سوخت خودرو با قند و نشاسته

۲۲ آبان ،

سوخت خودرو با قند و نشاسته

محققان موسسه علوم زیستی انرژی آمریکا با ابداع فرایندی تازه موفق به تولید سوخت‌های زیستی از منابع تجدیدپذیر مانند قند و نشاسته شدند که بین پنج تا ۱۰ سال آینده تجاری‌سازی خواهد شد.

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از عصرخودرو به نقل از ایسنا، اگرچه بها تولید این سوخت‌ها در حال حاضر از مشتقات نفت بیشتر بوده، اما از انرژی بیشتری در هر گالن نسبت به اتانول برخوردار بوده و به نقل از دانشمندان در صورت استفاده، انتشار یافتن گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل را تا حد بسیاری کاهش خواهد داد.
این رویکرد با یک فرآیند تخمیر باکتریایی آغاز شده که به ترکیبی از استون، بوتانول و اتانول منجر می‌شود. محققان دریافته‌اند که حلالهای آلی می‌توانند استون و بوتانول را با استفاده از تنها ۱۰ درصد انرژی مورد نیاز رایج تقطیر کنند.
این فرآیند سبب بجا ماندن اتانول شده و ترکیب نهایی از نسبت صحیح برای تبدیل آسان به سوخت شبیه به دیزل مبتنی بر نفت با استفاده از یک فرآیند کاتالیزوری برخوردار است.
آزمایشات این محققان نشان داده که این سوخت زیستی تقریبا مانند یک سوخت دیزلی مبتنی بر نفت عادی می‌سوزد.
این فرآیند کاتالیزوری که حاوی پالادیوم و فسفات پتاسیم بوده، مواد شیمیایی را به هیدروکربن تبدیل می‌کند. مواد شیمیایی حاصله را همچنین می‌توان به پلاستیک تبدیل کرد.
این محققان در حال حاضر توانسته‌اند کاتالیزورهای جایگزین ارزانتر و با تاثیر مشابه را شناسایی کنند که این فرآیند را به مرحله تجاری شدن نزدیکتر می‌کند.
این پژوهش در مجله نیچر انتشار یافته است.

دوشنبه ۲۲ آبان   ۱۴:۴۶

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.