سومین جشنواره «گاه‌شمار ایرانی» شهریور فراخوان می‌دهد

جلال ذکایی در این باره به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی قبل از نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی برگزار شد و همین باعث تحت شعاع قرار گرفتن نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی شد.

وی افزود: ما از این تجربه درس گرفتیم و منتظر شدیم تقویم نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی قطعی شود. این اتفاق افتاد و بر همین مبنا تصمیم گرفته‌ایم نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی را قبل از آن نمایشگاه برگزار کنیم.

رئیس نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی اضافه کرد: با توجه به موضوع نمایشگاه (تولیدات حوزه تقویم و سررسید) از انجمن نجوم آماتور و نیز موسسات و مراکز علمی فعال در این زمینه مانند موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران دعوت به عمل آورده‌ایم تا مشارکت جدی در برگزاری نمایشگاه و به ویژه بخش‌های مسابقه آن داشته باشند.

ذکایی که سال گذشته وعده داده بود سومین نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی علاوه بر وجه نمایشگاهی، بُعد جشنواره‌ای هم داشته باشد، در این باره هم گفت: با هدف تولید بهتریت تقویم‌ها و سررسیدها به ویژه گاه‌شمارهای هنری، جشنواره‌ای در دلِ نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی از اعلام فراخوان جشنواره گاه‌شمار ایرانی در پایان تابستان امسال و بعد از شخص شدن مناسبت‌های تقویم سال از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور خبر داد.

رئیس نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی همچنین درباره مکان برگزاری سومین دوره این نمایشگاه گفت: گزینه نخست ما در این مورد، مرکز آفرینش‌های فرهنگی و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

جلال ذکایی در عین حال گفت: البته در سال‌های اخیر هزینه اجاره سالن‌های این مرکز به طور چشمگیری افزایش یافته و طبیعتاً این هزینه‌ها روی اجاره غرفه‌ها سرشکن خواهد شد و همین مسئله باعث کاهش تمایل تولیدکنندگان تقویم و سررسید به حضور در این نمایشگاه می‌شود. به هر حال چنانچه با مسئولان مرکز آفرینش‌های فرهنگی ادبی کانون پرورش فکری در این زمینه به توافق نرسیم، از ظرفیت‌های یک سازمان دیگر استفاده خواهیم کرد.

وی همچنین از اختصاص فضاهایی برای عرضه تقویم مربوط به اقوام مختلف مانند بختیاری، طبری و ترکمن و نیز راه‌اندازی بخشی ویژه تقویم‌های نجومی در دوره سوم نمایشگاه گاه‌شمار ایرانی خبر داد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.