سوانح غیرعمدی دومین علت مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در کشور

رئیس ادراه پیشگیری از حوادث اورژانس گفت: حوادث و سوانح غیر عمدی در کشور ۱۹ درصد است که بعد از ناهنجاریهای مادرزادی و کروموزومی، دومین علت مرگ و میر زیر ۵ سال را به خود اختصاص می دهد.

مشیانه حدادی روز سه شنبه در نشست خبری روز جهانی کودک که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: به طور کلی الگوی حوادث در کشورها و مناطق مختلف هر کشور بستگی به ترکیب سنی آن، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ترکیب اشتغال و نوع آن، سطح سواد، دانش ایمنی و مهارتهای فرهنگی و اجتماعی، دسترسی به خدمات اجتماعی، بهداشتی و درمانی و در نهایت میزان قوت و ضعف نهادهای تامین اجتماعی دارد.

وی افزود: حوادث ترافیکی ۸/۴۲ درصد، بسته شدن راه های هوایی۷/۱۰ و غرق شدگی۹/۷ درصد شایع ترین علل حوادث منجر به مرگ در این گروه سنی هستند.

حدادی با بیان اینکه ۲۷ درصد حوادث ثبت شده در نظام کشوری مراقبت حوادث در سال ۸۹ مربوط به گروه سنی زیر ۱۹ سال یعنی کودکان است، تصریح کرد: ۵/۵ درصد کل حوادث مربوط به گروه سنی کودکان زیر ۵ سال، ۹/۴ درصد کل حوادث مربوط به گروه سنی کودکان ۵ تا۱۰سال، ۶/۴ درصد کل حوادث مربوط به گروه سنی کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال و ۱۲ درصد مربوط به گروه سنی کودکان ۱۵ تا ۱۹ سال است.

رئیس ادراه پیشگیری از حوادث اورژانس ادامه داد:‌ در گروه سنی زیر ۱۹ سال و یا کودکان ۴/۲۰ درصد حوادث مربوط به کودکان زیر ۵ سال، ۱/۱۸ درصد مربوط به کودکان ۵ تا۱۰سال، ۱۷درصد مربوط به کودکان ۱۰ تا ۱۵ سال، ۵/۴۴ درصد مربوط به کودکان ۱۵ تا ۱۹ سال است.

وی گفت: از نظر نوع حوادثی که منجر به آسیب و دریافت خدمات طبی در کودکان شده اند، حوادث ترافیکی۲۹ درصد، ضربه یا برخورد با اجسام ۲۹ درصد،  سقوط ۱۳ درصد، حوادث ناشناخته ۸ درصد،  سوختگی ۵درصد، مسمومیت ۵ درصد،  خودآزاری ۴ درصد، خشونت ۴ درصد، گزش جانوران زهری ۲ درصد، حمله حیوانات ۱ درصد و برق گرفتگی و غرق شدگی به میزان اندک  نقش داشته اند.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.