سونی: هر سازنده‌ی مستقل یک ناشر است

۱۲ تیرماه ۱۳،

سونی بارها موضع خود در رابطه با بازی‌سازان مستقل را اعلام کرده بود و اخیرا نیز این شرکت اعلام کرده هر سازنده‌ی مستقل خود به تنهایی می‌تواند وظیفه‌ی یک ناشر را اجرا کند.
 
به گزارش گروه بازی‌های ویدئویی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، برای سونی هیچ تفاوتی ندارد که شما یک بازی ساز مستقل از استودیو‌ای کوچک و چند نفره باشید یا عضوی از تاسیسات چندین میلیارد دلاری شرکت‌هایی چون الکترونیک آرتز یا یوبی‌سافت. پس از اعلام موضوع Self Publishing توسط سونی، همه منتظر تائید این خبر برای Xbox One هم بودند اما خلاف انتظار، مایکروسافت اعلام کرد به بازی‌سازان کوچک و مستقل اجازه انتشار یافتن بازیشان را بدون حضور یک ناشر را نخواهد داد. همین موضوع سبب اعتراض گسترده‌ی بازی‌سازان شده بود و عده‌ای هم اعلام کردند که دیگر برای پلتفرم اکس باکس بازی نمی‌سازند.
 
یکی از این اشخاص سازنده بازی تحسین شده‌ی Fez بود که بازی خود را به صورت انحصاری سال قبل برای اکس‌باکس لایو منتشر کرده بود و گفته که نسخه دوم Fez به هیچ وجه برای هیچ پلتفرم مایکروسافت منتشر نمی‌شود اما در سویی دیگر، سونی و نینتندو در زمینه‌ی کنسول‌ها و والو در زمینه Steam و رایانه‌های شخصی، دست بازی‌سازان مستقل را باز گذاشته‌اند.
 
آگوستینو سیمونتا، مدیر بخش روابط با سازندگان و ناشران خارجی بخش اروپای سونی، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: "بازی‌سازان مستقل هیچ تفاوتی با بازی‌سازان سنتی ندارند. ما هیچ طبقه‌بندی‌ای نمی‌کنیم."
 
وی اعلام کرد هر بازی Self Publish شده بنا به کیفیتی که دارد در PSBlog یا PSN مورد تبلیغ و معرفی بیشتر قرار می‌گیرد. سیمونتا گفت که تا امروز ۵۰۰ بازی با همین شیوه از سوی ۱۶۰ استودیو بازی‌سازی در PSN ثبت شده و به فروش می‌رسد.
 
از چند روز قبل شایعاتی به گوش می‌رسد که مایکروسافت هم این قانون را می‌خواهد کنار بگذارد و حالت Self Publish را برای همه بازی‌سازها در دسترس قرار دهد. این موضوع برای بازی‌سازهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است که بتوانند بازی‌هایشان را در چنین شبکه‌هایی بدون اینکه با پیوستن به ناشری به رسمیت شناخته شوند منتشر کنند. برای مثال بازی سیاره میترا با دردسرهای فراوانی در شبکه اکس‌باکس لایو انتشار یافت. استودیو سازنده این بازی با همکاری شرکتی کانادایی توانستند این بازی را به ثبت برسانند، اما اگر حالت Self Publish برای همه کنسول‌ها و پلتفرم‌ها در دسترس باشد، سازندگان ایرانی با پرداخت بهایی اندک می‌توانند محصول خود را در این شبکه‌ها ثبت کنند.
 
حمایت بازی‌سازان مستقل، می‌تواند سرنوشت کنسول را رقم بزند. در این نسل، مایکروسافت از حمایت این گروه برخوردار بود و یکی از عمده دلایل موفقیت اکس باکس لایو این موضوع بود که خلا آن مستقیما در PSN و WiiWare مشخص بود. در حال حاضر با اجرای سیاست‌هایی که چندان مورد اقبال عموم مردم و بازی‌سازانی از جنس مردم نیست، نمی‌توان آینده‌ی خوبی برای اکس باکس وان در نظر گرفت.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.