سه‌چهار روز اول حکومت کوروش کبیر+۳ اثر خواندنی درباره او

۲۳ آبان ،

به گزارش خبرآنلاین،  کتاب «کوروش بزرگ» نوشته علیرضا سلیمان زاده با عنوان فرعی «ظهور امپراطوری هخامنشی» که به بررسی جوانب مختلف زندگی کوروش کبیر، براساس منابع معتبر می پردازد. این کتاب ۱۲ فصل دارد که «مروری بر تاریخ سرزمین ماد، کودکی کوروش در افسانه ها، قیام کوروش بر ضد دولت ماد، جنگ با لیدیه، کوروش و یونانیان آسیای صغیر، کوروش و یهودیان تبعیدی در بابل و…» عناوین بعضی فصل های آن است.

در شرح مختصری از کتاب می خوانیم: «کوروش بزرگ در کنار زرتشت و داریوش از شخصیت های محوری جهان باستان است. شرح تکاپوهای کوروش بزرگ برای تاسیس شاهنشاهی هخامنشیان بیش از هر چیز مستلزم آشنایی با بسترهای روی کار آمدن پارسیان، ترکیب قومی و جمعیتی، اتحاد و دشمنی های حکومت های کوچک و بزرگ سده ششم پیش از میلاد است. نویسنده در این اثر کوشیده است با اتکا به منابع اصیلی همچون کتیبه ها، نوشته های مورخان یونان و روم، عهد عتیق و… به جزئیات زندگی بنیانگذار امپراتوری هخامنشیان بپردازد. درباره منابع یونانی که به شرح زندگانی کوروش پرداخته اند، تلاش نگارنده بر این بوده است تا در نقل، نقد و تطبیق آنها وسواس بسیار به خرج دهد. این مجموعه با نثری روان و دلپذیر و به قصد آشنا کردن عموم فارسی زبانان با شخصیت های مهم تاریخی ایران و جهان تدوین شده است که زندگی مهم ترین شخصیت های عصر باستان تا دوران معاصر را از لابلای سنگ نگاره ها، دست نبشته ها، پوست نبشته ها و اسناد تاریخی، بر پایه واقعیات موجود در این اسناد در اختیار خواننده قرار می دهد.»

براساس این گزارش، این ناشر، کتاب «امپراتوری کوروش کبیر» نوشته موسی نثری همدانی را نیز برای پنجمین بار منتشر کرده است.  در شرح مختصر ناشر برای کتاب آمده است: «کوروش از جمله نام هایی است که ایرانیان صدها سال با آن زندگی کرده و چه بسیار پدران و مادرانی که نادانسته این نام را بر فرزند ذکورشان گذاشته و هیچ آشنایی با ریشه و تبار نام کوروش نداشته اند. کوروش نه فقط بر ایرانیان که بر گردن جهانیان حق بزرگی دارد و همواره از او تحت عنوان حامی عدالت و آزادی و حقوق بشر یاد می گردد. منشوری که منسوب به اوست و لوح حقوق بشر نام دارد و دستورات و آموزه های انسانی او را به یادگار گذاشته، هم اینک در موزه بریتانیا قرار دارد و نماد احترام به مذاهب، حقوق انسانی و عدالت گستری به حساب می آید.
کوروش کبیر از نوادگان هخامنش و بنیانگذار سلسله شاهنشاهی هخامنشیان بود. او حدود ۶۰ سال پیش از میلاد مسیح پس از آنکه با لشکر اندکش در مقابل سپاه عظیم استیاک (آژی دهاک) قد علم کرد و با یاری اورمزد بر او پیروز شد، به قصد ایجاد عدالت و برابری و برانداختن بساط ظلم و ستم، اداره ایران را برعهده گرفت و امپراتوری خود را بنا کرد.
شناخت کوروش علاوه بر اینکه ما را در هزاره سوم با این شخصیت مهم تاریخی آشنا می کند، تصویری از روزگار ایران در عهد باستان، نگرش های مردم، نحوه ملک داری، جنگ ها و بسیاری جزئیات دیگر پیش رویمان می گذارد.
موسی نثری همدانی این کتاب را در سه بخش به رشته تحریر درآورد. سلطنت کوروش، ستاره لیدی و شاهزاده بابل بخش های کلی کتاب می باشند که داستان زندگی، حکمرانی و سرگذشت کوروش کبیر را به زبانی نزدیک به روایت داستانی بازگو می کند. نویسنده با احاطه کاملی که به تاریخ و منابع معتبر تاریخی دارد، خواننده را در فضایی زنده و واقعی غوطه ور می کند و او را به اعصار قبل ایران می برد. در این روایت تاریخی، وضعیت جامعه ایران، اساطیر و ادیان ایرانیان، اوضاع ممالک مجاور، دلبستگی ها و عاشقانه ها، رنج ها و مصائب فردی کوروش، دیدگاه های کوروش درباره حکومت داری و شرایط زیستی و جغرافیایی ایرانیان توصیف شده است.
 

همچنین این ناشر کتاب «کوروش کبیر» نوشته هارولد لمب را با ترجمه صادق رضازاده شفق برای چهارمین بار منتشر کرده است. این کتاب در هفت بخش تنظیم شده است که می‌توان به شناخت کوروش، آغاز کودکی در کوهستان، سوگند کوروش، گنج کرزوس، در آتش باختری، بابل سقوط می‌کند، دعوت مغ و پایان کار اشاره کرد.
هارولد لمب مولف کتاب حاضر برای ایرانیان ناشناس نیست. حتی اگر ایرانیان او را نشناسند، لمب به خوبی با ایران و تاریخ آن آشناست. او چندبار به کشور ما مسافرت کرده و مطالعاتی انجام داده و در تاریخ و ادب و داستان ایران و بعضی ملل مجاور غور کرده و از دل آنها مقالات و کتب بسیاری را منتشر کرده است. بعضی تالیفات معروف او عبارت اند از: عروس ایران، عمر خیام، چنگیزخان، تیمور لنگ، جنگ های صلیبی و اسکندر مقدونی.
کتاب کوروش کبیر تاریخی است رمان مانند یا رمانی است تاریخی. این روزها که بحث ها و کشمکش هایی بر سر توجه به تاریخ ایران باستان و بویژه کوروش هخامنشی وجود دارد، مطالعه کتابی درباره او می تواند واقعیت های مربوط به این پادشاه خوشنام و تاریخ شکوهمند ایران را برجسته تر سازد.

این کتاب بعد از سه بخش مقدمه مترجم، منابع و شناخت کوروش وارد فصل های هفت گانه می گردد و آغاز کودکی در کوهستان، سوگند کوروش، گنج کرزوس، در آتش باختری، بابل سقوط می کند، دعوت مغ و پایان کار را پیش روی مخاطب می گذارد. یادداشت هایی از مولف و مترجم نیز بعد از فصل های کتاب درج شده است.
در بخشی از  کتاب می خوانیم: «کوروش در سه چهار روز اول حکومت خود در بابل توجه مردم شهر را با نمودار شدن روزانه در خیابان ها و گردش بدون تشریفات جلب کرد و این رفتار برخلاف مرسوم بخت النصر تندخوی و کناره جوی و نبونید تودار، جلب محبت مردم را می کرد و پادشاه همان طور که با گدایان گفتگو می کرد با وزیرانش هم به همان سبک صحبت می کرد و احکام خود را مانند آب دهان خارج می داد؛ بدون اینکه آنها را کتبا ابلاغ کند و الواح برای بایگانی تهیه کند… کوروش به سال ۵۳۸ اهتمام کرد ازدحام اقوام را از شهر پایتخت تعدیل نماید و با این عمل منظور این بود جمعیت ولایات را بسیارتر کند و به عده کشاورزان و ماهی گیران در آن نقاط بیفزاید…»

ساکنان تهران برای تهیه این آثار و هر محصول فرهنگی دیگری کافی است با شماره ۲۰- ۸۸۵۵۷۰۱۶ سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت تجدید چاپ و موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون بها ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت بها پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.