سومین اجلاس اسکاپ از فردا در تهران برگزار می شود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

سومین اجلاس اسکاپ با حضور بیش از ۳۵ کشور عضو این نهاد سازمان ملل متحد از فردا با حضور نمایندگان نهادهای بین المللی و داخلی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما رسما آغاز به کار می کند.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، غلامحسین پیروزفر دبیر اسکاپ در نشست خبری امروز خود در خصوص برگزاری سومین نشست اسکاپ به میزبانی تهران در سال ۲۰۱۲ میلادی گفت: برگزاری این اجلاس بین المللی در تهران از نظر اقتصادی راهکاری مناسب برای تامین نیازهای مالی پروژه های زیرساختی عمرانی کشور است.

وی تصریح نمود: برای به اجرا رسیدن ظرفیت پروژه های عمرانی بین ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار از سوی دولت در نظر گرفته شده که این میزان بسیار ناچیز می باشد ضمن آنکه براساس برنامه پنجم توسعه سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت های عمومی کشور وجود دارد که بخش خصوصی در این رابطه نقش مهمی برای پرکردن شکاف موجود دارد.

پیروزفر تصریح نمود: هرچند از برنامه سوم به بعد با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و هدفمندی یارانه ها و سایر قوانین جامع چه که در برنامه های ۵ ساله قید شده بود تا حدی دولت قدم در راه پر نمودن شکاف برای تامین هزینه های مالی اجرای پروژه های زیرساختی برداشته است اما همچنان رقم سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی بخش عمومی بسیار کم است.

دبیر اسکاپ در ادامه افزود: در برنامه پنجم توسعه به دلیل رفع نمودن مشکلاتی که در عرصه توسعه بخش زیرساخت ها به خاطر گرانی وجود دارد می طلبد که دولت ها به فکر تامین منابع مالی برای پروژه های زیرساخت های دیربازده باشند.

به همین سبب ما باید زمینه های ورود پررنگ تر بخش خصوصی را برای استفاده از ظرفیت آنها در عرصه های اقتصادی بیشتر از قبل هموار کنیم.

پیروزفر با بیان اینکه اسکاپ نقش مهمی در  استفاده از تجربیات کشورها در استفاده از منابع مالی و توسعه زیرساخت های اقتصادی دارد گفت: اولین اجلاس اسکاپ در سال ۲۰۰۷ میلادی در سئول پایتخت کره جنوبی و دومین اجلاس آن به میزبانی جاکارتا در سال ۲۰۱۰ میلادی در اندونزی برگزار شد که در اجلاس دوم ایران پیشنهاد میزبانی اجلاس سوم را مطرح که این موضوع به تصویب اعضا رسید به همین دلیل از فردا تهران میزبان اجلاس ۳ روزه اسکاپ در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در تهران است.

وی ادامه داد: ۲ روز اول این اجلاس در سطح کارشناسان ارشد است که سخنران افتتاحیه آن معاون دبیرکل سازمان ملل و رئیس اجرایی  اسکاپ و بلافاصله بعد از آن بحث های تخصصی کارشناسان ارشد در خصوص مشارکت های ویژه بخش عمومی و خصوصی برگزار می شود.

پیروزفر در ادامه با تاکید بر این موضوع که موضوع مدیریت ریسک اهمیتی در تامین منابع مالی و تامین بازپرداخت سرمایه ها دارد گفت: از سال ۱۹۹۰ میلادی تا ۲۰۱۰ میلادی در جهان رقمی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد دلار در پروژه های مختلف از جمله مخابرات، حمل و نقل و IT سرمایه گذاری شده که در این رابطه در اروپا در فاصله بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی در ۱۴۰۰ پروژه رقمی بالغ بر ۲۷۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری در بخش خصوصی انجام شده است.

وی ادامه داد: در اجلاس امسال تهران که به میزبانی کشورمان برگزار می شود بحث استفاده از فاینانس های اسلامی یعنی همان سرمایه گذاری براساس منابع مالی اسلامی و راه اندازی بانک توسعه آسیایی به منظور استفاده از منابع مالی کشورهای آسیایی برای توسعه زیرساخت های اقتصادی در کشورهای یکدیگر مطرح می شود که به طور حتم موضوع راه اندازی بانک آسیایی که در اجلاس جاکارتا هم پیشا مطرح شده بود به صورت جدی در دستور کار قرار می گیرد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.