سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: براساس لایحه بودجه ۹۳ کشور سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی ۲۹ درصد پیش‌بینی شده است.

براساس تبصره ۳ لایحه بودجه منابع درآمدی مندرج در لایحه بودجه ۹۳ کل کشور، ۲۹ درصد سهم صندوق توسعه ملی و سهم درآمد عمومی دولت، موضوع ردیف‌های ۲۱۰۱۰۱ و ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره ۵ این قانون با فروش مبالغ فرضی به نرخ مورد تائید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ، موضوع بند ج ماده ۸۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور به حساب مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

همچنین براساس مصارف به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود تا متناسب با پذیرش و تصویب طرح‌ها در ارکان اعتباری بانک‌های عامل منابع ریالی مانده اعتبار و وصولی‌های موضوع بندهای ۵-۱ و ۵-۲ قوانین بودجه سال‌های ۹۱ و ۹۲ کل کشور را در بانک‌های خصوصی و دولتی سپرده‌گذاری نماید تا برای پرداخت تسهیلات ریالی به طرح‌هایی که توجیه فنی، اقتصادی و مالی و نیز اهلیت متقاضیان آنها به تائید بانک‌های عامل رسیده است، اختصاص یابد.

همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داده می‌شود تا ۲۰ درصد از منابع خود را نزد بانک‌های داخلی (خصوصی‌ و دولتی) سپرده‌گذاری ارزی نماید و سود حاصل از سرمایه‌گذاری به حساب صندوق واریز و مجدداً جهت اهداف صندوق به کار گرفته شود.

براین اساس ۱۰ درصد از منابع صندوق جهت پرداخت تسهیلات به بخش‌های غیر دولتی در بخش آب و کشاورزی، منابع طبیعی و زیست محیطی و همچنین ۱۰ درصد دیگر نیز به بخش‌های غیر دولتی صنعت و معدن و خدمات به استثناء بخش ساخت مسکن اختصاص یابد. تبدیل دلار به ریال موضوع این بند در مرکز مبادلات ارزی صورت می گیرد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.