سه میلیارد تومان هزینه و ۶۱۰۰۰ سگ کشته شده، آمار بی نتیجه سگ کشی در مشهد

سگ کشی

طرح: آیدین ارجمندی

دیده بان حقوق حیوانات: پس از گذشت مدتی طولانی از انتشار آخرین خبر رسمی در زمینه اعلام هزینه های معدوم سازی حیوانات شهری، چندی پیش گزارش عجیب دیگری پرده از هزینه های غیر قابل توجیه این قبیل طرح ها برداشت.

در گزارش تفریغ بودجه سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد که در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر ارائه شد، اعلام شد سازمان از محل معدوم کردن سگ های ولگرد در سال گذشته ۲۱۸ میلیون تومان درآمد داشته است. اندکی بعد مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با تکذیب این درآمد، مبلغ اعلام شده را اعتبار هزینه شده برای معدوم سازی قریب به ۸۵۰۰ عدد سگ شهری دانسته و آماری عجیب از کشتار سگ های شهری در این شهر ارایه کرد.

مهندس «علی نجفی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در گفت و گو با خراسان ضمن اعلام هزینه ۵۰ هزار تومانی معدوم سازی هر یک سگ شهری، از کشتار ۶۱۰۰۰ سگ در ده سال گذشته خبر داد، آماری که با یک محاسبه ساده به قیمت امروز بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه داشته اما به هیچ نتیجه قابل قبولی ختم نشده است.

به گزارش خراسان ۲ هفته قبل بود که در گزارش تفریغ بودجه سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد که در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر ارائه شد، اعلام شد سازمان از محل معدوم کردن سگ های ولگرد در سال گذشته ۲۱۸ میلیون تومان درآمد داشته است. بهتر دیدیم برای پی گیری این موضوع تعجب آور و روشن کردن اذهان خوانندگان به سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد برویم.

مهندس «علی نجفی» مدیرعامل سازمانمدیریت پسماند شهرداری مشهد در گفت و گو با خراسان رضوی گفت: معدوم کردن سگ های ولگرد درآمدی ندارد بلکه هزینه دارد ولی به دلیل این که هزینه جمع آوری و معدوم کردن سگ های ولگرد در محل خود ثبت نشده، اعتبار ۲۱۸ میلیون تومانی سازمان مدیریت پسماند برای جمع آوری سگ ها به عنوان درآمد محاسبه شده است.

وی با بیان این که در پولی که شهرداری مشهد به سازمان مدیریت پسماندبرای جمع آوری سگ های ولگرد داده، هزینه های جمع آوری از آن کسر نشده است گفت: به همین دلیل مبلغ دریافتی ما برای این کار دست نخورده مانده و در تفریغ بودجه مبلغ ۲۱۸ میلیون تومان به عنوان درآمد ثبت شده است در حالی که اگر هزینه های جمع آوری سگ ها از این مبلغ کسر شود، مشخص خواهد شد که ۲۱۸ میلیون تومان هزینه جمع آوری سگ های ولگرد بوده است نه درآمد ناشی از آن.نجفی تصریح کرد: ما در زمان انعقاد قرارداد با شهرداری مشهد برای جمع آوری و معدوم کردن سگ های ولگرد، یک برآورد قیمت را برای جمع آوری هر سگ اعلام و این مبلغ را از شهرداری دریافت می کنیم.

جمع آوری و معدوم کردن هر سگ ۵۰ هزار تومان

وی با اشاره به این که جمع آوری و معدوم کردن هر قلاده سگ حدود ۵۰ هزار تومان هزینه دارد، اضافه کرد: این هزینه شامل جمع آوری، نگهداری، معدوم کردن با مرگ با ترحم و بارگیری لاشه و دفن آن است.

نجفی تصریح کرد: سگ ها به روش مرگ با ترحم معدوم می شود که از پیشرفته ترین روش های معدوم سازی حیوانات موذی است و مانند نقاط دیگر کشور از غذای مسموم یا سلاح گرم استفاده نمی شود زیرا این روش ها ممکن است مشکلات امنیتی و بهداشتی در پی داشته باشد.

وی با اعلام این موضوع که مرگ با ترحم برای اولین بار در کشور در مشهد اجرا شده است، افزود: بعد از گرفتن سگ یک هفته حیوان را تیمار می کنند، سپس روی آن آزمایش انجام می شود تا بیماری خاصی نداشته باشد و بعد از آن خالص سازی نژادی در مورد آن صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: پس از یک هفته ماده بیهوشی و بعد از آن ماده شیمیایی دیگری به حیوان تزریق می شود که باعث سکته قلبی و مرگ آن می شود و به دلیل این که در حالت بیهوشی است، دردی را تحمل نمی کند.

 

احیای نژاد سگ تازی افغانی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به خالص سازی نژادی سگ ها گفت: در آزمایش های خالص سازی نژادی سگ تازی افغانی که در حال انقراض است، شناسایی و برای نسل گیری تحویل دانشگاه شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در برخی موارد بعضی از صنعتگران یا افرادی که به دنبال سگ نگهبان هستند به محل نگهداری مراجعه می کنند و از بین سگ های آزمایش شده و سالم سگ نگهبان انتخاب می کنند.

 

جمع آوری و معدوم سازی ۸ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ در سال

وی به معدوم کردن ۶۱ هزار قلاده سگ از سال ۸۱ تاکنون اشاره کرد و افزود: هر سال بین ۷ هزار تا ۸ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ در مشهد معدوم می شود که بر همین اساس از آغاز طرح در سال ۸۱ تاکنون تعداد ۶۱ هزار قلاده سگ معدوم شده است.

نجفی با اشاره به هزینه معدوم کردن سگ ها اظهار داشت: جمع آوری سگ ها و معدوم کردن آن نه تنها درآمدی ندارد بلکه هزینه هم دارد که یکی از این هزینه ها تهیه داروی بیهوشی است که تهیه آن با توجه به شرایط بازار ارز امروز، دشوار است و گران تمام می شود.

وی اضافه کرد: جمع آوری سگ های ولگرد به دو صورت انجام می شود یا به وسیله پیمانکار هر منطقه شهرداری و یا از طریق سازمان مدیریت پسماند که در حال حاضر ۹ منطقه شهرداری مشهد را تحت پوشش دارد.

 

شکار سگ ها با کچر

وی به جمع آوری سگ ها توسط افراد بسیار حرفه ای اشاره کرد و افزود: این افراد با استفاده از وسیله ای به نام «کچر» اقدام به شکار سگ ها می کنند به این صورت که با روش های خاصی سگ ها را به سمت خود جلب می کنند و «کچر» را به دور دهان سگ می اندازند و آن را قفل می کنند و به محل نگهداری انتقال می دهند.

نجفی اظهار داشت: گروه های جمع آوری سگ در روزهای مختلف به مناطق مشخص شده مراجعه و سگ ها را جمع آوری می کنند.

در مواردی هم با تماس تلفنی شهروندان با روابط عمومی سازمان و یا شماره ۱۳۷، آن ها به مکان مورد نظر مراجعه و سگ های ولگرد را جمع آوری می کنند.مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد افزود: برای جمع آوری سگ ها از اسلحه بیهوش کننده استفاده نمی شود ولی سازمان از وزارت کشور درخواست خرید ۲ قبضه سلاح بیهوش کننده کرده است که بعد از تحویل گرفتن از آن برای گرفتن سگ هایی که حالت تهاجمی دارد، استفاده می شود.

__________________________

آغاز طرح “مرگ ترحم‌آمیز” سگ‌های ولگرد/ جمع اضداد: کشتن و ترحم

معرفی مناسبترین راهکار پیشگیری از هاری در سگهای ولگرد/ به مناسبت ۲۸ سپتامبر؛ روز جهانی هاری

بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان/ مشکل سگ ها چیست؟!

داستان سگی با ۴۰ ساچمه در سرش/ تصویری

از رهاکردن سگ در مترو تا دستگیری

کارتون: سگ کشی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.