سه نقطه‌ای از جنس درد…!

۰۷م اسفند ،
ممتاز نیوز : در حالی که کمبود دارو در داروخانه ها به هیچ وجه قابل انکار نیست اما سرپرست وزارت بهداشت در اظهار نظری عجیب منکر کمبود دارو شده و مشکلات دارویی را متوجه خود مردم و حاصل احتکار آنان دانست. این در حالی است که نمایندگان مجلس و فعالان این حوزه هنوز در خصوص تخصیص ارز به دارو شکایت دارند. به نظر می رسد با تغییر وزیر سابق رویکرد پیگیری کمبود دارو به انکار تغییر کرده باشد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فرارو ؛ در سوی دیگر فارغ از این جدال‌ها و انکارها، این مردم می باشند که تحت فشار قرار دارند. برای گیر آوردن دارو مورد نیازشان یا باید پول گزاف را به بازار آزاد ببرند یا نوع دارو را تغییر دهند یا عطای دارو را به لقایش ببخشند. حالا سوال اینجاست که مسئول کیست؟ چه کسی باید به این مردم پاسخ دهد؟!

محل تخصیص ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار از ارز دارو مشخص نیست!

دکتر محمد حسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو دراین خصوص گفت: «سه شنبه قبل کمیسیون بهداشت مجلس میزبان نشستی با حضور وارد کنندگان دارو، نمایندگان وزارت بهداشت و بانک مرکزی بود. در این نشست به دو بحث مهم پرداخته شد، یکی ارز تخصیصی به دارو و دیگری تفاوت قیمت آن. بالغ بر ۹۶ درصد از داروها در داخل کشور تولید می گردد و مابقی که اغلب مربوط به بیماری های خاص است از خارج از کشور تامین می گردد.»

وی افزود: «علیرغم توانایی برای تولید دارو در کشور، اکنون این پرسش وجود دارد که چرا با این وجود در زمینه دارو با کمبود مواجه هستیم. این موضوع به آن سبب است که مقدار بسیاری از مواد اولیه ساخت دارو از خارج از کشور تاکین می گردد و واردات مواد اولیه مستلزم تخصیص ارز است. اما وارد کنندگان مواد اولیه اعلام می کنند که بانک مرکزی تاکنون ارز تخصیصی را به آنها تحویل نداده اند.»

قربانی در خصوص ارز تخصیص با وزارت بهداشت گفت: «بانک مرکزی اعلام کرده است که از ابتدای سال تاکنون مبلغی به میزان ۲میلیارد دلار در اختیار واردات دارو قرار داده است اما امار دقیق وزارت بهداشت این موضوع را تایید نمی کند و پیدا نیست که ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار ارز تخصیصی به دارو صرف واردات چه کالا هایی شده است. وزارت صنعت و تجارت در برهه ای دارو را در اولویت هفتم قرار داد و واردات آن را در کنار خودرو های لوکس و لوازم آرایشی انجام داد.»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: «یکی دیگر از مشکلات دارویی کشور مربوط به اختلاف قیمت دارو می باشد. وارد کنندگان ادعا می کنند که ثبت سفارش آنها با ارز مرجع(۱۲۲۶تومانی) صورت گرفته است اما این ارز به آنها اختصاص نیافته و آنها مجبور به پرداخت هزینه واردات با ارز مبادلاتی (در حدود ۳۰۰۰ تومان) شده اند. این موضوع سبب شده است که علاوه بر کاهش واردات، قیمت دارو در بازار با افزایش مواجه شود.»

وی متذکر شد: «در این راستا دولت می بایست هر چه سریعتر با تخصیص ارز مرجع به دارو اقدام کند و شرکت های واردکننده دارو و مواد اولیه هم باید متعهد به وظایف خود باشند و تنها به سود خود فکر نکنند.»

وی در خصوص مشکلات موجود در توزیع داروهای ساخته شده در ایران گفت: «وقتی مواد اولیه دارو با مشکل مواجه شود بازار با کمبود و قاچاق به بازار سیاه روبرو خواهد شد. اگر ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تامین شود، این مشکلات تا حدود بسیاری برطرف خواهد شد.»

سال آینده سال سختی برای درمان خواهد بود

همچنین عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در جلسه ای که با مسئولین وزارت بهداشت داشتیم از آنها پرسیدیم که میزان ارز مورد نیاز دارو چقدر است و تا چه اندازه این نیاز تاکنون بر طرف شده است.»

فتاحی افزود: «مسئولین وزارت بهداشت اعلام کردند که تنها برای واردات دارو به ۲میلیارد دلار ارز نیاز است که تاکنون قریب به ۱٫۲ میلیارد دلار از سوی دولت تامین شده است. این آمار بر اساس پرینت بسیار دقیقی است کهع وزارت بهداشت در اختیار دارد. ۸۰۰ میلیون دلار باقی مانده اما هنوز تامین نشده و مشکل دارویی کشور از همین نقطه است.»

وی در خصوص مشکلاتی که شرکت های واردات دارو با آن مواجه می باشند گفت: «شرکت های دارویی مدعی می باشند که پیش از این برای واردات دارو با مشکل خاصی روبرو نبودیم اما با محدود شدن نقل و انتقال ارز در خارج از کشور اعتبار این شرکت ها زیر سوال رفته است و دیگر قادر به واردات به شکل قبل نیستند.»

این عضو کمیسیون بهداشت در خصوص اعلام ساخت دارو در کشور تصریح کرد: «وقتی اعلام می کنیم که فلان دارو در کشور ساخته شده است مردم انتظار دارند که بتوانند آن را در داروخانه تهیه کنند. کمیسیون بهداشت مجلس درخواست کرده است که تا دارو به تولید انبوه نرسیده است در این خصوص اطلاع رسانی نشود.»

وی با اشاره به مشکلات ارزی در کشور پیش بینی کرد که سال آینده سال سخت تری برای حوزه درمان باشد و قیمت دارو تا حدودی افزایش یابد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.