سهام بانک پارسیان و سهام موجود در بورس وثیقه تسهیلات است

دبیر انجمن خودروسازان به «عصرخودرو» خبر داد:

سهام بانک پارسیان و سهام موجود در بورس وثیقه تسهیلات است

احتمال انصراف برای تسهیلات از سوی خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان گفت: بانک مرکزی در جدیدترین بخشنامه خود سهام بانک پارسیان را به عنوان وثیقه ایران خودرو و سهام شرکتهای موجود در بورس را به عنوان وثیقه شرکت سایپابرای دریافت هزار میلیارد تومان تسهیلات اعلام کرده است.

به گزارش «عصرخودرو» احمد نعمت بخش همچنین در پاسخ به اظهار نظر علی علی لو نماینده مردم شبستر وعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر استیضاح غضنفری در صورت پرداخت تسهیلات به خودرو سازان گفت: اگر قرار است وزیر صنعت را به این دلیل استیضاح کنند بهتر است هم اکنون این کار را انجام دهند.

وی افزود: هم اکنون برخی از نمایندگان مجلس همچون آقای علی لو در مصاحبه های خود حمایت های تاکنون دولت از خودروسازان را دلیل بر اشتباه بودن پرداخت تسهیلات به خودروسازان اعلام می کنند که به نظر می رسد لازم است چند نکته را برایشان توضیح داد.

۱: تعرفه واردات خودرو در حالی ۹۰ درصد است که بسیاری از صنایع دیگر بیش از ۱۰۰ درصد تعرفه واردات دارند، به عنوان مثال می توان از نساجی، پوشاک، کاشی و سرامیک و کفش نام برد، این درحالی است که تعرفه قطعات منفصله هم اکنون ۶۴ درصد است، این یعنی حمایت ۲۶ درصدی از صنعت خودرو.

۲: متاسفانه در یک سال گذشته و بعد از تعیین سقف سود ۱۷ درصدی برای  شرکتهای لیزینگ  درحالیکه شرکتهای دولتی اوراق مشارکت ۲۰% توزیع می کنند. به همبن دلیل تقریبا تمامی شرکت های لیزینگی تعطیل شده اند و ایران خودرو و سایپا نیز مجبور شدند ظرف یکسال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان پول در گردش خود را صرف صنعت لیزینگ و خودشان خودروها را قسطی به مردم واگذار کنند.

۳: اما درباره تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان نیز باید گفت: به نظر می رسد کارگروه حمایت از به اندازه کافی از پشتوانه علمی و تجربی برخوردار است که بتواند تصمیمی عاقلانه در این باره اتخاذ کند. از سوی دیگر نیز این وامی که شما می فرایید نباید پرداخت شود در ابتدا ۲ هزار میلیارد تومان بود که پس از کش و قوس های فراوان نصف شد و هم اکنون نیز که مقدمات پرداخت آن فراهم شده است بانک مرکزی بانک پارسان را به عنوان وثیقه ایران خودرو و سهام شرکتهای سایپا در بورس را نیز به عنوان وثیقه سایپا در نظر گرفته است، که در صورت عدم بازپرداخت از سوی این ۲ خودرو ساز در ۶ ماه وثیقه های آن ها در بورس فروخته خواهد شد و این شرایط خودروسازان را در گرفتن وام دچار تردید کرده است.

گفتنی است علی علی لو نماینده مردم شبستر و عضو کمیسیون صنایع مجلس پیشتر با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر ارایه تسهیلات به صنعت خودروسازی کشور گفته بود: ارایه تسهیلات به خودروسازان، استیضاح مهدی غضنفری وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت را به دنبال خواهد داشت.

 

دوشنبه ۱۳ شهریور   ۷:۳۸


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.