سه سال از غیبت هاشمی در نماز جمعه تهران گذشت

۰۶م آذر ،

در سال ۱۳۸۸ روز ۷ آذر، عید قربان بود ولی نماز عید قربان در حالی در آن روز به امامت سید احمد خاتمی اقامه شد که معمولا طبق روال، اقامه آن بر عهده هاشمی رفسنجانی بود.در آن سال با بروز جریانات بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، این سوال پرسیده می‌شد که آیا رئیس مجلس خبرگان وقت، هاشمی رفسنجانی دیگر خطبه ای نخواهد خواند؟ با غیبت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نماز عید قربان ۱۳۸۸امسال عدد غیبت‌های هاشمی رفسنجانی در پشت تریبون نمازهای کشور به ۱۵۰ روز می‌رسد. پیش از آن رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نماز جمعه را اجتماع حساسی عنوان کرده بود.

بعد از انتخابات ۲۲ خرداد آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاخیر در نماز جمعه تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۸۸ پشت تریبون نماز جمعه قرار گرفت. نماز جمعه ای که در تاریخ ایران با استقبال بی نظیر مردم رو به رو شد و در همان نماز جمعه بود که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهادهای شش‌گانه،«رفع نگرانی‌های مراجع، حرکت در چارچوب قانون، خاتمه حرکت یک جانبه صدا و سیما و برخی از رسانه‌ها، ایجاد فرصت ابراز دیگر دیدگاه‌ها، آزادی دستگیرشدگان، دلجویی از خانواده‌های آسیب دیده حوادث اخیر و خاتمه برخورد امنیتی با رسانه‌ها» برای برون رفت از وضعیت بحرانی بعد از انتخابات و جلوگیری از اوج گسترش نارضایتی‌ها ارائه داد. علی رغم دلسوزی‌های هاشمی رفسنجانی، متاسفانه نه تنها هیچ کدام از راهکارهای شش گانه مورد توجه دولتمردان قرار نگرفت بلکه تنها تریبون هاشمی رفسنجانی که امیدی برای برون رفت و باز گشت آرامش به کشور بود از آن گرفته شد.

درآن روزها شنیده‌ها حکایت از آن داشت که غیبت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نماز جمعه به زودی تمام می شود اما تا امروز که سه سال از آن تاریخ می‌گذرد، چنین اتفاقی نیفتاده است.

در سال ۱۳۸۸ بعد از نماز جمعه تاریخی هاشمی رفسنجانی در تیرماه ۱۳۸۸ که برخی آن را با نماز جمعه تاریخی آیت الله طالقانی در سال ۵۸ مقایسه می کردند، شایعاتی از سوی رسانه‌های حامی دولت که زیاد نماز جمعه ۲۶ تیرماه به مذاقشان خوش نیامده بود، مبنی بر کناره گیری آیت الله هاشمی از حضور در نمازهای جمعه منتشر کردند که این شایعات از سوی محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تکذیب شد. محسن هاشمی با شایعه خواندن کناره گیری پدرش گفته بود که: «مانند روال قبل و ترتیبی که ستاد اقامه نماز تعیین می کند، آقای هاشمی در نماز جمعه حضور خواهند داشت.» اما وقتی بعد از بیش از ۱۰۰ روز، متولیان ستاد اقامه نماز جمعه هنوز نوبت را برای هاشمی رفسنجانی مناسب ندیدند، تصمیم گرفتند تا حجت‌الاسلام «کاظم صدیقی» را نیز به عنوان پنجمین امام جمعه موقت تهران معرفی کنند.

در همان زمان مسعود مرادی رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران دربارهٔ سبب تغییرات امامان جمعه گفته بود «انتخاب ائمه جمعه یک روال ترتیبی دارد مگر این که موارد استثنایی پیش بیاید و این روال توسط دفتر رهبری و با نظر خود آقا تعیین می‌شود.» با طولانی شدن غیبت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پشت تریبون نماز جمعه برخی از شنیده‌ها حکایت از آن داشت که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل عدم توجه به راهکارهای برون رفت از وضعیت بحرانی که در نماز جمعه ۲۶ تیرماه مطرح کرد و همچنین جلوگیری از هر گونه درگیری‌های احتمالی قصد قرار گرفتن در پشت تریبون نماز جمعه تهران را ندارد اما این موضوع مورد تائید یا تکذیب قرار نگرفت. هاشمی رفسنجانی تا بحال بارها عنوان کرده که به سخنان گفته شده در آن نمازجمعه تاریخی پایبند است و آن سخنان را راهکار خروج کشور از وضعیت نامناسب می‌داند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.