سهم من از تلویزیون

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

تمام روزهای کودکیمان پربود از تندتند مشق نوشتن‌ها به امید آنکه اجازه داشته باشیم برنامه کودک ببینیم تمام هیجانمان آموختن از حنا دختری در مزرعه بود و دیدن شیطنت‌های مخمل خانه مادر بزرگه.

و اما… کودکان امروز شاهد برنامه‌های پر رنگ و لعاب کم محتوایی هستند، کودکان که با دیدنش راه به جایی نمی‌برند.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، امروزه به سختی می‌توان کارتونی را یافت که صحنه‌های اکشن و با زد و خرد نداشته باشد.
قرائی مقدم جامعه شناس ضمن بیان این نکته ادامه داد: هیجان در کارتون‌های امروزی بیش از پیش خود نمایی می‌کند و ذهن کودکان این گونه درگیر خشونت می‌شود.
کودکان خیلی زود با شخصیت‌های کارتونی همزاد پنداری می‌کنند و رفتارهای مشابه آن‌ها از خود بروز می‌دهند به همین دلیل اگر به کودکان امروز نگاهی بیاندازیم خواهیم دید بروز خشونت از ویژگی‌های اصلی آن‌هاست.
قرائتی مقدم افزود: دیدن صحنه‌های نابودی و کشتار، قتل و غارت که در برنامه‌های کودک کم نیست باعث بروز چنین رفتارهای خشنی از کودکان می‌شود.
وی ادامه داد: کودک نهاد پاکی دارد و تحقیقات نشان داده است که فیلم‌های اکشن حتی نوجوانان را به خشونت می‌کشد چه رسد به کودکان که بسیار پاک وحساسند.
قرائی مقدم افزود: محتوای کارتون‌های امروزی مثل گذشته آموزنده نیستند و بدآموزی نیز دارند. در گذشته کارتون‌ها پر بود از ارزش‌هایی چون اعتماد، گذشت،‌تلاش برای پیروزی و … اما امروزه باید مراقب بود کودکان اصطلاحات بد را از انیمیشن‌هایی که وارد سینماهای خانگی می‌شوند نیاموزند.
قرائی مقدم در پایان گفت: انیمیشن‌های کودک باید بستری باشد برای آموزش و تربیت کودکان و هرچند انیمیشن‌هایی با محتوای ملی و ایرانی در کشور تولید شده است اما کافی نیست و باید کیفیت بصری آن‌ها بالا و جذاب باشد که کودکان آن‌ها را به انیمیشن‌های دوبله شده خارجی ترجیح دهند.
و من خوب که فکر می‌کنم هنوز طعم آرامش بعد از دیدن کارتون‌های کودکیم را فراموش نکرده‌ام دلم می‌سوزد برای کودکان امروز که محبوب‌ترین کارتون‌هایشان هم حتی بین سیل کارتون‌های تلویزیون گم شده است. دلم می‌گیرد برای آن‌ها که آدم آهنی‌ها و دیجیمون‌ها مهمان چشمان کودکیشان است. و فکر می‌کنم پس آن‌هایی که برای ما هادی و هدی هدیه می‌آوردند و به سادگی آداب ادب را به ما می‌آموختند اکنون چرا سکوت کرده‌اند.
و دلم می‌خواهد آرزو کنم کودکان سرزمینم به زودی شاهد پخش برنامه‌هایی پرباتر و پر محتواتر ایرانی باشند./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.