سهم ایران از ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا چند دانشگاه است؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری، دانشگاه تهران را از جمله دانشگاه‌های برتر جهان اسلام عنوان کرد که در فهرست ۵۰۰ دانشگاه تراز اول جهان در نظام رتبه بندی شانگهای قرار دارند و خاطرنشان کرد: کشورهایی مثل آمریکا، چین، آلمان، انگلستان، هلند، کره جنوبی، اسپانیا، رژیم اشغالگر قدس، پرتغال و عربستان سعودی به ترتیب با ۱۴۹، ۴۲، ۳۸، ۳۷، ۱۲، ۱۱، ۱۰، هفت، چهار و چهار دانشگاه در این فهرست حضور دارند.

21-328.jpg

خبراقتصادی:دکتر جعفر مهراد در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: دانشگاه های آمریکا همچنان در نظام رتبه بندی شانگهای پیشرو می باشند به طوری که گزارش رتبه بندی که اخیرا انتشار یافته نشان می‌دهد که این کشور در بین ۲۰ دانشگاه اول دارای ۱۷ دانشگاه ممتاز و در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دارای ۱۴۹ دانشگاه ممتاز می باشد.

وی اظهار داشت: رتبه بعضی از موسسات در بین ۲۰ دانشگاه تغییر کرده اما تمام آنها به استثنای دانشگاه توکیو از رتبه بیستم به بیست و یکم تنزل یافته و در مقابل دانشگاه فنی زوریخ در سوئیس به مقام بیستم دانشگاه های تراز اول جهان صعود یافته است. در قاره اروپا (به جز بریتانیا) دانشگاه فنی زوریخ اولین دانشگاه در منطقه است که در جایگاه بیستم قرار گرفته است.

مهراد افزود: جمهوری خلق چین، دومین کشوری است که بیشترین دانشگاه ها را در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر در نظام رتبه بندی شانگهای از آن خود کرده است. این کشور در بین ۵۰۰ دانشگاه ممتاز جهان دارای ۴۲ دانشگاه و در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز جهان در همین نظام رتبه بندی دارای هفت دانشگاه است.

وی ادامه داد: برترین دانشگاه ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه، دانشگاه‌های ژاپنی توکیو با رتبه ۲۱ و کیوتو با رتبه ۲۶، ملبورن استرالیا با رتبه ۵۶ می باشند. دانشگاه گرونینگن هلند با رتبه ۹۲ برای اولین بار در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر ملاحظه می گردد و ۱۱ دانشگاه این کشور در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

سرپرست ISC افزود: دانشگاه قاهره در مصر، دانشگاه مالایا در مالزی، دانشگاه استانبول در ترکیه و دانشگاه تهران در جمهوری اسلامی ایران نیز از برترین دانشگاه‌های کشورهای اسلامی می باشند که اسامی این دانشگاهها در بین ۵۰۰ دانشگاه تراز اول جهان قرار دارد.

مهراد گفت: برای اولین بار آلمان با ۳۸ دانشگاه نسبت به بریتانیا دانشگاه های بیشتری را در رتبه بندی شانگهای دارد، اما این کشور تنها دارای چهار دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر است در حالی که تعداد دانشگاه های برتر بریتانیا در بین دانشگاه های ممتاز به ۹ دانشگاه می رسد. افزون بر آن بریتانیا دارای دو دانشگاه شامل کمبریج و آکسفورد در بین ۲۰ دانشگاه اول است. نکته قابل توجه آنکه از این کشور یک دانشگاه نیز از بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان کم شده و تعداد دانشگاه های برتر این کشور از ۳۸ دانشگاه در سال ۲۰۱۲ به ۳۷ دانشگاه در سال ۲۰۲۴ میلادی تقلیل یافته است.

سرپرست ISC افزود: تعداد دانشگاه های کانادا در رتبه بندی شانگهای در مجموع به ۲۳ دانشگاه برتر بالغ شده که در این بین چهار دانشگاه این کشور در بین ۱۰۰ دانشگاه ممتاز جهان ملاحظه می گردد. فرانسه ۲۰ دانشگاه خود را در نظام رتبه بندی شانگهای همچنان حفظ کرده، در حالی که چهار دانشگاه این کشور در بین ۱۰۰ دانشگاه تراز اول جهان قرار دارد.

مهراد گفت: ژاپن که در رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۲ دارای ۲۱ دانشگاه ممتاز بود در فهرست جدول رتبه بندی در سال ۲۰۲۴ میلادی به سبب ازدست دادن یک دانشگاه، ۲۰ نماینده دارد. با این حال، سه دانشگاه این کشور در بین یکصد دانشگاه برتر جهان قرار دارند. همین شرایط در مورد ایتالیا نیز حاکم است و این کشور در رتبه بندی امسال نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی یک دانشگاه از دست داده است.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: تعداد دانشگاه های برتر هلند، کره جنوبی، اسپانیا، رژیم اشغالگر قدس، پرتغال و عربستان سعودی در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان به ترتیب ۱۲، ۱۱، ۱۰، ۷، ۴ و ۴ دانشگاه می باشد. بر حسب منطقه، اروپا ۲۰۲ دانشگاه، آمریکا ۱۸۲ دانشگاه، آسیا و اقیانوسیه ۱۱۲ دانشگاه و آفریقا چهار دانشگاه در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه هاروارد مانند سال قبل در صدر جدول رتبه بندی قرار دارد. جایگاه دوم متعلق به دانشگاه استنفورد است. دانشگاه برکلی در سال ۲۰۲۴ از MIT پیشی گرفته و رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. کمبریج، کلتک، پریستون، کلمبیا، شیکاگو و آکسفورد نیز به ترتیب رتبه های پنجم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

رییس مرکز منطقه‌یی علوم و فناوری ادامه داد: در بین یکصد دانشگاه برتر، دانشگاه پی یر و ماری کوری در فرانسه با رتبه ۳۷ نسبت به دانشگاه Paris-Sud با رتبه ۳۹ دومین دانشگاه برتر قاره اروپا (به جز بریتانیا ) است.

انتهای پیام


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.