سهم ۸۰۰ میلیون متر مکعبی گاز پارس جنوبی در برنامه پنجم توسعه/ واردات ۸۰۰ کیلومتر لوله گاز ترش

از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی تا پایان برنامه پنجم توسعه، ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن از میدان پارس جنوبی تامین می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، موسی سوری امروز در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز در منطقه ویژه پارس جنوبی تولید می شود.
وی با اشاره به این که، در سال گذشته ۴۵ میلیون متر مکعب گاز در روز به تولید کشور اضافه شده است گفت: در حال حاضر توان تولید را به ۲۸۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
سوری تصریح کرد: در سال جاری برداشت از پارس جنوبی را در فاز ۱۲ و فاز ۱۵ و ۱۶ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که براساس آن تولید گاز از یک پرین ۱۲٫۵ میلیون متر مکعبی در فاز ۱۷ و ۱۸ قطعی است و تلاش می‌کنیم تولید از پرین دوم نیز در سال جاری محقق شود و در عین حال در فاز ۱۲ نیز یک پرین ۲۵ میلیون متر مکعبی وارد مدار تولید خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: تلاش می‌کنیم نقاط ضعف پیمانکاران کم‌کار را در اولین گام با کمک به آنها از بین ببریم و در آخرین گام به خلع ید آنها می‌رسیم، چنانچه در سال جاری و در سال گذشته دو یا سه پیمانکار درجه دوم و سوم به دلیل ضعف برکنار شده و جایگزین شده‌اند.
وی اضافه کرد: رهبران کنسرسیوم نیز به ازای هر ماه تسریع در اجرای پروژه خود ۵۰ میلیون دلار پاداش گرفته و در صورت تأخیر به ازای هر ماه همین میزان جریمه می‌شوند.
سوری ابراز امیدواری کرد: در ماه‌های آتی با اقدامات انجام شده عقب‌ماندگی بعضی از پیمانکاران جبران شود.
وی افزود: در بخش دریا بیش از ۹۵ درصد و در بخش خشکی بیش از ۹۰ درصد پروژه باید برای تولید زود هنگام آماده شده و تا ۶ ماه از آغاز تولید اولیه کل فاز در سرویس قرار گرفته و تولید کامل می‌شود.
مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی در مورد واکنش این شرکت در برابر پیمانکاران کم کار گفت: در مرحله نخست تلاش می شود با بر طرف کردن نقاط ضعف پیمانکاران، مشکلات این بخش را رفع کنیم، اما در آخرین گام آن ها را خلع ید می کنیم.
وی تاکید کرد: در سال جاری سه پیمانکار در گروه دوم و سوم بر کنار شدند و پیمانکاران دیگری جایگزین آن ها شدند.
وی اظهار داشت: تناسب بین پیشرفت فیزیکی فازها و پرداخت‌های مالی به پیمانکاران ۹۵ درصد است.
وی گفت: ماهانه بین ۱۴۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان دستمزد به ۵۳ تا ۵۷ هزار نفر در پارس جنوبی پرداخت می‌شود.
سوری ادامه داد: بر اساس برنامه های این شرکت به ازای تسریع عملکرد پیمانکاران ۵۰ میلیارد تومان در هر ماه تشویق و به ازای تاخیر نیز ۵۰ میلیارد تومان در هر ماه جریمه می شوند.
وی با اشاره به ادامه فعالیت های اجرایی در فاز های ۱۲ ، ۱۵ و ۱۶ ، ۱۷ و ۱۸ ، ۲۲ و ۲۳ و ۲۴ و ۱۳ در قالب طرح های مهر ماندگار افزود: در این بین فازهای ۱۲ و ۱۵ و ۱۶ در اولویت قرار دارد و امسال در مدار تولید قرار می گیرد و فاز ۱۷ و ۱۸ در سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی اظهار داشت: تا نیمه اول سال آینده تولید گاز کشور را ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهیم داد.
وی ادامه داد: لایه نفتی پارس جنوبی شامل دو بخش است در بخش الف ۱ ، ب و ج یک دکل مستقر شده و حفاری با ورود به مخزن از یک هزار و ۳۰۰ متر عبور کرده است.
سوری اظهار داشت: با حفاری در بخش مشترک لایه نفتی دو چاه توصیفی و توسعه ای حفر می شود که برای نخستین بار قرار است دو حفاری افقی به طول شش کیلومتر انجام شود و تولیدی پایدار از لایه نفتی پارس جنوبی بدست آید.
وی در ادامه گفت: یک فاز مطالعات تولید هلیوم از فاز جنوبی تکمیل و هزینه‌های آن در حال پرداخت است و در عین حال فاز دوم مطالعات نیز به وسیله پیمانکار قبلی آغاز شده است.
سوری افزود: در عین حال با دو شرکت دیگر مذاکره شده، تا مطالعات و روش پیشنهادی انحصاری نباشد.
مدیرعامل نفت و گاز پارس تاکید کرد: در دو روش استفاده از محصولات جانبی LNG و استفاده از وضعیت فازهای در دست احداث مطالعات تولید هلیوم از پارس جنوبی را پیگیری خواهیم کرد.
سوری در ادامه اظهار داشت: پیمانکار لایه نفتی پارس جنوبی تعهد کرده است که اسفند یا فروردین حفاری را در این لایه تکمیل خواهد کرد و تولید نفت خام در بهار آینده از این لایه آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: پیشرفت سکوی این پروژه ۸۲ درصد است و حداکثر تا ۲ماه آینده سکوی عرشه آماده می‌شود.
مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با بیان اینکه کشتی SPSO با مجوز و پیگیری وزیر نفت تأمین می‌شود، گفت: یک دکل دیگر برای اولین بار در بخش A1 و B  و C این لایه مستقر شده و در حال حفاری و قرار است در دو چاه هر یک ۶ کیلومتر حفاری افقی ایجاد شود.
وی به افزایش ذخایر این لایه طی مطالعات مختلف اشاره کرد و گفت: اطلاعات اولیه در ابتدا ذخایر دو میلیارد بشکه‌ای و سپس ذخایر ۷ میلیارد بشکه‌ای در این لایه نفتی نشان می‌داد و در حال حاضر اطلاعات تایید نشده‌ای حاکی از وجود ذخایر ۲۰ میلیارد بشکه‌ای در این لایه به دست آمده است.
مدیرعامل نفت و گاز پارس جنوبی در ادامه اظهار داشت: برای مهار گاز‌های آلاینده، دستگاه TGTU نصب کرده‌ایم که ۹۷ درصد گوگرد را از گاز‌های منتشر شونده در هوا جمع‌اوری می‌کند.
وی با بیان اینکه نصب این دستگاه ۱۰۰ میلیون دلار هزینه و ۱۸ تا ۲۰ ماه زمان می‌برد، گفت: برای همه فازها نصب این دستگاه را در نظر گرفته‌ایم، چنانچه برای ساخت و نصب یک GPTU دیگر نیز مناقصه برگزار شده است.
سوری اظهار داشت: قریب به ۳۶ تا ۴۰ درصد از افراد شاغل در پارس جنوبی بومی منطقه هستند و به تازگی در آزمون جذب و استخدام نیمی از هزار نفر سهمیه نفت و گاز پارس را از افراد بومی منطقه جذب شده اند.
وی افزود: وزارت نفت ۳۷ پروژه را در این منطقه برای تعهد به مسئولیت اجتماعی خود در این منطقه انجام داده است و پروژه‌های مصوب سفر دوم هیئت دولت در این منطقه بالغ بر ۹۸۳ میلیارد تومان است.
سوری در ادامه با بیان اینکه رقم مصوب برای سفارش خرید کشتی SPSO 321 میلیون دلار است، گفت: هفته گذشته وزیر نفت به نفت و گاز پارس تفویض اختیار کرد که خرید، اجاره و ساخت این کشتی را پیگیری کند و در صورت امکان دو دستگاه از این نوع کشتی تأمین شود.
وی در خصوص خرید لوله‌های انتقال گاز ترش از خارج از کشور گفت: لوله‌های گاز ترش کمتر از ۲۰ درصد از لوله‌های مورد استفاده د کشور را تشکیل می‌دهد و ۸۰ درصد لوله‌های گاز شیرین است که همه آنها در داخل تولید می‌شود؛ در عین حال ۸۵ درصد قیمت لوله‌های گاز ترش مربوط به قیمت ورق و ۱۵ درصد قیمت ساخت است.
سوری اظهار داشت: پیش از این قراردادی برای واردات هزار کیلومتر لوله گاز ترش بسته شده بود که تاکنون ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر آن وارد کشور شده است.
وی با اشاره به لزوم ساخت ورق لوله گاز ترش در کشور اظهار داشت: ما حاضریم ریسک و تاوان تولید ملی ورق لوله گاز ترش را بپردازیم./ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.