سوابق گزینه های احتمالی برای وزارت راه و شهرسازی / اولین وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم کیست؟

محمد هیراد حاتمی:

محمود احمدی نژاد عنوان دار ثبت تصمیم هایی است که همواره می توان از آنها در طول تاریخ یاد کرد. ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهر سازی نیز در میان تصمیم گیری هایی جای می گیرد که مجری آن رییس دولت دهم بود. تصمیم گیری ای که اثرات آن میراثی برای رییس دولت یازدهم خواهد بود چرا که اگر روزگاری برای هر کدام از وزارتخانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی باید وزرایی جداگانه معرفی می شد هم اینک حسن روحانی باید بر اساس ایده ای که محمود احمدی نژاد آن را اجرایی کرد یک وزیر تحت عنوان « راه و شهرسازی » معرفی کند.

هر چند تا کنون ترکیب کابینه دولت یازدهم مشخص نشده است اما گمانه هایی برای وزارت راه و شهرسازی مطرح شده که نام چهار نفر بیش از دیگران بر سر زبان ها است. عباس آخوندی، علی عبدالعلی‌زاده،علی‌اکبر آقایی و محمد سعیدی کیا چهار فردی هستند که شایعه وزارت آنان در راس وزارت راه و شهر سازی بیش از دیگران شنیده می شود. در ادامه مروری بر سوابق هر کدام از این ۴ گزینه شده است. هر چند انتخاب آنان به عنوان وزیر راه و شهرسازی زیر سایه « شایعه » مطرح می شود اما از آنجاییکه اکثریت شایعات در فضای سیاسی به واقعیت تبدیل می شود می توان پیش بینی کرد در نهایت نام یکی از همین ۴ نفر به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت یازدهم در فهرست حسن روحانی قرار گیرد.

عباس آخوندی و بازگرداندن اعتماد

عباس آخوندی زمانی در راس وزارت مسکن و شهر سازی قرار داشت و چندین دوره سابقه عضویت در شورای مرکزی نظام مهندسی را از سر گذرانده است؛ در حال حاضر هم عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و نایب رییس شورای رقابت است.

او در سال های گذشته تحلیل های کارشناسی در حوزه اقتصاد کلان منتشر کرده است. آخوندی در میان سیاست مدارانی قرار می گیرد که یادداشت های قابل توجهی در حوزه های اقتصاد سیاسی و اقتصاد کلان را به رشته تحریر درآورده است تا از این طریق نقد و نظر کارشناسی خود را به تصمیم گیری هایی که در این رابطه انجام شد مطرح کرده باشد. از آخوندی در حالی به عنوان وزیر پیشنهادی مسکن و شهر سازی نام برده می شود که او نقد های زیادی به تصمیم گیری های هشت ساله گذشته اقتصاد ایران دارد.

او به صراحت اعلام کرد اقتصاد ایران در دوره اخیر را نباید در چارچوب علم اقتصاد آنهم به شکل محض ارزیابی کنیم. جزییات این ادعای خود نیز اینگونه مطرح کرد: «در این دوره چیرگی سیاست آن هم از نوع پوپولیستی‌اش را بر اقتصاد داشتیم. تقریبا که نه تحقیقا تمامی تصمیمات اقتصادی که در ایران اتخاذ شده، ریشه سیاسی داشته است. بر این اساس شما نمی توانید اساسا با معیار های اقتصادی بیایید آنچه اتفاق افتاده را تحلیل کنید.» آخوندی حقوق مدنی شهروندان را اصلی ترین چالش این روزهای جامعه ایرانی می داند و اعتقاد دارد حتی وضعیت کنونی اقتصاد مردم را نیز باید در این سرفصل جستجو کرد.

آخوندی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ذهنیت خود درباره عملکرد رییس دولت یازدهم را اینگونه مطرح کرد: « به نظر من اصلی ترین مساله‌ی رییس جمهوری آینده بازگرداندن اعتماد به جامعه‌ی ایرانی است. بی‌اعتمادی تبدیل به ویروس واگیر شده که از مرزهای اقتصاد گذشته و بنیان خانواده‌ها را تهدید می‌کند. در حوزه‌ی اقتصاد بازگرداند ثبات به بازار اصلی‌ترین مساله است. کنش‌گر اقتصادی چه سرمایه‌گذار و چه خریدار باید اطمینان حاصل کند که بازار با ثبات است تا بر اساس برنامه درازمدت ویا حد اقل میان مدت تصمیم‌گیری کند و از تصمیم‌های فرصت‌طلبانه و کوتاه مدت دست بردارد.زیربنای همه‌ی اینها احترام به خقوق شهروندان به ویژه رعایت حقوق مدنی آنان است. ریشه‌ی مشکلات این است که تحت عنوان یاری رساندن به مردم کرامت انسانی آنها نایده گرفته شده و انها تبدیل به رعایای دولت شدند. شهروندی که حقوق مدنی‌اش رعایت نشود، چاره‌ای جز دست زدن به اقدامات کوتاه مدت و به قولی از خرس مویی کندن ندارد. »

بر این اساس می توان گفت که چناچه نام عباس آخوندی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی شود بی تردید او دغدغه بازگرداندن اعتماد به مردم را در راس برنامه های کاری خود قرار خواهد داد.

محمد سعیدی کیا و تجربه ای دیگر  

در میان وزرایی که برای وزارت راه و شهرسازی مطرح هستند محمد سعیدی کیا تنها فردی است که همراهی با ۴ دولت را از سر گذرانده است. او در دولت میرحسین موسوی فعالیت کرده، در دولت سازندگی همراه هاشمی رفسنجانی بوده، با سید محمد خاتمی در دوران اصلاحات حضور داشته و در دولت نهم در میان وزرای احمدی نژاد قرار داشت.

سعیدی کیا برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما شورای نگهبان صلاحیت او برای ریاست قوه مجریه را تایید نکرد و او هم همانطور که در روز ثبت نام وعده داده بود به تصمیم شورای نگهبان احترام گذاشت. اکنون نام سعیدی کیا یک بار دیگر برای وزارت راه و شهر سازی بر سر زبان ها افتاده تا اگر چنین اتفاقی به ثبت رسد او رکوردی را در تاریخ سیاسی ایران به ثبت رسانده باشد.

سعیدی کیا، چندان اهل حاشیه سازی نیست و بیشتر با ذهن مهندسی خود به دنبال ارائه راهکار هایی برای رفع نقایص است. سعیدی کیا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه و ساختمان خوانده است و این رشته را در مقطع فوق لیسانس به پایان برده است. او در کنار تحصیلات آکادمیک تجربه های اجرایی نیز در حوزه راه و ساختمان داشته است تا این روزها یکی از گزینه های اصلی باشد که وزارت او برای وزارتخانه راه و شهرسازی گمانه زنی شود. او به شدت به طرح تعاونی اعتقاد دارد و بر این باور است مردم بهترین مجری امور خود هستند. در همین راستا به بازسازی بم اشاره می کند که تقریبا تمامی آن توسط خود مردم صورت گرفت و بنیاد مسکن بیشتر در قامت یک مشاور قوی ظاهر شد. این ذهنیت او سبب شد تا طرح مسکن مهر نیز در دولت نهم از سوی او پیشنهاد شود اما آنچه در نهایت به مرحله اجرا درآمد با آن چیزی که ذهنیت سعیدی کیا بود تفاوت های فاحشی داشت تا او طرح اجرا شده را متعلق به خود نداند.

علی اکبر آقایی و گمانه هایی که مطرح می شود

علی اکبر آقایی، نماینده اصولگرای سلماس در مجلس ششم، مجلس هفتم و مجلس هشتم عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه بود. وی در انتخابات ۱۲ اسفند سال نیز به عنوان نماینده اصولگرای سلماس در مجلس نهم با رای حدود ۶۰ درصدی مردم سلماس برگزیده و برای چهارمین بار راهی مجلس شورای اسلامی شد. وی پیش از این معاون حقوقی وزارت راه، معاونت اداری و مالی وزارت راه، کارشناس ارشد نهاد ریاست جمهوری، بازرس ویژه وزیر راه و ترابری، معاون بودجه و امور مجلس وزارت راه، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت راه بوده است. از آقایی نیز این روز ها به عنوان یکی از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس برای وزارت راه و شهرسازی نام برده می شود. سابقه او در وزارت راه و همچنین عضویت آقایی در کمیسیوت عمران سبب شده تا از آقایی به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های احتمالی برای وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم نام برده شود.

عبدالعی زاده وبازگشت دوباره به کابینه

عبدالعلی زاده از مبارزان انقلاب اسلامی بود و پس از پیروزی انقلاب معاونت شهردار وقت ارومیه(مهدی باکری) را بر عهده گرفت. از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بود.پس از آن عبدالعلی زاده به مدت دو دوره نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود. از سوی دیگ در این مدت عضو کمیسیون برنامه و بودجه و بعنوان مخبر همین کمیسیون فعالیت کرد. بعد از آن وی در مدت ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به مدت ۵ سال استانداری استان آذربایجان شرقی را عهده دار شد. در این دوره ۵ ساله، به اذعان مردم استان آذربایجان شرقی توسعه فراوانی در این شهر حاصل شد. همین سوابق  وی سبب شد تا با روی کار آمدن سید محمد خاتمی، عبدالعلی زاده به به سمت وزارت مسکن انتخاب شود. در این مدت، انبوه سازی در ایران گسترش فراوان یافت و روند ساخت آپارتمان رشد چشمگیری داشت. یکی از خبرساز ترین اظهار نظر های سال های اخیر او به صحبت هایش در برنامه تلویزیونی شب شیشه ای باز می گردد که در آنجا گفت: « هنگام آمدن من به وزارت مسکن در سال ۷۶ زمین در سعادت آباد متری ۵۰۰ هزار تومان بود و در شهریور ۸۴ که من از وزارت مسکن خارج شدم قیمت همان زمین ۹۵۰ هزار تومان بود. یعنی دو برابر در ۸ سال که در این مدت فروش تراکم در شهرداری تهران هم باعث بالا رفتن قیمت شده بود؛ اما اکنون بعد از ۳ سال قیمت همان زمین متری ۵ میلیون تومان است. یعنی ۵ برابر در ۳ سال. »

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.