سودی بین دارندگان “سهام عدالت” توزیع نمی‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در تبصره‌ (۱) ذیل ماده‌ (۱۰۰) قانون برنامه‌ پنجم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، صراحتاً عنوان شده پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید شده ممنوع است.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، واگذاری سهام عدالت به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت نهم، در سال ۱۳۸۵ و بر اساس مجوزهای قانونی موجود در برنامه‌ چهارم توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و سایر مجوزهای قانونی مربوطه آغاز شده و تاکنون ادامه یافته است.
 
بنابراین طرح واگذاری سهام عدالت، برخلاف طرح‌های جامع الشمولی چون هدفمند کردن یارانه‌ها، تمام اشخاص جامعه را شامل نشده و بر اساس قانون، تنها شش دهک (در حدود ۴۳ میلیون نفر) از اشخاص با پایین‌ترین درآمدها به عنوان جامعه‌ هدف این طرح تعیین گردیده‌ است.

از زمان آغاز طرح، مراتب شناسایی و تفکیک مشولان سهام عدالت به عنوان مهمترین قسمت اجرایی طرح در دستور کار ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت قرار گرفت و نهایتاً مشمولان سهام مزبور با همکار‌ی نهادها و سازمانهای صالح شناسایی و در گروه‌های مختلف دسته‌بندی شدند تا سایر مراحل طرح اجرایی گردد.

پس از شناسایی و تفکیک مشمولان در گروه‌های مختلف، طرح توزیع سهام عدالت با واگذاری سهام مزبور به مشمولان مرحله‌ اول (شامل مددجویان کمیته‌ امداد و بهزیستی و رزمندگان فاقد شغل) به‌ عنوان پایین‌ترین دهک درآمدی و اولین گروه واجد شرایط دریافت سهام، عملاً آغاز شد و بعد از تخصیص سهام عدالت در هر مرحله، توزیع سهام به دهک های بالاتر ادامه یافت. 

در همین راستا و در سال ۱۳۸۶ واگذاری سهام عدالت به مشمولان مراحل دوم (بخشی از روستائیان و عشایر کشور) و سوم (شاغلین دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی) صورت پذیرفت.

در این سال‌ها با توجه به اختیارات قانونی موجود و به منظور دلگرمی و حمایت از مشمولان مراحل فوق، وزرای عضو ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، مبالغی را تحت عنوان سود سهام عدالت به تصویب رساندند. این مبالغ مصوب به آن دسته از مشمولانی که تا انتهای سال‌های مالی ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ با تکمیل اطلاعات و مدارک خود، سهامدار نهایی بودند، پرداخت شده است.

شایان ذکر است با توجه به وجود مشکلات نقدینگی در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، پرداخت سود عملکرد سال مالی ۱۳۸۶ سهام عدالت، با تأخیر زمانی و در سال‌های اخیر انجام شده و یا در حال انجام است.

 در سال ۱۳۸۷ و همزمان با ابلاغ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه‌ چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی، واگذاری سهام عدالت به سایر گروه‌های شناسایی شده ازجمله ایثارگران، زنان کارگر سرپرست خانوار، خدام مساجد و حسینیه‌ها و…. ادامه یافت و هم اکنون نیز با واگذاری سهام به کارگران فصلی و ساختمانی در حال انجام است.

 بنابراین به سبب ماده‌ (۶) آئین‌نامه‌ اجرایی توزیع سهام عدالت موضوع تصویب نامه‌ شماره‌ ۲۲۶۰۳۷/۱/۶۳  مورخ ۲۹/۱/۱۳۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، می‌بایست مطالبات دولت بابت اقساط سهام، از محل سود سالانه شرکت های واگذار شده تسویه شود و به منظور بازپرداخت مطالبات دولت در اقساط سهام واگذار شده، هیچ سودی از محل عملکرد سال‌های مالی ۱۳۸۷ و پس از آن بین مشمولان سهام عدالت توزیع نگردیده‌است.

لازم به توضیح است در تبصره‌ (۱) ذیل ماده‌ (۱۰۰)  قانون برنامه‌ پنجم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، صراحتاً عنوان شده پرداخت هرگونه سود سهام عدالت تا سقف اقساط سررسید شده ممنوع است. بنابراین تا زمان تسویه‌ کامل مطالبات دولت و تا سقف اقساط سر رسید شده، سهم سود سهام عدالت سال‌های مالی ۱۳۸۷ و پس از آن متعلق به مشمولان، بابت بدهی آنان به دولت، به حساب خزانه واریز می‌شود و سودی بین دارندگان سهام عدالت توزیع نخواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.