سهم سوخت های فسیلی در تولید برق کشور کاهش می یابد

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران از کاهش سهم سوخت های فسیلی و افزایش سهم انرژی های نو در تولید برق کشور خبر داد.

یوسف آرمودلی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت :متاسفانه به دلیل ارزان بودن سوخت های فسیلی قیمت  برق تولید شده از آن ها به مراتب بسیار پایین تر از انرژی های نو است که در آینده نزدیک  این فاصله کاهش می یابد.

وی افزود : با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها  و طرح های حمایتی دولت سهم سوخت های فسیلی در تولید برق کاهش یافته و  انرژی های نو گسترش می یابد.

آرمودلی با بیان این که هم اکنون در سال ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق از طریق انرژی های تجدید پذیر تولید می شود  تصریح کرد: همچنین تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت انرژی های نو در کشور به ۵ هزار مگاوات خواهد رسید.

وی اظهار داشت : قیمت برق حاصل از سوختهای فسیلی به مراتب بسیار پایین تر از انرژی های نو بوده که این امر برای سرمایه گذاران و مصرف کنندگان انرژی های تجدید پذیر اقتصادی نیست و بازگشت سرمایه ندارد .

وی با اشاره به قیمت برق در افغانستان گفت : هم اکنون دولت افغانستان  هر کیلووات انرژی الکتریکی را ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان به مردم واگذار می کند و این در حالی ست که اکنون قیمت حاصل از سوخت فسیلی برق در ایران  ۳۰ تومان و هر کیلووات برق حاصل از انرژی های نو ۱۳۰ تومان می باشد .

وی خاطرنشان کرد : با وجود خرید برق  حاصل از انرژی های نو با قیمت ۱۳۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت از سرمایه گذاران ولی همچنان  سرمایه گذاری در این بخش اقتصادی نیست که با طرح های حمایتی دولت و اجرای گام به گام هدفمندی یارانه ها این  فاصله قیمتی کاهش یافته و سرمایه گذاری را توجیه پذیر می کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.