارسایی کلیه در دنیا و ایران، به ترتیب دیابت، فشارخون و اختلالات مادرزادی دستگاه ادرار است.

این جراح کلیه و مجاری ادرار با عنوان این مطلب که در بحث پیشگیری از ابتلا به دیابت، محور خود مردم هستند، تاکید کرد: درمان نارسایی کلیه در اثر دیابت تنها با دیالیز و پیوند کلیه انجام می شود اما اخیرا تحقیقاتی در دنیا و ایران در حال انجام است که بتوان کلیه را بازسازی کرد.

بر اساس گزارش مهر، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام اینکه در مقابل هر یک نفر بیمار دچار نارسایی کلیه، ۱۰ نفر مبتلا نمی دانند که این عارضه را دارند، افزود: افراد در معرض بیماری، باید چکاب شوند.

ایران وارد عرصه تحقیق بر روری بازسازی کلیه ها شده است

بصیری با اشاره به روش های امروزی برای درمان نارسایی کلیه در دنیا، گفت: موضوع بازسازی دوباره کلیه، روشی است که تحقیقات بر روی آن در دنیا آغاز شده و همزمان در ایران نیز این روش تحقیقاتی دنبال می شود ولی هنوز به نتیجه ای نرسیده است. 

وی ادامه داد: در کنگره ای که پیش رو داریم، نتایج تحقیقات برای بازسازی کلیه ارایه خواهد شد.

بصیری از سنگ کلیه به عنوان بیماری منطقه ای و یکی از شایعترین بیماریهای در ایران نام برد و افزود: میزان بروز این بیماری در کشورمان، ۳٫۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر است و بالاترین میزان بروز سنگ کلیه در دنیا را داریم.

این جراح کلیه و مجاری ادرار با اعلام اینکه ایران در منطقه سنگ خیز واقع شده است، میزان بروز این بیماری در دنیا را ۲ در ۱۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: شیوع سنگ کلیه در ایران، ۸ تا ۱۰ درصد است.

احتمال بازگشت سنگه کلیه در افراد درمان شده

وی با عنوان این مطلب که اگر یک نفر دچار سنگ کلیه شد احتمال عود بیماری در او هست، افزود: بررسی ها نشان می دهد کسانی که سنگ کلیه داشته اند و درمان کرده اند، در ظرف ۵ سال آینده تا ۶۰ درصد احتمال اینکه دوباره سنگ کلیه در بدن آنها ایجاد شود، وجود دارد.

بصیری با طرح این سوال که چند بار امکان عمل جراحی برای بیمار دچار سنگ کلیه وجود دارد، گفت: یک راه درمانی که از ۲۰ سال پیش در کشور انجام می شود، خارج کردن سنگ از طریق آندوسکوپی و پشت بیمار است. 

وی در همین زمینه ادامه داد: هیچ ممانعتی برای انجام چند باره روش آندوسکوپی وجود ندارد.

خارج کردن سنگ کلیه با استفاده از اشعه ایکس مختص ایران است

بصیری به روش درمان مادران باردار دچار سنگ کلیه اشاره کرد و افزود: در ابتدا با استفاده از اشعه ایکس و بعدها با انجام سونوگرافی نسبت به درمان سنگ کلیه مادران باردار اقدام می شود. اما اخیرا با استفاده از تکنیک جدیدی که مختص خودمان است، با استفاده از بی حسی نخاعی نسبت به خارج کردن سنگ کلیه مادر باردار اقدام می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از دردهای شدید به عنوان یکی از علل بروز زایمان زودرس نام برد و گفت: تکنیکی که برای خارج کردن سنگ کلیه در مادر باردار در کشور انجام داده ایم، با موفقیت همراه بوده و تا کنون نیز این روش در دنیا گزارش نشده و مختص خودمان است.

بصیری ادامه داد: در حال چاپ مقاله این روش درمانی هستیم که آن را به ثبت برسانیم.

وی تاکید کرد: میزان ایجاد سنگ کلیه در زمان بارداری و غیربارداری در زنان متفاوت نیست ولی بروز درد و ناراحتی سنگ کلیه در زنان باردار، بیشتر است و می تواند منجر به زایمان زودرس شود. بنابراین، با استفاده از این روش ابداعی، وضعیت مطلوب را برای مادران باردار فراهم می کنیم.

این جراح کلیه و مجاری ادراری در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه روشی برای درمان سنگ کلیه مادران باردار استفاده می شود، گفت: قبلا برای آن دسته از سنگ های کلیه کوچک با استفاده از دارو اقدام می شد و سنگهای بزرگ نیز با استفاده از لوله ای که در کلیه قرار داده می شد، تا زمان ختم حاملگی فرا برسد. اما استفاده از این روش، همراه با تکرر ادرار، خونریزی و سوزش ادرار همراه بوده و خطر جانی برای مادر و جنین به دنبال داشت.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.