سوالی که آمریکایی‌ها را نگران کرده است

نشست گروه‌های مخالف دولت سوریه در قاهره که در خبرهای پایگاه‌های خبری مخالف این کشور به عنوان «نشست بعد از اسد» از آن تعبییر شده بود، سوالات بسیاری را در مورد رسیدن به این موقعیت دست نیافتنی مطرح کرده است.

به گزارش جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی العالم، در حالی که نشست گروه‌های مخالف دولت سوریه در قاهره مانند دیگر نشست‌های آنها محکوم به شکست شده و این نشست برآیند نشست ژنو و ناکامی آن می‌باشد، برخی از تحلیل‌گران منطقه‌ای بر این باورند آنچه در منطقه در جریان است، موضوع سوریه نیست، بلکه مساله عربستان است که نگرانی عمده آمریکایی‌ها را باعث شده است.

 
هر چند اخیراً اخباری مبنی بر تلاش برای تقسیم قدرت در عربستان سعودی منتشر شده و شاهزادگان این کشور در حال یارگیری هستند، اما نگرانی بیش از آنکه در عربستان باشد، در کاخ سفید قابل ملاحظه است.

 
بر اساس این گزارش افسران بلندپایه اطلاعاتی آمریکا به صورت گسترده در عربستان حضور دارند و هر روز در یکی از کاخ‌های شاهزاده‌ها حاضر می‌شوند تا به عربستان بعد از عبدالله رسیدگی کنند و اوضاع را آنگونه که باید رتق و فتق کنند.

 
منابع آگاه بر این باورند آمریکایی‌ها بر عکس رسانه‌ها زیاد نگران اسد نیستند، بلکه دلواپسی عمده آنها عربستان است و اینکه کدام یک از شاهزادگان می‌تواند قدرت را به دست بگیرد.

 
بر همین اساس نشست مخالفان و شورشیان سوریه در قاهره و با مشارکت برخی از وزرای خارجه عرب، چیزی در حد یک شو تلویزیونی و برای عرض اندام بوده است و این مساله به هیچ عنوان واقعیت بیرونی ندارد این مخالفان بتوانند حتی در اصول هم در کنار هم بنشینند.

 
سوریه بعد از اسد یا عربستان بعد از عبدالله، پاسخ به این سوال آمریکایی‌ها را درمانده کرده است، اسد جوان، دارای ارتشی منسجم و سیاستمدارانی همراه و متعهد است، رقیبی در قدرت ندارد و متحدانی مانند ایران دارد که حتی حاضرند برای بقای سوریه دست به اسلحه ببرند، اما در عربستان پادشاه ۹۰ ساله روزی سه بار غش می‌کند، ولیعهد حتی توان ایستادن در برابر دوربین را نداشته و تنها با آمپول‌های تقویتی حرکت می‌کند و مسافر دایم بیمارستان‌های آمریکا و اروپاست، شاهزادگان در این بی‌شاهی و ولیعهدی مدعی تاج و تخت هستند، ارتش و نیروهای امنیتی در مقابل هم قرار گرفته‌اند و مشخص نیست در کودتایی که به زودی عربستان شاهد آن خواهد بود، عربستان بعد از عبدالله را چگونه رقم خواهد زد.

 
احتمال شورش‌های مردمی نیز به دردسر دیگر آمریکایی‌ها در عربستان تبدیل شده است، شورشی که در صورت بروز به در مناطق نفت‌خیز الشرقیه دامنه آن به ریاض، جده و مکه هم کشیده خواهد شد و حتی امکان تجزیه عربستان هم وجود دارد.

 
از همین رو است که برخی به طعنه می‌گویند ما باید نگران روزهای بعد از عبدالله باشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، چرا که اسد به این زودی‌ها کنار رفتنی نیست.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.