سوره : غاشیه آیات : ۲۶ـ۱۷

جام جم آنلاین: کسانی که در کشف حقایق هستی عمیق نمی‌شوند، مورد سرزنش خداوند هستند. باید از محسوسات عبور کنیم تا به معقولات برسیم.

در معاد و نعمت‌های ویژه بهشتیان شک نکنید، مگر آفریده‌های عجیب خدا را در دنیا نمی‌بینید؟ همان‌گونه که اصل آفریده‌ها دلیل بر وجود خداست، چگونگی و پیچیدگی آفریده‌ها هم دلیل بر قدرت و علم و حکمت اوست.

اگر روحیه تفکر در انسان باشد، همه هستی کلاس درس است. یک چوپان در بیابان هم گویی در بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دنیاست، زیر پایش زمین است، بالای سرش آسمان، در اطرافش کوه‌ها و جلوی رویش شترها، و اگر در هریک دقت کند، اسرار بسیاری را کشف می‌کند، مثلا شتر از اسب بیشتر می‌دود.

در میان حیوانات بعضی برای سواری، بعضی برای گوشت و بعضی برای شیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی شتر همه چیزش قابل استفاده است. پلک‌هایش در برابر باد و خاک بیابان مقاوم است، در کوهان خود چربی و غذا را ذخیره کرده و در برابر گرسنگی مقاوم است.

در بدنش آب را نگهداری کرده و در برابر تشنگی مقاوم است، راه را می‌داند، چنان رام است که صدها شتر تسلیم یک ساربان می‌شوند.

کف پای او برای ریگزار آفریده شده، گردن او پله‌ سوار شدن و اهرم بار برداشتن و خلاصه به قول عرب‌ها، شتر کشتی بیابان‌هاست. قوی‌ترین، کم‌خرج‌ترین، پرفایده‌ترین و آرام‌ترین و بردبارترین حیوان است. از طرفی پیدایش آسمان‌ها و کوه‌ها و زمین‌ تصادفی نیست؛ بلکه کاملا حکیمانه آفریده شده و در جای خود قرار داده شده‌اند. در هر نعمتی یک جهتی برجستگی دارد (در شتر نحوه آفرینش، در آسمان بلندی، در زمین گستردگی و در کوه‌ها نحوه نصب شدن.)

پیامبر، مامور به وظیفه است نه نتیجه. «إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ». پیامبر ـ صلى‌الله علیه و آله ـ براى هدایت مردم اهتمام و حرص داشت و خداوند به او فرمود: وظیفه تو فقط تذکر است. درواقع وظیفه پیامبران، تذکر است نه تسلط و تحمیل عقیده. و البته بى‏اعتنایى مردم، وظیفه را ساقط نمى‏کند.

منشأ کفر، عناد و لجاجت و روى‌گردانى از حق و حقیقت است. فرار از قهر الهى براى هیچ‌کس امکان ندارد. حسابرسى از سنت‏هایى است که خداوند بر خود واجب کرده است‏.

امام صادق علیه‌السلام فرمود: حساب هر امت به عهده امام زمان آنهاست و امامان، دوستان و دشمنان خود را از سیمایشان مى‏شناسند، همان‌گونه که در سوره اعراف چنین آمده است: «وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ»

در زیارت جامعه خطاب به معصومین علیهم‌السلام نیز مى‏خوانیم: «و ایاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم» رجوع مردم به سوى شماست و حساب مردم با شماست.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.