سهم هر یک از منابع آلاینده در آلودگی هوای تهران چه‌قدر است؟

آخرین اطلاعات منتشر شده از سهم منابع آلاینده در آلودگی هوای تهران بیانگر آن است که از میان منابع متحرک کامیون‌ها و از بین منابع ثابت صنایع و نیروگاه‌ها نقش پررنگی در آلودگی هوا دارند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا بر اساس اطلاعات آخرین سیاهه انتشار شهر تهران منابع متحرک بیشترین سهم را در تولید ذرات معلق – مهمترین آلاینده هوا در پاییز و زمستان – دارند. براین اساس سهم منابع متحرک از جمله خودروهای شخصی، تاکسی، موتورسیکلت، اتوبوس، کامیون و.‌.‌. در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ۶۰ درصد – معادل ۶۳۳۸ تن – برآورد شده که در این بین نقش کامیون‌ها نسبت به سایر منابع آلاینده‌ متحرک پررنگ‌تر گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم کامیون‌ها در تولید ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و سهم خودروهای شخصی حدود ۱۴ درصد است همچنین موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌ها به ترتیب حدود ۱۰ و ۶ درصد در آلودگی هوای تهران طی شش ماهه دوم سال موثر هستند.

علاوه بر منابع متحرک، منابع ثابت نیز در آلودگی هوا و تولید ذرات معلق نقش مهمی دارند. برای مثال سهم صنایع و نیروگاه‌های تهران و اطراف آن در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۳۰ درصد گزارش شده است و در کنار این، منابع دیگری از جمله پالایشگاه‌ها و پایانه‌های اتوبوس نیز هر کدام به ترتیب حدود ۴.۴ و ۲.۳ درصد در آلودگی هوای تهران سهم دارند.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، انتشار ذرات معلق در تهران طی سال‌های اخیر حدود ۲۱ درصد افزایش یافته است. این وضعیت یعنی ذراتی در تهران افزایش یافته‌اند که می‌توانند بیماری‌های قلب و ریه را تشدید کنند و باعث اثراتی مانند علایم قلبی و عروقی، آریتمی‌های قلبی، حملات قلبی، علائم تنفسی، حملات آسم و برونشیت شوند.

هرچند که افزایش غلظت ذرات معلق در پاییز و زمستان خطرات خود را دارد و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند اما طی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، آثار سوء ذرات معلق دو چندان شده است، چرا که هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند. با تمام این‌ها از ابتدای مهر ماه تاکنون کیفیت هوا در تهران طی ۱۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. علاوه بر تهران کیفیت هوا در سایر کلان‌شهرهای کشور از جمله اصفهان، کرج، مشهد،  شیراز و اراک نیز وضعیت خوبی از ابتدای مهرماه تاکنون نداشته است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.