سهام پربازده‌ بورس در نیمه اول ۹۱

بورس

اگر چه بورس اوراق بهادار تهران در نیمه نخست سال‌جاری با ثبت بازدهی ۳/۲ درصدی عملکرد چندان مطلوبی از خود بر جای نگذاشت، اما در این بازار صنایعی بودند که سودهای قابل‌توجهی را عاید سرمایه‌گذاران خود کردند.

بررسی وضعیت گروه‌های پیشرو در ۶ ماه نخست سال از صدرنشینی ۳ گروه زراعت، لاستیک و شیمیایی در بازار سهام حکایت دارد، گروه‌هایی که به ترتیب بازدهی‌های قابل توجه ۱۴۱ درصدی، ۲۴ درصدی و ۲/۲۲ درصدی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

سهامداران چه گروه‌هایی سود کردند؟
هر چند بورس تهران در ۶ ماهه عملکرد چندان مناسبی نداشت، اما با شروع طوفانی دیروز شاخص بورس به مرز ۲۷هزار واحدی نزدیک شد و بازدهی این بازار به ۷/۳ درصد رسید.

علیرضا باغانی: بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی ۶ ماهه نخست سال جاری را پشت سر گذاشت که به مدد رشد اعجاب‌انگیز بیش از ۹ درصدی شهریورماه توانست بازدهی میانگین ۳/۲ درصدی را از خود به نمایش بگذارد، تا به این ترتیب پیش‌روی سهامداران خود روسفید باشد.

اما در این مدت در حالی شاخص بورس تهران بازدهی مثبت ۳/۲درصدی را به ثبت رساند که شاهد بازدهی بالاتر بسیاری از گروه‌ها به نسبت شاخص بودیم.

محسن نظری کارشناس بازار سرمایه در بررسی وضعیت گروه‌های پیشرو در ۶ماه سپری شده از سال به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در این مدت گروه زراعت که تک سهم مگسال را در گروه خود دارد، با بازدهی ۱۴۱ درصدی بیشترین بازدهی را در ابتدای سال تا‌کنون نصیب سهامداران کرده است. مگسالی که همچنان به دلیل گزارش بسیار عالی ۳ ماهه خود و افزایش شدید قیمت شیر خام و محصولات زراعی با اقبال بازار و رشد قیمتی بالایی همراه شده است.

به گفته وی، در پله دوم بهترین بازدهی نیمه اول سال ۹۱ شاهد بازدهی ۲۴ درصدی گروه لاستیک بودیم، گروهی که به دلیل افزایش نرخ محصولات لاستیکی در یکی دو ماه اخیر و روند رو به رشد سودآوری این شرکت‌ها سهام این گروه بارشد قیمتی و بازدهی خوبی همراه شده است. افزون بر این، گروه شیمیایی هم با افزایش رتبه خود به پله سوم بیشترین بازدهی در نیمه اول سال رسیده است. شرکت‌های حاضر در این گروه با توجه به افزایش نرخ ارز با رشد قیمتی خوبی در یک ماه اخیر مواجه شده‌اند و از همین حیث توانسته‌اند معادل ۲/۲۲ درصد سود به سهامداران خود برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بیشترین بازدهی منفی در نیمه اول سال ۹۱ گفت: شاخص ابزار پزشکی با بیشترین بازدهی منفی رکورددار نیمه اول سال ۹۱ شده است؛ گروهی که کنتورسازی ایران مهمان این گروه بوده و با توجه به تعدیل منفی که در سود سال ۹۰ خود اعمال کرده، با کاهش جدی قیمت سهام خود مواجه شده است. اما پله دوم بیشترین بازدهی منفی به گروه رادیویی اختصاص یافته است، شاخصی که تک سهم مخابرات در آن قرار دارد؛ سهمی که پس از مجمع روند نزولی به خودگرفته است. این گروه در ۶ ماهه زیان ۳/۲۲ درصدی را به ثبت رسانده است. اما در نهایت کاشی و سرامیکی‌ها با ثبت ۱/۲۱ درصد زیان در ۶ ماهه به رتبه سوم کمترین بازدهی رسیده‌اند.

بازارهای موازی چگونه بودند؟
اما رصد بازارهای موازی بورس تهران نیز از رشد قابل توجه مسکن حکایت دارد، تا جایی که اخیرا در گزارش رسمی مرکز آمار ایران رشد قیمت مسکن در پایتخت آن هم در ۳ ماهه بهار، معادل ۳۱ درصد عنوان شد و از آنجا که هنوز آماری رسمی درخصوص ۳ ماهه تابستان منتشر نشده می‌توان جهش این بازار را در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بالاتر از این ارقام ارزیابی کرد.

در این شرایط بازار ارز اگرچه بازاری ناامن و غیررسمی برای سرمایه‌گذاری است، اما به هر جهت توانسته بخشی از نقدینگی شناور در کشور را جذب خود کرده و ۲۹ درصد سود عاید سرمایه‌گذاران کند تا جایی که دلار هزار و ۸۸۵ تومانی اسفند ۹۰ در پایان شهریورماه سال جاری نرخ ۲ هزار و ۴۳۵ تومانی را به خود دیده است. از این حیث بازار دلار را می‌توان در رتبه دوم بیشترین بازدهی قرار داد.

اما طلای ۱۸ عیار ایرانی هم در این پروسه از افزایش نرخ‌های رخ داده در بازار سکه بی‌نصیب نبوده و توانسته با ثبت ۲۶ درصد رشد قیمت به عنوان سومین بازار پربازده سرمایه‌گذاری شناخته شود.
رصد ۶ ماهه وضعیت این بازار حاکی از آن است که نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در اسفند ۹۰ معادل ۷۶ هزار و ۸۵۰ تومان بوده و در شهریور ۹۱ با ۲۶ درصد رشد به سطح ۹۶ هزار و ۸۴۲ تومان رسیده است.

در همین حال، سکه بهار آزادی توانست در این پروسه ۴/۲۳ درصد رشد قیمت را از خود به نمایش بگذارد و در واقع قیمت ۷۷۰ هزار تومانی هر قطعه سکه بهار آزادی در اسفند ۹۰ به سطح ۹۵۰ هزار تومان در پایان شهریور ۹۱ رسیده است. با این وصف سکه بهار آزادی چهارمین بازار پربازده در ۶ ماهه اول سال بوده است.
در این بین بازارهای سکه و طلا همگرایی کاملی با وضعیت جهانی اونس نداشته‌اند، چراکه قیمت هر اونس طلا در این مدت فقط ۸/۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

دلیل این موضوع هم تا حدی به تبعیت قیمت سکه به نرخ دلار مربوط می‌شود، تا جایی که در ایران همگام با رشد نرخ دلار قیمت سکه هم افزایش می‌یابد و در واقع نرخ سکه تابعی از قیمت جهانی طلا و دلار آمریکا است.

در نهایت بازار سپرده بانکی هم در ۶ ماهه توانسته ۱۰ درصد بازدهی را از خود به نمایش بگذارد و در واقع این بازار با توجه به تورم موجود نتوانسته انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کند، هرچند همین بازدهی ۱۰ درصدی هم بالاتر از بازده ۳/۲ درصدی بورس تهران در ۶ ماهه اول سال جاری است. اما هر چند بورس تهران در ۶ماه اول سال جاری بازدهی چندان مناسبی نداشت، ولی فصل پاییز را به شکلی طوفانی آغاز کرد تا جایی که شاخص کل بورس روز شنبه با ۳۶۰ واحد رشد به سطح ۲۶هزار و ۸۷۵ واحد رسید و معادل ۳/۱درصد افزایش یافت.
بر این اساس بازدهی بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون به ۷/۳درصد رسید تا به این ترتیب بورس تهران هم در میان بازارهای رقیب به عرض اندام بپردازد.

09-01

09-02


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.