سه نرخی شدن ارز فسادآور است/ بسیاری از نمایندگان مخالف این بی عدالتی هستند

به دنبال مطرح شدن طرح مجلس برای سه نرخی کردن بازار ارز، زمزمه ارز سه نرخی در بازار پیچید و نگرانی هایی را در سطح جامعه ایجاد کرد.

با مطرح شدن چنین طرحی، برخی از مسئولین دولتی نسبت به آن واکنش نشان دادند و به نحوی مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. بسیاری از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی تاکید دارند که سه نرخی شدن ارز در جامعه باعث ایجاد رانت می شود و زمینه های قاچاق را در جامعه فراهم می کند.

همچنین سید ‘شمس الدین حسینی’ وزیر اقتصاد در واکنش به این خبر گفت: ما حتی با دو نرخی شدن ارز هم موافق نیستیم.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی، سه نرخی شدن ارز را باعث ایجاد بی عدالتی و رانت در جامعه دانستند و تاکید کردند که چند نرخی شدن ارز باعث سو استفاده برخی از سو استفاده کنندگان می شود.

گفت وگوی خبرنگاران سیاسی ایرنا با این نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی را در ادامه می خوانید:

**سه نرخی شدن ارز باعث سوءاستفاده در جامعه می شود

‘اسماعیل کوثری’ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که سه نرخی شدن ارز باعث سوء استفاده برخی از سو استفاده کنندگان می شود گفت: سه نرخی شدن ارز باعث ایجاد رانت و قاچاق در جامعه می شود.

وی با تاکید بر این که ارز باید به صورت یک نرخی باشد تا به جامعه ضربه وارد نشود، افزود:باید تلاش کنیم از سه نرخی شدن ارز جلوگیری کنیم و ارز به صورت یک نرخی عرضه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر عده ای می خواهند ارز سه نرخی شود باید درآمدها را تعریف کنند و مشخص کنند که منابع ارزی باید از کجا تامین شود تا در نهایت بتوانند این مساله را کنترل کنند، ولی بنده بعید می دانم که سه نرخی شدن ارز در جامعه موفق باشد.

**سه نرخی شدن ارز، فساد آور است

‘کاظم دلخوش’ کارشناس مسائل اقتصادی نیز با بیان این که سه نرخی بودن ارز به فساد در اقتصاد دامن می زند، گفت: هر زمانی که نرخ کالا و ارز در کشور ما از یک رقم عدول کند،منجر به سوء استفاده فرصت طلبان در امور اقتصادی می شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، با بیان اینکه از جمله معایب سه نرخی بودن ارز را می توان به عدم کنترل آن از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: سه نرخی شدن ارز نه تنها به بخش تولید آسیب شدید ی وارد می کند بلکه کشور با کمبود ارز و همچنین نوسان نرخ ارز مواجه می شود.

دلخوش ادامه داد: سه نرخی شدن ارز به بخش گردشگری نیز آسیب جدی وارد می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر این که تک نرخی بودن ارز منجر به گردش چرخه تولید می شود اظهار داشت: تک نرخی بودن ارز نه تنها به افزایش تولید کمک می کند بلکه در بخش اقتصادی نیز به ثبات منجر می شود.

وی افزود: از طرفی تک نرخی بودن ارز مانع رانت خواری و سو استفاده عوام فریبان می شود.

**چند نرخی شدن ارز منجر به رانت می شود

‘عطاء الله حکیمی’ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح چند نرخی شدن ارز گفت: اکثریت اعضای کمیسیون اقتصادی نیز در مخالفت با این طرح تاکید دارند که این اقدام منجر به رانت در جامعه می شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چند نرخی شدن ارز منجر به بی ثباتی اقتصادی می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به شدت مخالف چند نرخی شدن ارز می باشد، اظهار داشت:در جلسه هفته آینده کمیسیون اقتصادی، بسیاری از اعضای این کمیسیون تلاش خواهند کرد تا طرح چند نرخی شدن ارز را به طرح تک نرخی شدن ارز تبدیل کنند.

حکیمی ادامه داد: چند نرخی شدن ارز باعث سرازیر شدن حجم وسعیی از پول در جیب رانت خواران می شود و بازار اقتصاد را نا امن می کند.

** سه نرخی شدن ارز در جامعه بی عدالتی و بحران ایجاد می کند.

‘عبدالرضا عزیزی’ رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که سه نرخی شدن ارز در جامعه بی ثباتی ایجاد می کند، گفت: اگر ارز در جامعه سه نرخی شود باعث ایجاد رانت در جامعه می شود.

وی با بیان این که دولت و بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر تک نرخی شدن ارز تاکید دارند، گفت: طرح چند نرخی شدن ارز به صلاح کشور نیست.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده پیشنهاد می کنم به جای چند نرخی کردن ارز، ارز یک نرخی باشد، ولی در کنار آن افراد مختلف شناسایی شوند و به آنان یارانه بیشتری تعلق گیرد این گونه شاهد بی عدالتی نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: نوسان‌های نرخ ارز تأثیر نامناسبی در صنعت و تولید کشور دارد و موجب ورشکستگی تولید‌کننده و واردکننده می‌شود.

سیام/۹۱۲۱/۹۲۵۰ ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۲۳۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.