سهم کشاورزی در سرمایه‌گذاری کمتر از ۵ درصد اما در تولید ناخالص داخلی ۱۵ درصد


سهم کشاورزی در سرمایه‌گذاری کمتر از ۵ درصد اما در تولید ناخالص داخلی ۱۵ درصد

۱۰:۱۲ (دوشنبه ۲۲ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

علیرغم اینکه بخش کشاورزی ایران ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده، سهم این بخش در سرمایه‌گذاری کمتر از پنج درصد است لذا تجهیز منابع مالی برای افزایش سرمایه‌گذاری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

با توجه به اینکه کشاورزی جایگاهی مهمی در اقتصاد کشور دارد، اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش، شکل‌گیری نهادی قوی برای توسعه و افزایش حجم سرمایه‌گذاری ضروری است تا امکان تجمیع منابع مالی و هدایت و تخصیص بهینه‌ی آنها فراهم شود.

تحقق این امر، مستلزم مشارکت بخش خصوصی و حمایت مستمر دولت است تا با توسعه‌ سرمایه‌گذاری، تولیدات و درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند و در نتیجه باعث سرعت‌یافتن رشد اقتصادی در بخش کشاورزی شود.

ایجاد نهاد‌های نظام‌مند پولی و مالی برای افزایش سهم سرمایه‌گذاری و بخش کشاورزی، امری لازم است تا فعالان و تولید‌کنندگان کشاورزی با حمایت مالی دولت بتوانند نقش موثر‌تری در این زمینه داشته باشند.

همچنین سرمایه یکی از مولفه‌های اصلی توسعه‌ پایدار بخش کشاورزی است و سرمایه‌گذاری مناسب در این بخش باعث می‌شود زیرساخت‌ها و امور زیربنایی از جمله آبیاری، مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و تکمیلی و … از وضعیت مطلوبی برخوردار شوند و نرخ بهره‌وری و ارزش افزوده در این بخش افزایش یابد.

در این راستا صندوق‌های حمایت از توسعه‌ بخش کشاورزی به عنوان تنها نهاد مالی ـ اعتباری غیردولتی بخش کشاورزی با مشارکت تولید‌کنندگان در سال ۸۳ تشکیل شد تا تجمیع و تخصیص مطلوب منابع مالی برای ارتقای نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و ساماندهی نیاز مالی و اعتباری تولید‌کنندگان باشد.

براساس ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه موظف است به منظور حمایت از توسعه‌ سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با مشارکت تولید‌کنندگان بخش، صندوق‌های حمایت از توسعه‌ بخش کشاورزی را ایجاد کند.

هم‌چنین حمایت و پشتیبانی بیشتر از این صندوق‌ها از طریق مواد ۱۷ و ۱۹ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و مواد ۸۴، ۱۴۳ و ۱۹۴ قانون برنامه‌ پنجم توسعه کشور مصوب شده است.

طبق قانون ۴۹ درصد از سرمایه‌ این صندوق باید توسط بخش دولتی و ۵۱ درصد توسط بخش خصوصی تامین شود.

بر اساس قانون افزایش بهره‌وری نیز ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه‌ ملی به شکل ریالی باید در اختیار بخش قرار گیرد که ۷۰ درصد از مبلغ به بانک کشاورزی و ۳۰ درصد (معادل ۸۵۰ میلیارد تومان) در روزهای پایانی سال گذشته به صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی واریز شد که این اعتبار در بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، صنایع تبلیغی و تکمیلی، شیلات و … طبق آنچه وزارت جهاد کشاورزی برای هر بخش و هر استان تعیین کند، صرف خواهد شد.

اما بخش کشاورزی محتاج حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش است که پرداخت این تسهیلات به نوعی مسکن خواهد بود و تاثیر چندانی در برطرف شدن مشکلات ۴٫۵ میلیون بهره‌بردار این بخش ندارد.

سال گذشته اعتبار این صندوق با رشد ۵۰ درصدی به ۳۷۰ میلیارد تومان رسید که براساس پیش‌بینی‌های عبدالکریم رضوی – رییس این صندوق پرداخت تسهیلات در سال جاری به ۸۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

براساس آنچه در بودجه‌ سال ۹۱ برای صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی پیش‌بینی شده، این است که ۱۰۰ میلیارد تومان از ردیف ملی، ۱۵۰ میلیارد تومان از فروش اموال مستقلات و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام برای این صندوق تامین شود.

در سال ۸۳ که صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با ۳۳ میلیارد ریال شکل گرفت و در سال گذشته به هزار و ۹۳۸ میلیارد ریال رسید.

این صندوق‌های غیردولتی به عنوان بستر‌ی مناسب برای تامین امکانات و اعتبارات حمایتی و یارانه‌ای دولت در بخش کشاورزی شناخته شده است، لذا از سال ۸۷ مسوولیت توزیع اعتبارات دولت برای کمک به عهده‌ی این صندوق‌ها قرار گرفت.

براساس برنامه‌ پنجم توسعه باید ۳۷۶ صندوق شهرستانی، تخصصی و محصولی تشکیل شود که برای تحقق این امر دولت ۴۶٫۶۹۷ میلیارد ریال اعتبار باید تامین کند که سرمایه‌ صندوق‌ها به ۱۲۲٫۹۸۹میلیارد ریال خواهد رساند.

.

.

.

.

.

.

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.