سواری‌های دیزلی میهمان جاده‌های ایران می‌شوند؟

سواری‌های دیزلی میهمان جاده‌های ایران می‌شوند؟

سواری‌های دیزلی میهمان جاده‌های ایران می‌شوند؟

اتوآنلاین : کارشناسان معتقدند اولویت اول صنعت خودروی ایران در تعیین سبد سوخت، حرکت به سمت تولید سواری‌های دیزلی است اما با این حال اقدامات مربوطه در این حوزه به کندی پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگاران در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد سواری‌های تولیدی در کشورهای توسعه یافته از سوخت دیزل و مابقی نیز بنزین و تنها سه درصد از دیگر سوخت‌ها مانند انرژی الکتریکی، گاز و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند.

با توجه به این موضوع کارشناسان معتقدند که اولویت اول خودروسازان ایرانی تولید سواری دیزلی است. رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این خصوص می‌گوید: بهترین سوخت برای خودروهای سواری گازوئیل است.

به گفته محمدحسن شجاعی‌فرد، اگرچه هنوز در ایران سواری دیزلی تولید نشده است با این حال ‌از نظر علمی اولویت سبد سوخت خودروهای سواری ابتدا با سوخت دیزل پس از آن بنزین و بعد گاز است.

البته در سالهای اخیر گام‌هایی نیز برای تولید خودروهای سواری دیزلی برداشته شده است با این حال اگرچه قرار بود نخستین موتور سواری دیزلی کشور تا سال به تولید انبوه رسیده و با استفاده از آن سواری دیزلی تولید و در کشور عرضه شود اما به دلیل تحقق نیافتن حمایت‌های وعده داده شده روند اجرایی این طرح به کندی پیش می‌رود.

روند اجرایی طراحی و تولید نخستین موتور سواری دیزلی در کشور از چند سال پیش آغاز شد. حدود سه سال پیش مجری این طرح تاکید کرده بود که در صورت تحقق حمایت‌های سازمان‌های مربوطه موتور سواری دیزلی تا سال به تولید انبوه خواهد رسید. با این حال این موتور در حال حاضر با حدود ۶۵ درصد پیشرفت کار در مرحله توسعه قرار دارد.

این وضعیت در حالی است که موتورهای سواری دیزلی مزیت‌های بسیاری از جمله کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، هزینه‌های نگهداری کمتر و شتاب بیشتر نسب به موتورهای بنزین‌سوز دارند. مصرف سوخت موتور دیزل سواری نسبت به موتور بنزینی حدود ۳۰ درصد کمتر، گشتاور آن بالاتر و آلودگی مونواکسید و دی‌اکسید کربن آن نیز نسبت به موتور بنزینی کمتر است.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز با تائید مزیتهای سواری‌های دیزلی نسبت به بنزینی‌ها و گازسوزها می‌گوید: در حال حاضر اولویت اول صنعت خودرو ایران در تعیین سبد سوخت خودروهای سواری‌، حرکت به سمت تولید سواری‌های دیزلی است و پس از آن نیز باید اقداماتی در راستای تولید خودروهای الکتریکی و هیبرید صورت گیرد.

با این حال اگرچه با توجه به قیمت حدودا دو برابری خودروهای الکتریکی و هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی، احتمال تولید این خودروها در تیراژی قابل توجه پایین است اما در زمینه تولید سواری‌های دیزلی توجیهی برای تاخیر وجود نداشته و خودروسازان باید سرعت اقدامات خود در جهت تولید و عرضه این خودروها را افزایش دهند.


پایگاه خبری – تحلیلی اتوآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.