سومین دوره جشنواره فیلم «عدم خشونت» در اربیل عراق آغاز شد

۰۷م آذر ،

به گزارش سینمانگار، با داوری محمدرضا دلپاک صداگذار سرشناس سینما و شهرام علیدی کارگردان سینمای ایران، سومین دوره جشنواره فیلم «عدم خشونت» در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق آغاز ‌شد.

سومین دوره جشنواره فیلم «عدم خشونت» ساعت ۵ بعدازظهر روز یکشنبه ۵ آذرماه جاری (۲۵ نوامبر ۲۰۱۲) با حضور دکتر کاوه محمود وزیر فرهنگ، هنر و جوانان (روشنبیری و لاوان) حکومت اقلیم کردستان، فرهنگ غفور مدیرکل فرهنگ و هنر اربیل، عدنان عثمان دبیر جشنواره، محمدرضا دلپاک، شهرام علیدی از ایران به عنوان اعضای هیئت داوران جشنواره، هنرمندان حاضر در جشنواره و جمع کثیری از علاقمندان به هنر سینما در سالن میدیا در شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق آغاز ­شد.

اعضای هیئت داوران بخش مسابقه سومین دوره جشنواره فیلم «عدم خشونت» عبارتند از: «شهرام علیدی» (رئیس هیئت داوران) ـ کارگردان از ایران، محمدرضا دلپاک ـ صداگذار و کارشناس سینما از ایران، خانم لیانا صلاح ـ منتقد فلسطینی الاصل و کارشناس ارشد سینما از فرانسه، خانم آریس اُلسون ـ کارشناس ارشد سینما و مستندساز از فنلاند و دکتر طارق جبوری کارگردان و استاد دانشگاه از عراق. 

در مراسم افتتاحیه این جشنواره، ابتدا دکتر کاوه محمود وزیر فرهنگ، هنر و جوانان (روشنبیری و لاوان) حکومت اقلیم کردستان، در مورد اهمیت برگزاری این جشنواره و بردن سینما به میان مردم و فرهنگ‌سازی در زمینه عدم خشونتعلیه زنان، به ایراد سخنرانی پرداخت، سپس خانم پخشان زنگنه به نمایندگی از زنان اقلیم کردستان در مورد جایگاه و حضور مؤثر زنان در سینما صحبت کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، فرهنگ غفور مدیرکل فرهنگ و هنر استان اربیل در مورد کاهش خشونت علیه زنان با کمک هنر سینما و ایجاد صلح و آشتی در این زمینه سخنانی ایراد کرد و در ادامه عدنان عثمان دبیر جشنواره، در مورد آغاز سینما در اقلیم کردستان بعد از سقوط رژیم صدام و تولید ۳۵ فیلم سینمایی و کسب نزدیک به ۱۰۰ جایزه بین‌المللی و همچنین تولید نزدیک به هزار فیلم کوتاه و کسب بیش از ۳۰۰ جایزه جهانی با این فیلم‌ها اطلاعاتی ارائه داد.

فیلم‌های «پانسمان» به کارگردانی امید عبداللهی، «صبحانه» به کارگردانی مریم دوستی و «و دیگر هیچ…» به کارگردانی رقیه توکلی به نمایندگی از سینمای ایران در مراسم افتتاحیه این جشنواره به روی پرده رفتند.

سومین دوره جشنواره فیلم «عدم خشونت» با نمایش ۵۱ فیلم­ از جمله؛ ۴ فیلم سینمایی و ۴۷ فیلم‌ کوتاه در قالبهای داستانی و مستند در بخش­های رقابتی و غیررقابتی، در روزهای ۵ تا ۸ آذرماه جاری (۲۵ تا ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲) در سالن میدیا در شهر اربیل برگزار می­شود و ۱۵ فیلم‌ کوتاه داستانی و مستند از کارگردانان ایرانی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی این جشنواره به روی پرده می‌روند.

جشنواره «عدم خشونت»به فیلم‌هایی می‌پردازد که موضوع آنها در مورد مسائل مربوط به زنان و همچنین مشکلاتی است که با آنها درگیر می باشند. مسئولان سومین دوره این جشنواره به بهترین مستند، بهترین فیلم کوتاه، بهترین موسیقی، بهترین تدوین، بهترین تصویربرداری، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر زن مرد و بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران، جوایزی اهدا میکنند.
 


سینما نگار
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.