سومین شوک روسیه و چین به مخالفان سوریه

جام جم آنلاین: پس از وقوع انفجارهای تروریستی در دمشق و کشته شدن تعدادی از سران و شخصیت‌های مهم سوریه، مقامات غربی و بخصوص آمریکایی‌ها این انتظار را داشتند که با تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل، فشارها بر بشار اسد و حکومت سوریه را بیش از پیش افزایش دهند.

به همین هدف ۱۵ عضو شورای امنیت ملی سازمان امنیت سازمان ملل نشستی را برگزار کردند تا درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که تحریم‌ها علیه دمشق را مطابق با فصل هفت منشور سازمان ملل مطرح می‌کند، رأی‌گیری کنند.

فصل هفتم منشور سازمان ملل، اعمال تحریم‌هایی از اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک گرفته تا تحریم تسلیحاتی و همچنین در صورت لزوم استفاده از نیروی نظامی را مجاز می‌داند.

این قطعنامه در نهایت با ۱۱ رأی مثبت، دو رأی منفی (روسیه و چین) و دو رأی ممتنع (پاکستان و آفریقای جنوبی) روبه‌رو شد.

پس از عدم تصویب قطعنامه جدید علیه سوریه در شورای امنیت، ویلیام هیگ ، وزیر امور خارج انگلیس در نشستی خبری اعلام کرد هم اکنون که قطعنامه توسط روسیه و چین وتو شده است ما به همراه دیگر کشورها از مخالفان بشار اسد بیش از گذشته حمایت می کنیم.

از سوی دیگر لی بائودونگ، نماینده چین در این نشست گفت پکن به این دلیل این قطعنامه را وتو کرد که مفاد نابرابری داشت که فقط بر یک طرف فشار وارد می‌آورد. وی همچنین گفت تصویب این قطعنامه بحران را وخیم‌تر کرده و باعث سرایت به سایر کشورهای منطقه خواهد شد.

از سوی دیگر، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی خبری اظهار کرد: برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند خودداری روسیه از رای مثبت به قطعنامه علیه سوریه، عامل تشدید خشونت‌ها در این کشور قلمداد شود که این قابل قبول نیست.

فارس نیز از اوضاع داخلی سوریه گزارش داد پس از بازگشت آرامش به شهر دمشق و سرکوب تروریست‌های آن، منابع آگاه اعلام کردند نیروهای حفظ امنیت، ورودی‌ها و خروجی‌های شهر حلب را بستند.

این منابع افزودند: ورود و خروج هر خودرویی بررسی می‌شود. برخی اعلام کردند که این اقدامات نشانه آغاز عملیاتی نظامی برای محاصره گروه‌های مسلحی است که در برخی مناطق حلب فعال شده‌اند.

از سوی دیگر خبر می رسد ناظران بین المللی ماموریت خود را در سوریه یک ماه تمدید کردند.

همچنین ارتش سوریه روز گذشته توانست در درگیری با مخالفان مرز مشترک عراق – سوریه را – که چند ساعتی در اختیار نیروهای مخالف بود – پس بگیرد و در این منطقه آرامش نسبی حاکم شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.