سواعدی ˝عالیه˝ را از آبادان به تئاتر فجر ۳۲ می‌آورد

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

نگاهی به نمایش‌های بخش مرور جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر/۱

بخش مرور سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال میزبان هفده نمایش از استان‌های مختلف کشور است و عبدالرضا سواعدی از شهر آبادان در این بخش نمایش ˝عالیه˝ را که خودش نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته روی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار ممتاز نیوز؛ نمایش “عالیه” که ۵ شب در سالن شهیدآوینی حوزه هنری آبادان در منطقه ذوالفقار و ۵ شب هم در سالن ثامن‌الائمه آبادان روی صحنه رفته و در هر دو اجرای عمومی نیز با استقبال بسیار خوب مخاطبان در این شهر استان خوزستان روبرو شده، روایت زندگی دختری است به نام عالیه که بخاطر کشته شدن چند نفر در جنگ بین دو قبیله، به عنوان فصلیه یا همان خون‌بها باید به عقد پسر بزرگ قبیله مقابل (عدنان) دربیاید. عالیه این ظلم و ستم را بر خودش برنمی‌تابد و در عقد با عدنان بنای ناسازگاری می‌گذارد. در این بین عالیه به مرور متوجه می‌شود که عدنان مردی است که اتفاقا در برابر این سنت‌های غلط می‌ایستد و برخلاف این قبیل داستان‌ها که مردها شخصیت منفی قصه می باشند، در این نمایش عدنان خودش با این موضوع موافق نیست و از سنت‌های غلط ضربه خورده است و از اینجاست که ماجرای بین عالیه، عدنان و دو عشیره آغاز می‌شود.

عبدالرضا سواعدی که نویسندگی و کارگردانی نمایش “عالیه” را برعهده دارد دربارهٔ دغدغه‌هایی که انگیزه نگارش این متن را برای او به وجود آورده، گفت: این کار را نیز همانند بیشتر آثارم با محوریت موضوعات بومی نوشتم چرا که به نظرم وجود یکسری از باورها و سنت‌های رایج در بین مردم منطقه، به ویژه در قبل، که بخشی از آن سمت و سوی زن‌ستیزانه داشت، به شدت قابلیت نمایشی داشت و در واقع همین امر مرا واداشت تا در این متن به این مسئله بپردازم.

به گفته سواعدی، نمایش “عالیه” به عنوان چهاردهمین تولید واحد هنرهای نمایشی از سال ۸۳ تاکنون، پس از موفقیت در بیست‌و‌دومین جشنواره سراسری تئا‌تر سوره ماه و دریافت جایزه سوم متن از این جشنواره و نامزدی در بخش‌های بهترین بازیگری مرد، زن و کارگردانی، قرار است بعد از اجرا در جشنواره تئاتر فجر در شهر اهواز نیز روی صحنه برود.

در نمایش “عالیه” که در بخش مرور سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صجنه می‌رود، مرجان پارسا، رزا ایرانمنش، مسلم باوی، عبدالرضا سواعدی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

گفتنی است، سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با همت مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی و موسسه بین‌المللی تئاتر در قالب ۱۳ بخش از روز ۲۴ دی ماه تا ۱۲ بهمن ماه سالجاری برپا می‌شود.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.