سهم ۵۴ درصدی “فدراسیون فوتبال” در انتخابات!/ انتصاب یا انتخاب؟

اصلاحات اخیر اساسنامه فدراسیون فوتبال، موجب تشدید نفوذ مدیران فدراسیون فوتبال در انتخابات شده است؛ به طوری که ۵۴٪ از صاحبان آرا جزو منصوبان یا منتخبان این فدراسیون در مجمع انتخاباتی ۱۰ اسفند خواهند بود.

به گزارش ممتازنیوز، انتخابات فدراسیون فوتبال بعد از ماه‌ها معطلی بالاخره در دهم اسفند ماه برگزار می‌شود و اعضای مجمع رئیس آینده این فدراسیون را انتخاب خواهند کرد. تاکنون پنج چهره سرشناس برای کرسی ریاست نام‌نویسی کرده‌اند و اسامی نهایی در گرو تایید صلاحیت‌ نامزدها از سوی کمیته انتخابات این فدراسیون است.

در بین نامزدها، مدیران فعلی فدراسیون که در هیات رئیسه هم حضور دارند، دیده‌ می‌شوند. نگاهی به ترکیب اعضای مجمع نشان می‌دهد که مدیران فدراسیون فوتبال بیشترین نفوذ را در میان اعضای مجمع دارند. طبق یک بررسی ۵۴٪ کرسی‌های مجمع جزو منصوبان یا منتخابان “فدراسیون فوتبال” در پنج سال گذشته هستند که این موضوع به علت نواقص ساختاری اساسنامه و نادیده گرفتن نهادهای وابسته به گروه‌های مختلف در حوزه فوتبال است.

ترکیب رای در اختیار یا با میزان وابستگی بالا یا تحت مدیریت فدراسیون فوتبال در مجمع انتخاباتی این فدراسیون به این شرح است:

۱- هیات های فوتبال حدود ۳۵٪

۲- کاپیتان های تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی حدود ۹٪

۳- سرمربیان تیم‌های ملی حدود ۹٪

۴- داوران حدود ۱٪

در مجموع این ۴ آیتم مشتمل بر حدود ۵۴٪ آرای مجمع می شود.

در گذشته هم مدیران وقت فدراسیون به علت داشتن آرای هیات‌های فوتبال در مجمع، از نفوذ بسیاری برخوردار بود اما این موضوع بعد از تغییرات اخیر در اساسنامه تشدید شده است؛ به طوری که در حال حاضر سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی هم به این اعضا اضافه شده‌اند که همگی جزو منصوبان زیر نظر این فدراسیون هستند.

در عوض در اساسنامه اخیر، هیچ اقدامی در جهت اضافه شدن نهادهایی مانند نماینده اتحادیه مربیان، بازیکنان، داوران و … صورت نگرفته است. اگر چه برخی از این نهادها دارای ایرادهایی هستند اما فدراسیون فوتبال هرگز برای رفع نواقص ساختاری آن‌ها کمکی نکرده است تا مبادا با اضافه شدن به مجمع، برتری نسبی این فدراسیون هم تحت الشعاع قرار گیرد.

کما اینکه برخی از تیم‌ها مانند تیم ملی امید از سال گذشته تاکنون هیچ اردویی نداشته و طبق اسناد موجود، برخی از تیم‌ها مربی هم ندارند اما احتمالا این فدراسیون چهره‌هایی را به عنوان سرمربی به مجمع معرفی خواهد کرد که دارای قرارداد هم نیستند.

این اتفاقات صرفا برای تصاحب حداکثر آرا در مجمع این فدراسیون است. در حالی که همانطور که گفته شد، برخی از تیم‌های ملی از سال‌های گذشته اردویی نداشته‌اند و حتی سرمربی و کاپیتان‌های آن‌ها هم مشخص نیست.

بدون شک در هر سازمان و تشکیلاتی که این میزان از قدرت رای در اختیار یک شخص یا طیف خاص قرار گیرد، پیامدهایی مانند پرونده ویلموتس و یا طولانی شدن اصلاح اساسنامه گریزناپذیر است.

به طور قطع اکنون و تا مدتها امکان تغییر در این ترکیب نادرست وجود ندارد اما برای دستیابی به توسعه و در فوتبال، مجمع فدراسیون فوتبال به عنوان تصمیم‌گیرندگان نهایی و صاحبان آرا می‌توانند به چهره‌هایی رای دهند که خواهان رشد و تعالی فوتبال ایران هستند و از فرصتی که به عنوان نماینده شهر یا گروهی خاص در اختیارشان قرار گرفته (مانند روسای هیات‌ها یا کاپیتان تیم ملی) در جهت بهبود اوضاع فوتبال یا همان گروه خاص استفاده کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.