سود اعراب از زیان ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سقوط صادرات نفتی ایران، سود بسیاری را از آن کشورهای تولید کننده نفت در حاشیه خلیج فارس کرده است. تحلیلگران اداره اطلاعات انرژی در آمریکا می گویند، پایین آمدن آمار صادرات نفتی ایران، درآمد همسایگان عرب ایران را افزایش داده است.

خبراقتصادی: به گزارش فایننشال تایمز، به جز ایران، دیگر تولید کنندگان در کارتل نفتی اوپک در سال قبل ۹۸۲ میلیارد دلار درآمد داشته اند که بیشترین میزان از سال ۱۹۷۵ به شمار می رود.

درآمد امارات متحده عربی و کویت از صادرات نفت در سال قبل بالاتر یا مساوی با سال های پس از ۲۰۰۴ بوده است. عربستان سعودی نیز به بزرگترین صادر کننده نفت در جهان به شمار می رود، ۳۱۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. این در حالی است که درآمد نفتی عراق نیز پس از حمله آمریکا به این کشور به سرعت افزایش یافته است و اکنون عراق به جای ایران در رتبه دوم اوپک ایستاده است.

این در حالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمار تازه ای در مورد درآمد نفتی ایران ارایه نداده است، چرا که تحریم های آمریکا مانع ردیابی صورتحساب ها و پرداخت های مربوط به ایران می گردد. این اداره پیش بینی کرده است که در سال مالی ۲۰۲۴ – ۲۰۲۴، درآمد نفتی اوپک به جز ایران به ۷۸۸ و سپس ۷۴۴ میلیارد دلار برسد. پایین آمدن بهای نفت و افزایش تولیدات کشورهای غیر اوپک شامل کانادا و آمریکا، از جمله دلایل این کاهش درآمد به شمار می روند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.