سومین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری در آمل برگزار می‌شود

۰۵اردیبهشت،  فاوانیوز : سومین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با همکاری پژوهشکده شمال کشور با عنوان «دستاوردهای دانشمندان اسلام و ایران» از هفتم تا دوازدهم اردیبهشت در محل انستیتو پاستور ایران در شهرستان آمل برگزار می‌شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، موزه علوم و فناوری در این نمایشگاه سیار با هدف تبیین نقش مسلمانان و ایرانیان در رشد و شکوفایی تمدن بشری، آثار بازسازی شده از اختراعات دانشمندان ایرانی چون برادران بنوموسی، الجزری، شاکر خراسانی، ابن سینا، مویدالدین عرضی دمشقی، عبدالرحمن خازنی و ابوبکر کرجی را در حوزه‌های مکانیک، نجوم، ترازها و فیزیک، بر اساس کتب، اسناد ومدارک معتبر موجود و نمونه‌های تاریخی باقی مانده، بازآفرینی کرده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

همچنین بخشی از نمایشگاه به فناوری‌های بومی اختصاص دارد که از هزاران سال پیش در مناطق مختلف ایران ساخته شده و طی سالها مورد بهره‌برداری کشورها و تمدن‌های دیگر قرار گرفته است؛ به طوری که بسیاری از میراث علمی بشر امروز برگرفته از این فناوری‌های بومی است.

از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه، احیای دوباره دوران طلایی تمدن ایران، شناساندن مشاهیر حوزه‌های متنوع دانش، ارتقاء خودباوری، ترویج علم و تثبیت تفکر علمی در میان اقشار مختلف جامعه است. از دیگر برنامه‌هایی که در حاشیه نمایشگاه از طرف موزه علوم و فناوری در آمل اجرا می‌شود، برگزاری جنگ فیزیک برای دانش‌آموزان طی روزهای نمایشگاه می‌باشد. در این جنگ، آزمایش‌های ساده فیزیک که حاصل تحقیق و پژوهش بر روی بیش از هزار و ۲۰۰ قانون فیزیک است به اجرا گذاشته می‌شود. هدف از برگزاری این جنگ ایجاد شور و نشاط علمی در کنار آموزش خلاق و عملی مفاهیم پیچیده فیزیک است.

موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران موسسه‌ای است پژوهشی که ماموریت اصلی آن، بازسازی و معرفی دستاوردهای علمی ملت ایران در دوران قبل و بعد از اسلام و نیز نمایش اصول و تئوری‌های دانش و فناوری‌های روز دنیا می‌باشد. این موزه از سال ۸۷ تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرده و هم اکنون در دو نقطه تهران گالری‌هایی با بیش از ۲۰۰ اثر بازسازی شده دارد.

این موزه هر ساله نمایشگاه‌های بسیاری را در استان تهران و شهرستان‌های مختلف کشور بر پا می‌کند. برپایی این نمایشگاه، سال قبل در شهرهای بابل و همدان، با استقبال بی‌نظیر مردم، مدارس، دانشگاه‌ها و مسئولین استان روبرو شد. سومین نمایشگاه سیار نیز با همکاری پژوهشکده شمال کشور، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی، شهرداری آمل و اداره آموزش و پرورش آمل در این شهر برگزار می‌شود.

بازدید از این نمایشگاه رایگان و برای عموم آزاد است؛ لذا علاقمندان به بازدید گروهی از این نمایشگاه می‌توانند با شماره تلفن ۸-۰۹۱۹۸۹۶۲۰۰۷ جهت هماهنگی تماس بگیرند.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.