سوسک‌های سایبری برای جاسوسی در ساختمان‌ها و کمک به زلزله‌زدگان!!

محققان دانشگاه دولتی کارولینای شمالی از یک سوسک سایبری رونمایی کرده‌اند که قابل کنترل از راه دور است.

 

 Beetle.1

 

این تیم توانسته‌اند این سوسک سایبری را با دقت بسیار زیاد هدایت کنند تا اشکال پیچیده را در روی زمین دنبال کند.

 

آنها اکنون امیدوارند بتوانند دوربین‌های ویدیویی و دیگر حسگرها را بر روی این فناوری جدید منطبق کرده و از آن برای ورود مخفیانه به ساختمانها و حتی بررسی مناطق زلزله زده برای شناسایی بازماندگان استفاده کنند.

 

این پژوهشگران به ایجاد یک تعامل زیستی بی‌سیم با سوسک‌ها پرداخته‌اند که از قدرت زیادی برخوردار بوده و قادر به نفوذ به مناطق کوچک هستند.

 

ساخت روبات‌های مقیاس کوچک برای کار در شرایط دینامیک و نامعلوم بسیار مشکل است و از این رو دانشمندان تصمیم گرفتند که از سوسکهای زیست روباتیک استفاده کنند.

 

این تیم پژوهشی توانستند در آزمایشات خود به دقت این سوسک سایبری را در یک مسیر پیچیده هدایت کنند.

 

شیوه جدید این محققان با ادغام یک تراشه کم هزینه سبک و در دسترس با یک گیرنده و فرستنده بی‌سیم بر روی سوسک ماداگاسکاری کار می‌کند.

 

محموله این سوسک با وزن تنها ۰٫۷ گرم همچنین حاوی یک ریزکنترلگر است که تعامل میان الکترودهای کاشتی و بافت را برای جلوگیری از آسیب عصبی احتمالی بررسی می‌کند.

 

این ریزکنترلگر به آنتن‌ها و دم سوسک متصل شده است. دم سوسک یک اندام حسگر روی شکم این حشره است که به طور عادی برای شناسایی حرکت در هوا مورد استفاده است و می‌تواند نزدیک شدن شکارچی را شناسایی کرده و به آن برای فرار سریع کمک کند؛ اما محققان از سیمهای متصل به دم این حشره برای به حرکت واداشتن آن استفاده کردند.

 

در این حالت سوسک تصور می‌کند که چیزی در پشت آن در حرکت است و از این رو به جلو می‌رود. سیم‌های متصل به آنتن‌ها به عنوان افسار الکترونیکی عمل کرده و بارهای کوچکی را به بافت عصبی سوسک منتقل می‌کند.

 

این بارها باعث فریب مغز سوسک در مورد وجود یک مانع فیزیکی در برابر آنتهای آن می‌شود که باعث هدایت آنها به جهت معکوس می‌شود.

 

در آزمایش‌های اخیر این محققان توانستند از ریزکنترلگر برای هدایت دقیق سوسکها در مسیری که به جهات مختلف پیچ و تاب داشت، استفاده کنند.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.