سوسیال دموکراتهای آلمان جان می‌گیرند

جام جم آنلاین: با پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات مجلس ایالتی راین شمالی-وستفالن، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان، حزب دموکرات مسیحی و در راس آن آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور در برابر چالش بزرگی قرار گرفته است.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین به نقل از یورونیوز، زنگ خطری برای حزب محافظه کار آلمان و گویای آن است که سیاستهای سختگیرانه خانم مرکل در زمینه انضباط مالی چندان که باید در این ایالت با اقبال روبرو نشده است.

هانلوره کرافت، نامزد اصلی این حزب گفت: طی ۲۰ ماه، نشان دادیم که این منطقه از نظر اقتصادی و در راستای عدالت اجتماعی پیشرفت داشته است. فکر می‌کنم به یک تعادل دست یافته‌ایم. در بخش صنایع این ایالت ۲۹ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده‌ایم و همزمان بدهی ها را کاهش داده‌ایم. هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهیم و در مقابل، برای کودکان و بخش آموزش بیشتر هزینه خواهیم کرده‌ایم. این سرمایه گذاری برای آینده به صرفه خواهد بود.

اما نتیجه این انتخابات چه تاثیری بر انتخابات عمومی سال آینده آلمان برجا خواهد گذاشت؟

در هر صورت، انتخابات اخیر جایگاه حزب سوسیال دموکرات را در پارلمان آلمان تقویت می‌کند و جناح چپ میانه احتمالا از پیمان ثبات مالی حمایت خواهد کرد. آنچه خانم مرکل همچنان درصدد اعمال آن بر کشورهای اروپایی هست.

صدر اعظم آلمان ضمن تاکید بر موضع خویش می‌گوید: تن‌ها چیزی که باقی می‌ماند، پذیرش این موضوع است که غلبه بر بحران روندی طولانی و خسته کننده خواهد بود و تنها در صورتی موفقیت آمیز است که با علل بحران مقابله کنیم. منظورم بدهی‌های بالا و از بین رفتن رقابت در برخی کشورهای منطقه پولی یورو است.

اما خارج از آلمان، چنین نگاهی از سوی برخی کشور‌ها نظیر ایتالیا مورد انتقاد است. ماریو مونتی، نخست وزیر تکنوکرات ایتالیا چنین می‌گوید: ما نباید نسبت به اصلاحات ساختاری بی‌اعتنا باشیم. ولی این به تنهای به معنای دست یافتن به رشد نیست. چون اگر کشوری مولدتر و رقابتی‌تر شود ولی تقاضایی برای محصولاتش در داخل یا خارج وجود نداشته باشد، رشد اقتصادی حاصل نخواهد شد.

از سوی دیگر، اروپا شاهد پیروزی سوسیالیست‌ها در فرانسه به رهبری فرانسوا اولاند است که بر ضرورت رشد اقتصادی برای مقابله با کسری بودجه اصرار می‌ورزد.

«من آنقدر درباره انضباط بودجه‌ای سخن گفته‌ام که کسی نمی‌تواند بگوید من کنترل بدهی‌ها را زیر سوال می‌برم. اما من همچنین اعلام کرده‌ام که رشد، شرط لازم آن است.»

فرانسوا اولاند آشکارا گفته است که می‌خواهد در مورد پیمان ثبات مالی که توسط سلف خویش، نیکولا سارکوزی و دیگر رهبران کشورهای اروپایی امضا شده به مذاکره بنشیند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.