سهم ایران از تجارت اینترنتی دنیا/ کشورهای پیشتاز در تجارت الکترونیکی

۱۸م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا درخشان مهمترین مشکل فعلی در زمینه عدم شکل گیری تجارت الکترونیکی به معنای واقعی در ایران را محدودیت در عرصه پهنای باند اینترنت عنوان کرد و با بیان اینکه تجارت الکترونیکی با سرعت ۱۲۸کیلوبیتی معنایی ندارد، اظهار داشت: تا زمانیکه دسترسی به اینترنت با سرعت چند مگابیت بر ثانیه میسر نشود تجارت الکترونیکی در ایران امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۱۴۹ مگابیت بر ثانیه فیبرنوری در تهران وجود دارد که مورد استفاده مردم قرار نمی گیرد، افزود: مشابه این ظرفیت در سایر استانها نیز دیده می گردد اما برای استفاده در اختیار مردم قرار نمی گیرد.

درخشان با بیان اینکه تجارت الکترونیک، تحول پایه ای در امور تجاری را به همراه داشته و سبب تغییر در قوانین تجارت و انجام آن شده است، ادامه داد: در تجارت الکترونیک دیگر انسان دخالتی ندارد و کالایی که مورد معامله قرار می گیرد نمی شناسد. در این نوع تجارت تمامی امور به وسیله نرم افزار و به صورت الکترونیکی انجام می گردد.

مدیرعامل کانون تجارت الکترونیک ایران، با بیان اینکه در تجارت الکترونیک رابطه ها و واسطه ها ، دلالان و توزیع کنندگان حذف شده و تولید به مصرف به معنای واقعی تحقق پیدا می کند ادامه داد: تجارتهای همراه، همکاری و تجارت فراگیر از جمله تجارتهایی است که تحت تجارت اینترنتی و الکترونیکی قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در ایران به معنای واقعی تجارت الکترونیکی و اینترنتی نداریم به تشریح دلایل عدم شکل گیری اینگونه تجارتها در ایران پرداخت و اظهار داشت: اعتماد مردم نسبت به تجارت الکترونیک و حتی تجارت اینترنتی هنوز جلب نشده است. چرا که در بسیاری از مواقع از طریق اینترنت کالاهایی خریداری می کنند که با مشکلات بسیاری روبرو می گردد.

عضو هیات مدیره کانون تجارت الکترونیک تهران با اشاره به اجرای تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی در کشورهایی که در فناوری اطلاعات پیشتاز می باشند افزود: مالزی، کره جنوبی، امریکا و ایتالیا و انگلیس در حوزه تجارت الکترونیک به صورت بسیار حرفه ای عمل می کنند و سالانه میلیاردها دلار براساس تجارت الکترونیک در این کشورها معامله می گردد. در همین حال کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی و مالزی در چارچوب تجارت الکترونیک با یکدیگر همکاری دارند.

این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه باید زیرساختهای تراکنش مالی نیز از سوی بانکها فراهم شود تا تجارت الکترونیکی به معنای واقعی آن محقق شود، گفت: در ایران برای تجارت الکترونیک اقداماتی صورت گرفته که منسجم نبوده و متولی مشخصی ندارد.

براساس اعلام دبیرخانه کنگره موبایل ایران، درخشان شرکت در اتفاقی چون کنگره موبایل ایران را در جهت توسعه و گسترش فرهنگ تجارت الکترونیک در سطح جامعه و بیان نظرات مرتبط بسیار موثر عنوان کرد و افزود: کنگره موبایل ایران می تواند با فرهنگسازی در زمینه زیرساختهایی که می تواند انجام تجارت الکترونیک و تجارت موبایلی را میسر کند قدم های محکمی بردارد.

به گزارش مهر، کنگره موبایل ایران در روزهای ۲۹بهمن تا دوم اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می گردد و بازار و کسب و کار خدمات همراه (Mobile Business) یکی از محورهای تخصصی این کنگره است.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.