سهرابی: کنکور را سخت می کنیم و بورسیه می دهیم

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا-رئیس دانشگاه فنی حرفه ای از طراحی نظام آموزش و پذیرش دانشجو و پذیرش دانشجویان نخبه در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، سهراب رضایی در همایش دانشگاه نسل سوم ،‌ افزود: بر اساس این طرح ،  پذیرش دانشجو از میان فارغ التحصیلان هنرستان ها و بر اساس آزمون ورودی سختی خواهد بود و با وجود دیگر دانشگاه ها ، کنکور را حذف نخواهیم کرد .
وی گفت: تلاش می کنیم دانشجویانی نخبه بپذیریم و به آنها کمک هزینه تحصیلی یا بورسیه بدهیم.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای افزود : دانشجو باید یاد بگیرد که به دانشگاه آمده است تا کار هم انجام دهد یعنی آموزش ما همراه با تولید خواهد بود .
رضایی گفت : دانشجو باید چند ساعت در روز درس بخواند و بقیه ساعت ها را به کار و تولید در رشته خود بپردازد.
وی افزود : نباید خانواده ها و فرزندان آنها را گول بزنیم بلکه باید بتوانیم از همان ابتدا به آنها بگوییم دانشجو در دانشگاه و بعد از آن چه خواهد کرد.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای گفت : اگر بتوانیم چنین تعریفی به خانواده ها ارائه کنیم می توانیم به پیشرفت کشور امیدوار باشیم .
رضایی از موافقت وزارت علوم ،‌ تحقیقات و فناوری ، دولت و مجلس با طرح این دانشگاه برای پذیرش و تربیت دانشجو خبر داد .
وی افزود : باید دانشجویان و استادان کارآفرین را به عنوان الگوی موفق این طرح معرفی کنیم تا به ما در تحقق این هدف کمک شود .
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای گفت: تب داشتن مدرک و مدرک گرایی به نهایت خود رسیده است و به زودی فروکش خواهد کرد .
رضایی افزود : دانشگاه های مختلف در حال توسعه تحصیلات تکمیلی خود می باشند و شهریه هایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریالی برای این دوره ها تعیین می کنند .
وی گفت : اگر تصویب شود هرکس قصد ورود به مقطع دکتری داشته باشد می تواند بدون آزمون وارد شود شاهد خواهید بود که این چرخ مدرک گرایی پنچر می شود و مردم نمی دانند پس از صرف هزینه های بسیار ، با این مدرک ها به چه کاری مشغول باشند.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای افزود: به این سبب با معضلی به نام صندلی های خالی در دانشگاه ها روبه رو هستیم و کسانی که پذیرفته می شود، نام نویسی نمی کنند و هر روز رشته های بیشتری حذف می شود .
 رضایی گفت: طرح متفاوت ما برای جذب دانشجو به دانشگاه ، کارآفرینی و مشخص کردن مسیر شغلی آینده دانشجو است .
همایش دانشگاه نسل سوم با حضور پژوهشگران و دانشجویان برتر دانشگاه فنی و حرفه ای آغاز به کار کرد و عصر امروز با تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه پایان می یابد.
اجرا طرح سرباز تکنیسین در دانشگاه فنی حرفه ای
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای گفت : در حال طراحی برنامه ای هستیم تا دوران سربازی فارغ التحصیلان این دانشگاه ، در قالب طرح سرباز تکنیسین یا “سپاه تولید” سپری شود .
سهراب رضایی افزود : بر اساس این طرح ، فارغ التحصیلان پسر این دانشگاه می توانند دوران سربازی خود را در قالب دوره ای آموزشی مرتبط با رشته تحصیلی خود سپری کنند و پس از پایان دوران سربازی خود ، مدرک معتبر و پروانه اشتغال به کار بگیرند .
وی گفت : مدرک این دوره آنقدر معتبر خواهد بود که دارندگان آن بتوانند با ارائه آن به بانک ، از تسهیلات اشتغال هم بهره مند شوند.
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای افزود : این گروه از فارغ التحصیلان در این دوره می توانند محصول تولید کنند و درآمد داشته باشند
طرح  کارآفرینی دانشگاه فنی حرفه ای به مجلس
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای از ارسال طرحی برای ارتباط با صنعت و کارآفرینی بر اساس نیاز صنعت به مجلس شورای اسلامی و موافقت مجلس با این طرح خبر داد .
سهراب رضایی افزود : بر اساس این طرح از مجلس خواسته ایم ۲ تا ۳ دهم درصد از سود شرکت های بزرگ دولتی را برای تأمین اعتبار تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع به این دانشگاه اختصاص دهد .
وی گفت: مجلس شورای اسلامی موافقت کرده است این پیشنهاد در بودجه مطرح شود و دولت هم با آن موافق است .
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: این اقدام تحولی در پذیرش و تربیت دانشجو در این دانشگاه ایجاد می کند چرا که به محض ورود دانشجو ، آینده کاری وی ترسیم می شود و می تواند در صنعت مشغول به کار شود .
رضایی گفت: در این طرح ، رشته هایی که دانشگاه نمی تواند بدون همکاری با صنعت در آن کارآفرینی کند ، با مشارکت مستقیم صنایع طراحی و به تعداد مورد نیاز ، دانشجو پذیرش و در محیط کار تربیت می شود و پس از پایان تحصیل ، دانشجو مشغول به کار خواهد شد.
وی افزود : این رشته ها از سال های آینده در دفترچه آزمون ورودی این دانشگاه درج می شود .
رئیس دانشگاه فنی حرفه ای همچنین از آغاز درآمدزایی در این دانشگاه خبرداد و گفت : از پارسال در رشته های فرش بافی و قلمزنی ، در طرحی آزمایشی به دانشجویان این رشته ها سفارش کار می دهیم و حاصل کار آنها فروخته می شود.
رضایی افزود : از سال آینده به این دسته از دانشجویان نیز برای کار پول داده می شود و به تدریج این اقدام در دیگر رشته هایی که ظرفیت داشته باشد عملی خواهد شد.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.