سن اعتیاد در ایران به ۱۵ سال رسید

جام جم آنلاین: معاون فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش سن اعتیاد از ۲۳ به ۱۵ سال خبر داد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده، ۱۲ میلیون نفر از افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی و اعتیاد قرار دارند.

حمید صارمی در همایش مددکاری اجتماعی ایران به مهر گفت: براساس آمار سال‌های گذشته دو میلیون معتاد قطعی در کشور وجود دارد و از آنجایی که ۶۰ درصد این افراد متاهل هستند و هرکدام ۵ تا ۶ فرزند دارند، به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که ۱۲ میلیون نفر از خانواده و افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی هستند.

وی تاکید کرد: افراد معتاد و دربرگیری آنها در جامعه لزوم توجه به امر پیشگیری را بیش از پیش نشان می‌دهد؛ چرا که این افراد به‌دلیل گرفتاری‌های اقتصادی و فقر تحصیلی توان استفاده از اطلاعات پیشگیرانه را ندارند به‌همین دلیل این موضوع ضرورت تغییر رویکرد در حوزه پیشگیری اجتماعی را افزایش می‌دهد.

معاون فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: در برخی موارد سیاست‌های ما در برخورد با آسیب‌های اجتماعی سیاست انکار، نفی، سکوت یا اقرار بوده است. این در حالی است که باید با رویکرد واقع‌بینانه به استقبال آسیب‌های اجتماعی برویم و در این صورت است که می‌توانیم جهتگیری درستی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در کشور انجام دهیم.

وی گفت: توجه صرف به پیشگیری موضعی و غفلت از پیشگیری اجتماعی باعث شده که سیستم هدفمند آسیب‌های اجتماعی برای جذب نیرو اقدام کند.

معاون فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر توضیح داد: اقدامات پیشگیرانه نیازمند توسعه خدمات پیشگیری اجتماعی است، به‌طوری که تاکنون در این حوزه بسیار ضعیف بوده‌ایم به همین دلیل باید برای کانون‌های هدف سیاست‌های متفاوتی ارائه دهیم تا بتوانیم در زمینه پیشگیری اجتماعی نقش موثری داشته باشیم.

معاون فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از کاهش سن اعتیاد از ۲۳ به ۱۵ سال خبر داد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده سن اعتیاد از ۲۳ به ۱۵ سال کاهش یافته و همچنین ۹۲ درصد مردم آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر را به‌عنوان مهم‌ترین اولویت تهدیدات اجتماعی ذکر کرده‌اند. 

صارمی گفت: در گذشته تصور می‌شد که افراد مجرد در معرض اعتیاد قرار دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۰ درصد معتادان را افراد متاهل تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: نسل امروز با انواع و اقسام مدگرایی‌ها و تنوع‌طلبی‌ها و همچنین بروز رفتارهای تکانشی روبه‌رو شده است، به همین دلیل به‌راحتی آسیب‌های اجتماعی بروز پیدا می‌کند و باید بپذیریم سیستم هوشمند آسیب‌های اجتماعی بیش از گذشته به‌دنبال جذب نیروست و این سیستم افراد را در سنین هفت تا ۹۰ سال و با جنسیت مختلف و تحصیلات متفاوت با نگاه مشتری‌مدار به خود جذب می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.