سوآپ نفت خام شش کشور آسیای میانه از پایانه نکا

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت – ۰۵:۲۵:۰۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مدیر عامل شرکت پایانه های نفتی از اجرای طرح ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و حوضچه فراگیر نکا با هدف افزایش توان ذخیره سازی نفت خام تا ۱٫۵ میلیون بشکه در روز خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل ازمانا، “سید پیروز موسوی “گفت: سه مخزن ۱۵۰ هزار بشکه ای با هدف افزایش ظرفیت ذخیره سازی برای سوآپ (معاوضه) نفت خام در پایانه نکا در مرحله مناقصه است که امیدواریم به زودی ساخته شود. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی از سوآپ نفت خام شش کشور آسیای میانه از پایانه نکا خبر داد و افزود: قرارداد سوآپ نفت خام تولیدی این کشورها بسته شده است و بر اساس برنامه، نفت خام دریافتی در بند نکا از سوی شرکت پایانه های نفتی دریافت و معوض آن در جزیره خارگ تحویل کشورهای طرف قرارداد می شود.
وی گفت : سوآپ نفت خام به قراردادهای شرکت ملی نفت ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر بستگی دارد و پارسال نفت خام کمتری سوآپ شد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان این که شرکت پایانه های نفتی ایران ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه سوآپ نفت را دارد، گفت: پس از یک دوره توقف کوتاه مدت، قرارداد جدیدی برای سوآپ منعقد کرده ایم. پیروز موسوی افزود : نزدیک به ۲۰ هزار بشکه نفت در روز سوآپ می شود که به دلایل مختلف در روزهای سال دچار تغییر می شود.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران درباره آخرین وضع اجرای طرح حوضچه فراگیر شمال برای افزایش ظرفیت سوآپ و پهلوگیری کشتی ها در منطقه نکا اظهار داشت : این طرح هم اکنون از ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و عملیات لایروبی آن به زودی آغاز می شود.
موسوی هدف از اجرای این طرح را در سه فاز تعریف کرد و افزود: در فاز اول ظرفیت تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد و پس از آن در فاز دوم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می رسد.
وی گفت : طرح ساخت حوضچه فراگیر نکا تا سال ۹۲ با اختصاص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل می شود. موسوی گفت: با توجه به توسعه میدان جدید نفت و گاز در دریاچه خزر، با اجرای این طرح ، امکان پهلوگیری کشتی با عمق بیشتر در دریای خزر فراهم و اقتدار جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این دریاچه بیشتر می شود، ضمن آن که بسیاری از کشورهای حاشیه خزر خواستار استفاده از خط ترانزیت ایران برای انتقال نفت خود هستند و از این محل سود زیادی نصیب کشور می شود.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: همزمان با افزایش ظرفیت پایانه نکا و ساخت خط لوله سوآپ نکا-جاسک، همچنین ساخت پایانه نفتی جدید جاسک، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت از بندر نکا به سوی بندر جاسک برای سوآپ فراهم و روزانه یک میلیون بشکه نفت مناطق نفت خیز برای سوآپ به پایانه جاسک منتقل می شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۱۳۱۷۲۵۰۱۳۳۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.