سهم ایران در طرح حفاظت از تالاب‌ها؛ ۲۰۰ درصد بیشتر از سهم خود

سازمان حفاظت محیط زیست:

محیط زیست > آب– معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سهم ایران در اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ۹ میلیون دلار بود که تاکنون ۲۰ میلیون دلار یعنی بیش از ۲۰۰ درصد سهمش هزینه کرده است

به گزارش ایرنا ،اصغر محمدی فاضل در نشست خبری که به مناسبت برگزاری اجلاس کمیته راهبری طرح حفاظت از تالاب‌های ایران برگزار شد، افزود: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سال ۲۰۰۵ با اعتبار ۱۲ میلیون دلار تعریف شد که امسال آخرین سال اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه هفت سال از اجرای این طرح می‌گذرد اظهار داشت: قرار بود اعتبار ۱۲ میلیون دلاری توسط کشور ایران و نهادهای بین المللی تامین شود که در این میان سه میلیون دلار سهم مجامع بین المللی و ۹میلیون دلار سهم ایران مشخص شده بود. مجامع بین المللی به ۹۵ درصد تعهدات خود عمل کردند و قرار است پنج درصد باقیمانده را تا سه ماه دیگر که طرح به پایان می‌رسد، پرداخت کنند.

وی گفت: اما سهم ایران در این میان ۹ میلیون دلار بود که تاکنون ۲۰ میلیون دلار هزینه کرده است بنابراین تاکنون برای اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ۲۳ میلیون دلار هزینه شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: افزایش مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط و سوق دادن مدیریت حفاظت از تالاب‌ها از سطح ملی به استانی و محلی رویکرد جدیدی است که به منظور حفاظت از تالاب‌ها در کشور ایجاد شد.

وی افزود: اجرای طرح حفاظت از تالاب‌ها در سه سایت ارومیه، پریشان و شادگان آغاز و اجرا شد که بنا به نظر ناظران بین‌المللی بسیار موفق بود و می‌توان دستاوردهای آن را در ۵۰ سایت تالابی دیگر در کشور اجرا کرد.

فاضل با بیان اینکه تمام بندها و پیشنهادات طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران اجرا شده است گفت: فقط یک پیشنهاد باقی مانده که آن هم ایجاد یک نهاد ملی برای حفاظت از تالاب‌های کشور تحت عنوان کمیته ملی حفاظت از تالاب‌ها است که ساز و کار آن تهیه شده و برای تصویب در اختیار هیات وزیران قرار گرفته است.

وی افزود: دراین کمیته به موضوعاتی از قبیل افزایش آگاهی‌های عمومی، مشارکت مردمی، توجه ویژه به تمام ساز و کارهایی که می‌تواند منجر به حفاظت از تالاب‌های کشور شود مورد توجه قرار گرفته است.

 شرایط دریاچه ارومیه بحرانی است

فاضل گفت: شرایط دریاچه ارومیه بحرانی است اما تمام مسوولان و دست اندارکاران امر در تلاش برای نجات این اکوسیستم طبیعی هستند.

وی اظهارداشت: در شرایط کنونی کشور که در تحریم و اقتصاد مقاومتی به سر می‌بریم اختصاص دادن ده‌ها میلیارد تومان اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه نشان از تلاش و نگاه مثبت مسوولان نسبت به نجات این تالاب دارد.

وی تاکید کرد: احیای دریاچه ارومیه و به طور کلی احیای طبیعت صبر و حوصله می‌خواهد زیرا برای تخریب یک فرایند سالیان سال وقت صرف شده بنابراین احیای آن به چندین برابر زمان نیاز دارد و به عبارتی یک فرایند طولانی است، این مساله در تمام دنیا مشترک است و فقط مختص ایران نیست.

وی ادامه داد: موضوع تخریب زیست بوم‌های طبیعی یک عکس العمل است یعنی خود به خود از بین نمی‌روند بلکه عامل یا عواملی باعث نابودی آنها می‌شود که برای حفاظت یا احیای مجدد آنها باید آن عوامل از بین بروند.

دریاچه ارومیه

فاضل با بیان اینکه وخامت دریاچه ارومیه به دو عامل ˈخشکسالیˈ و ˈرویکردهای مدیریتیˈ بر می‌گردد گفت: در مدت ۱۵ سال گذشته دریاچه ارومیه با پدیده خشکسالی مواجه شده و در این مدت هر سال یک میلیارد متر مکعب کمبود آب داشته در حالی که بخش‌های دیگر از جمله کشاورزی و یا آب شرب هیچ گونه کمبودی نداشتند حتی تولید محصولات کشاورزی افزایش هم یافته است.

وی ادامه داد: متاسفانه تمام این مشکلات و کمبودها به ضرر دریاچه ارومیه تمام شد و چنین بحرانی را برای این اکوسیستم طبیعی که در دنیا منحصر به فرد است به وجود آورده است.

فاضل تاکید کرد: در اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران مدیریت به گونه‌ای تعریف شد که تمام جوامع به طور یکسان ضرر یا سود ببرند.

نشست کمیته راهبری طرح حفاظت از تالاب‌های ایران روز پنج‌شنبه با حضور مایکل موزر، مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، بالاسوبرا مانیام مورالی، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، محسن سلیمانی روزبهانی، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و اصغر محمدی فاضل، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مجری طرح در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.