سوء مدیریت زمینه ی نابودی مزارع چای

سوء مدیریت و حمایت نکردن چایکاران باعث از بین رفتن طعم خوش چای ایران شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران زمانی به استان های شمالی کشور سفر می کردیم شاهد باغات سرسبز چای بودیم که جلوه ای خاصی به این قسمت از کشور می داد و از دیدن مزارع چای به خود می بالیدیم که در کشوری با اقلیم متفاوت زندگی می کنیم، اما اکنون باغات چای مکانی برای حیوانات وحشی و تبدیل به خرابه شده است.

زمانی باغات چای امرار معاش بسیاری از مردم شمال کشور را تامین می کرد اما اکنون نبود حمایت ها و نداشتن ارزش اقتصادی کشت چای باعث بیچارگی چایکاران شده است. داستان نابودی کشاورزی کشور گریبان چای را هم نیز گرفته است.

فرسودگی باغات و کارخانه های چای خشک، عدم پرداخت مطالبات چایکاران در زمان مناسب، افزایش پرداخت هزینه کارگر باعث کاهش کشت چای شده است و بسیاری از کشاورزان اراضی خود را تفکیک کرده اند و دست از تولید کشیدند.

بنابراین گزارش، با توجه به اینکه هنوز داستان مطالبات چایکاران به پایان نرسیده مشکل جدیدی به سراغشان آمده است چین دوم هنوز به پایان نرسیده تعطیلی کارخانه ها باعث به لرزه افتادن دوباره جان چایکاران شد، برگ سبز چای از درب کارخانه ها برگشت می خورد و باعث طولانی شدن زمان برداشت چای شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند برگ سبز روی بوته ها باقی می ماند و عرق بر پیشانی چایکاران می نشیند.

یکی از راه های جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها، اهرم فشار بر آنان در خصوص مسدود کردن امتیازشان است که اگر دولت نظارت دقیقی بر روی کارخانه ها داشت شاید جلوی سود جویی عده ای گرفته شود.

بنابراین گزارش، از ۳۴ هزار هکتار مزارع چای فقط ۲۵ هزار تن چای خشک بدست می آید در حالی که با مدیریت صحیح این رقم تا ۷۰ هزار تن نیز خواهد رسید.

با اعمال سیاست های درست، اراضی کشور قابلیت تولید چای مصرفی کشور را دارد اما نه تنها حمایتی از چایکاران نشده است بلکه به جای تغییر وضعیت معیشت کشاورزان و ساماندهی تولید اقدام به واردات چای بی کیفیت از کشورهایی چون هند می کنند.

با ورود محصولات کشاورزی دیگر رمقی برای تولیدکنندگان باقی نگذاشته است و در کشور ما برای جلوگیری از کمبود محصولات کشاورزی تنها راه موجود را در واردات محصول می دانند و بدنبال ریشه اساسی برای کاهش مشکلات کشاورزی و کنترل وضعیت موجود نیستند با این اوصاف تا چند سال آینده کشوری با این تنوع اقلیمی باید تمام محصولات کشاورزی خود را وارد کند و دست از تولید بردارند.

امیدواریم با توجه به نام گذاری امسال به سال حمایت از تولید ملی، برای تولیدات کشاورزی کشورمان ارج نهیم و از غالب شعار خارج و دلسوزانه به کشور خدمت کنیم./س

گزارش از ناهید خدادادی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.