سن بازنشستگی اساتید افزایش یافت

۲۵م آذر ،

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح تغییرات آیین‌نامه تازه بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، گفت:‌بر این اساس سن بازنشستگی دانشیاران و استادیاران افزایش یافته است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، دکتر کامران دانشجو در مراسم آغاز هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از فناوران و پژوهشگران برتر کشور در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تغییر آیین‌نامه بازنشستگی دانشگاه‌ها، گفت: عده‌ای که دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود می باشند، در این زمینه بسیار شلوغ‌کاری کردند. حال آنکه شرایط بازنشستگی که در آیین‌نامه‌ی قبلی برای مربیان و استاد‌یاران ۳۰ سال خدمت یا ۶۵ سال سن بود در آیین‌نامه‌ی تازه تا ۳۵ سال افزایش یافته است.

دانشجو ادامه داد:‌هم‌چنین در جهت استفاده هرچه بیشتر از اعضای هیات علمی با مرتبه‌ علمی بالاتر در دانشگاه‌ها سن بازنشستگی دانش‌یاران از ۶۵ سال به ۷۳ سال و استادان از ۶۵ سال به ۷۶ سال افزایش یافته است. جای تعجب است کسانی که به آیین‌نامه انقباضی قبلی اعتراضی نداشتند معترض این آیین‌نامه انبساطی شدند.

ماجرای اعضای هیات علمی بازنشسته دانشگاه شریف

وزیر علوم در ادامه دربارهٔ‌ی اساتید بازنشسته اخیر گفت: پنج نفر از اساتید بازنشسته کسانی بودند که با مدرک کارشناسی بیش از ۴۰ سال در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می‌کردند و جالب است کسانی بعد از بازنشستگی این اساتید که در طول سه سال آخر فعالیت خود هیچ فعالیت آموزشی و پژوهشی نداشتند و فقط یک نفر آنها یک مقاله برای کنفرانس داشت، طومار اعتراض جمع کردند.

دانشجو افزود: سه نفر دیگر از اعضای هیات علمی بازنشسته دارای مدرک کارشناسی ارشد بوده ولی از نظر پژوهشی وضعیت مشابه دارند و دو عضو هیات علمی دیگر که دارای درجه دکتری می باشند با حدود ۳۴ و ۳۵ سال سنوات هنوز استاد‌یار مانده بودند.

جذب ۱۲ هزار نفر عضو هیات علمی تازه طی ۲ سال/رشد ۳ برابری دانشجویان و رشته محل‌های دکتری

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ۱۲ هزار نفر عضو هیات علمی تازه جذب مراکز آموزش عالی شدند و تا پایان سال ۱۰ هزار عضو هیات علمی دیگر نیز جذب می‌شوند، تصریح کرد: در راستای توسعه متوازن آموزش عالی، تعداد رشته محل‌های دکتری از ۶۸۰ به دو هزار و ۲۴۴ رشته محل افزایش یافته که رشدی سه برابری را نشان می‌دهد.

دانشجو اضافه کرد: تعداد مراکز آموزش عالی نیز از ۱۲۵۰ مرکز به ۲۵۰۰ مرکز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از ارکان تولید علم کشور می باشند، با رشدی چهار برابری از ۹۲ هزار نفر به ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافتند، ادامه داد: شمار دانشجویان دکتری با رشدی سه برابری به ۶۰ هزار نفر افزایش یافته‌ است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه میزان فضاهای آموزشی کشور نیز ۷۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: همچنین اجرای آزمون نیمه متمرکز دکتری آغاز شده که آن را به صورت تخصصی‌تر نیز ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها توانسته‌اند تعاملات مثبتی با حوزه‌ی کاربرد برقرار کنند، اظهار داشت: امروز دنیا به این جمع‌بندی رسیده که طی چند سال آینده ایران از لحاظ علمی به رتبه‌های تک‌رقمی جهان ارتقاء خواهد یافت و مطمئنم با استادان و دانشجویان انقلابی که داریم ظرف پنج سال آینده به این جایگاه خواهیم رسید.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.