سن اعتیاد در سراشیبی سقوط قرار گرفت

امروز ۲۴ اردیبهشت مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در گفتگو با یک خبرگزاری اعلام کرد:سن اعتیاد در جهان رو به کاهش است و ایران نیز از این خطر مستثی نیست.

باشگاه خبرنگاران : حمید صرامی در این رابطه به خبرگزاری مربوطه اعلام کرده که بر مبنای تحقیقات سال ۸۶ ،۳/۲ درصد از معتادان کشور زیر ۲۰ سال بوده اند و هنوز نتایج تحلیل پژوهش سال ۸۹ اعلام نگردیده . اما مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در حالی این اظهار نظر را کرده که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر چندی پیش کاهش سن اعتیاد و مصرف روانگردان در کشور را کذب اعلام کرده بود.

این اظهار نظرات متناقض در حالی از سوی مسئولان صورت گرفته که هنوز آمار دقیق و علمی از میانگین سن اعتیاد در کشور اعلام نشده است.

البته ما در اینجا قصد نداریم مسئولان را زیر سوال ببریم بلکه تلاش در این است که به علل کاهش سن اعتیاد در جوانان ایران بپردازیم.

با وجودی که مواد مخدر و مصرف آن در قانون اساسی به صراحت آمده و مجازاتهای سنگینی برای توزیع کنندگان و مصرف کنندگان در نظر گرفته شده است ولی سن مصرف این ارام بخش مرگبار هم چنان رو به کاهش است.

کاهش قیمت مواد مخدر در این چند سال خود دلیلی بر کاهش سن و افزایش مصرف بوده است.

جایی که در سال ۸۸ قیمت بالای شیشه ۱۴۰ میلیون تومان بوده ولی امسال به ۷ میلیون تومان رسیده است و کراک که ۱۵۰ میلیون تومان برآورده شده بود امسال به ۱۱ میلیون تومان کاهش قیمت بالایی داشتند.

شاید یکی از دلایل مصرف کاهش سن اعتیاد را بتوان در میهمانی ها و جشنهایی دانست که به تازگی در میان قشر متوسط و ثروتمند جامعه رواج پیدا کرده و مواد مخدر به خصوص مواد سرگردان پای ثابت این میهمانی ها هستند.

در کنار این جشن ها،شیوع اپیدمی لاغری در میان خانم ها از جمله دلایل اصلی افزایش مصرف مواد در میان جوانان شده به طوریکه توزیع کنندگان مواد با آگاهی از این نقطه ضعف خانم ها تلاش در اغوای آنان می کنند و عموما به سراغ دانشجویان می روند و یا در برخی باشگاههای بدنسازی با تجویز داروهای غیرمجاز لاغری توسط افراد غیرمتخصص و سودجو به قرص های روان گردان معتاد می شوند.

نکته مهمی که شاید بارها در بررسی علل شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی و روان گردان جا مانده این است که کنجکاوی های هدایت شده درباره مواد استرس،باورهای غلط درباره راه های تمرکز حواس و ارزان و دور از دسترس بودن مواد مخدر مهمترین عوامل شیوع اعتیاد در میان جوانان هستند و اطلاع رسانی غلط درباره سن اعتیاد و تکذیب آن نه تنها کمکی به حل این مشکل نمی کند بلکه به کاهش اعتماد خانواده ها نسبت به دستگاههای آموزشی و فرهنگی می شود.

پس شاید بهتر است مسئولان به جای تکذیب این حقیقت تلخ و تاخیر در ارائه آماری به روز در این باره،در کار هم شور کنند و برای جلوگیری و پیش گیری از این واقعیت راهی بیابند./ز


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.