سه محصول همکاری مشترک ایدرو و جهاد دانشگاهی رونمایی شد

۲۸م آذر ،

سه محصول های-تک همکاری مشترک ایدرو و جهاد دانشگاهی در حوزه صنایع پیشرفته امروز با حضور شافعی رئیس ایدرو در محل نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی در بوستان گفت‌وگو رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شافعی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم رونمایی این محصولات اظهار داشت: طرح های رونمایی شده از جمله داروی ضدسرطان her2 ، دستگاه UPS و کودهای فسفیدی، از محل منابع ایدرو و یا منابع طرح های صنایع نوین حمایت شده و اکنون آماده تجاری سازی و تولید انبوه است.

وی در خصوص داروی ضد سرطان her2 بیان داشت: این دارو مرحله آزمایش بر روی موش را با موفقیت طی کرده و درآینده نزدیک، مرحله آزمون انسانی را نیز طی خواهد کرد و به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

رئیس ایدرو افزود: داروی her2 برای درمان سرطان سینه که از شایع ترین سرطان ها در کشور ما است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شافعی در خصوص اهمیت تولید کودهای فسفیت نیز گفت: کود فسفیت که با کمک ایدرو و طرح‌های صنایع نوین و تلاش جهاد دانشگاهی تولید شده جایگزین کود اوره خواهد شد که میزان کاربرد کودهای اوره را به یک چهارم کاهش خواهد داد و علاوه بر صرفه اقتصادی، دارای خاصیت ضد قارچ بوده و به سبب جذب کامل کود توسط گیاه، آلایندگی زیست محیطی نیز نخواهد داشت.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از آمادگی کامل ایدرو برای سرمایه گذاری و تجاری سازی محصولات رونمایی شده خبر داد و اضافه کرد: تفاهم نامه ای به همین منظور و نیز برای تولید و تجاری سازی پنج داروی ضد سرطان با جهادد انشگاهی و پژوهشگاه ابن سینا منعقد خواهد شد که امضای این تفاهم‌نامه‌ها سبب تقویت همکاری ایدرو و دانشگاه ها در حوزه صنایع پیشرفته خواهد شد.

در ادامه این مراسم، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری مشترک ایدرو و جهاد دانشگاهی برای تولید انواع داروهای ضدسرطان توسط مهندس شافعی رئیس هیات عامل ایدرو و محمد مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا- به امضا رسید.

گفتنی است، طبق این تفاهم‌نامه مرکزی برای تولید پنج داروی مبتنی بر آنتی بادی های منوکلونال با عناوین بواسیزوماب، ستوکسیماب، اینفلیکسیماب، ریتوکسیماب و تراستوزوماب ویژه درمان سرطان ها با سرمایه گذاری مشترک ایدرو و جهاد دانشگاهی ایجاد خواهد شد. در مرحله دوم، امکان تولید پنج آنتی بادی درمانی دیگر شامل آدالیموماب، ناتالیزوماب، اومالیزوماب، پالیویزوماب و رانیبیزوماب و افزایش تنوع محصولات به ۱۰ آنتی بادی وجود دارد. ضمن آنکه این مرکز توانایی دارد تا به نیاز کشور در خصوص آنتی بادی‌های تشخیصی و تحقیقاتی پاسخ دهد.

میزان سرمایه گذاری مورد نیاز این طرح ۵۹۳ میلیارد ریال خواهد بود و داروهای تولیدشده در درمان انواع سرطان‌های ریه، سینه، کلیه، پوست و روده بزرگ و نیز بیماری ام.اس مورد مصرف قرار می‌گیرند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.