سوریه از حمایت قاطع منطقه ای و بین المللی برخوردار است

کارشناس سیاسی سوری گفت: سوریه در عرصه داخلی در نبرد با تروریستها پیروز شد و در عرصه بین المللی نیز از حمایت قاطع ایران، روسیه و چین برخوردار است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، سلیم حربا درباره اوضاع سوریه گفت: در سطح داخلی شاهد نوعی ثابت هستیم و دولت به مقابله خود با تروریستها ادامه می دهد و در عرصه بین المللی نیز فکر نمی کنم شاهد آرامشی میان روسیه،چین،ایران و دوستان سوریه از یک سو و آمریکا و متحدان این کشور باشیم. آمریکا به دنبال گزینه نظامی در سوریه است. دولت و ملت سوریه بر مقابله با گروه های تروریستی تاکید دارد و ضربات سنگینی از سوی ارتش بر تروریست ها وارد شده است و در حال حاضر این تروریست ها هیچ قدرتی ندارند. حامیان منطقه ای و بین المللی این تروریست ها با شکست سنگینی در سوریه روبرو شده اند.
 
وی درباره تلاش آینده غربی ها در شورای امنیت علیه سوریه افزود: تاکنون شورای امنیت به دلیل موضع ثابت روسیه و چین موفق عمل کرده است. این شورا، شورای جنگ نیست. آمریکا که دارای سناریوی نظامی علیه سوریه بود در این شورا شکست خورد. واشنگتن پس از شکستهای متعدد سیاسی و امنیتی به دنبال اعمال فشار خارج از چارچوب شورای امنیت علیه سوریه و تشکیل ائتلافی شبیه حمله به افغانستان و کوزوو است. اما آمریکا در این زمینه با مشکلات محاسباتی روبروست. چرا که اوضاع داخلی سوریه و تحولات منطقه ای و بین المللی با زمان حمله آمریکا به عراق و افغانستان متفاوت است. سوریه کنونی به مانند عراق نیست و بر قدرت روسیه و ایران افزوده شده است. آمریکا نیز با چالشهای اقتصادی،نظامی،امنیتی و اخلاقی روبروست و متحدان این کشور در منطقه و جهان در شرایط بحرانی به سر می برند.
 
وی ادامه داد: آمریکا در شرایط کنونی با شدت بخشیدن به تروریسم رسانه ای خود علیه سوریه و نشان دادن مطالبی که در این کشور واقعیت ندارد از طریق بهره برداری از اتحادیه عرب و تهدیدات اسرائیل مبنی بر وجود تسلیحات شیمایی در سوریه می کوشد زمینه مداخله نظامی را در این کشور فراهم کند. اما شکی در این نیست نیروهای مسلح سوریه قادرند به هر گونه حمله زمینی،دریایی و هوایی واکنش قویی نشان دهند. سوریه همچنین از نقاط قوت دیگری نظیر ائتلاف با محور مقاومت در منطقه برخوردار است. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود گفته بود هر گونه حمله به یکی از عناصر مقاومت حمله به کل محور مقاومت است. برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص)، اظهارات (آیت الله) خامنه ای در حمایت از مقاومت و هشدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره هر گونه اقدامی خارج از چارچوب شورای امنیت به عنوان سدی در برابر خواسته نظامی آمریکا در سوریه شده است. مواضع روسیه مبتنی بر منشور سازمان ملل و حفظ صلح و امنیت بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها است.
 
سلیم حربا درباره شکستهای آمریکا در سوریه و در عرصه جهانی تصریح کرد: آمریکا از سال ۱۹۹۰ تاکنون با شکستهای سیاسی در عرصه داخلی و بین المللی روبرو بوده است. زمانی که این کشور در دهه نود میلادی قرن گذشته ادعای رهبری خود را بر اصطلاح نظم نوین جهانی اعلام کرد، فعالیتهای تروریستی،جنایت،فقر،تجارت مواد مخدر در جهان چند برابر شد. این شکستها تاثیرات سنگینی بر تصمیمات آینده آمریکا داشت و این کشور را به اتخاذ تصمیمات شکست خورده کشاند. زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد نتوانست به اهداف خود برسد. در افغانستان نیز با بحرانهای عدیده ای روبروست. این کشور در ابتدای بحران سوریه تلاش کرد از متحدان شکست خورده عرب خود برای ضربه زدن به سوریه استفاده کند ولی این محور آمریکایی-عربی بحران زده است. آمریکا در طول بیست و پنج سال گذشته نتوانست مشکلات موجود در جهان را از طریق سیاسی حل و فصل کند. تلاش های این کشور در فلسطین،سوریه،عراق و افغانستان شکست خورده بوده است. مشکل ادامه دار واشنگتن در این است که همیشه روی گزینه نظامی و زور حساب باز می کند.
 
این کارشناس سوری درباره هیاهوی رسانه ای غرب و رژیم صهیونیستی درخصوص تسلیحات شیمیایی سوریه گفت: رژیم صهیونیستی که دارای صدها کلاهک هسته ای است در مقامی نیست که درباره تسلیحات شیمیایی نظام سوریه ابراز نگرانی کند. از این تسلیحات تنها برای مقابله با حمله خارجی علیه سوریه استفاده می شود. از سوی دیگر نیروهای ارتش و امنیتی سوریه در پناهگاه  تروریست ها در این کشور شمار زیادی ماسک ضد تسلیحات شیمیایی و تسلیحات اسرائیلی پیدا کرده اند. به نظر می رسد غربی ها و صهیونیستها با این هیاهوی رسانه ای می خواهند جنایتی جدیدی در سوریه مرتکب شوند و سپس نظام سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمایی علیه مردم کنند. این هیاهوی رسانه ای یادآور دروغ بزرگ آمریکایی ها درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق است.

وی درباره احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه تصریح کرد: این رژیم جرات چنین حمله ای را ندارد چرا که شکست تررویستها را در سوریه مشاهده کرده است. اما اگر به این حماقت دست بزند به نتیجه این جنگ اطمینان نخواهد داشت. ارتش سوریه خود را برای بدترین وضع آماده کرده است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.