سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد

گردآوری شده توسط گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز

برترین مجله اینترنتی ایران

همشهری سرنخ: سوپرمن من از کجا آمده، ماجرایش چیست، چند فیلم سینمایی دارد و این فیلم ها چقدر فروش داشته اند در تازهترین نسخه سینمایی اش چه خبر است، دشمنان او چه شخصیت هایی می باشند و خود او و کتاب های مصورش چه تاثیری بر صنعت کمیک بوک ها گذاشته اند! این دو صفحه پاسخی است به همه این سوال ها.

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد

سوپرمن چه توانایی هایی دارد؟

قدرت و توانایی سوپرمن از دهه ۳۰ میلادی تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده اما می گردد با کمی تامل این توانایی ها را به سه دسته مختلف تقسیم کرد؛ از ابتدای پیدایش سوپرمن تا اواسط دهه ۸۰ قدرت های او بی حد و حصر بودند و نویسندگان از تحویل هیچ قدرتی به او دریغ نمی گردند. به نوعی می توان سوپرمن آن دوره را با توهم ابرقدرت بودن آمریکا از نگاه دولت آن کشور مقایسه کرد اما مابین ده ۷۰ و ۸۰ میلادی نویسندگانی که با این ابرقهرمان سر و کار داشتندصدایشان درآمد که قهرمانی با این همه توانایی چندان مناسب داستان سرایی نیست. این ماجرا با آمدن نویسنده ای به نام جان بایرن اوج گرفت تا جایی که او در بازسازی سوپرمن قدرت و توانایی او را کاهش داد اما با پایان کار بایرن که دوره دوم را شامل می گردد باز هم نویسندگان بعد از او قدرت های از دست رفته را به سوپرمن بازگرداندند؛ البته این بار توانایی او مانند دوره اول و بی پایان نبود. در ادامه بعضی قدرت های کنونی و قدرت های به جا مانده سوپرمن را مرور می کنیم:

قدرت مافوق انسانی

بلند کردن یک کوه بر بالای سر، حمل هواپیمای مسافربری، خرد کردن الماس با انگشتان، شکافت هر فلزی با دست و هر چیز غیرممکن دیگری را که از دست بشر بر نمی آید جناب سوپرمن می تواند در کمال خونسردی انجام دهد. قدرت او چیزی معادل ۲۰۰ کوئینتیلیون (۲ ضربدر ۱۰ بتوان ۲۰) تن است!

دید اشعه ایکس

این توانایی قدرت دیدن هر چیزی را پشت اجسام جامد به سوپرمن می دهد. البته در ابتدا این توانایی یک ایراد بزرگ داشت و آن دیده نشدن اجسام سربی با اشعه ایکس بود؛ اما وقتی قدرت سوپرمن دچار پیشرفت شد این ایراد هم از بین رفت.

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد

پرواز کردن و سرعت مافوق انسانی

سوپرمن تا دهه ۴۰ میلادی فقط توانایی پرش های بلند را داشت اما از آن زمان به بعد قدرت شناور ماندن در آسمان، سرعت بخشیدن به پرواز و تغییر مسیر در حین پرواز به توانایی هایش اضافه شد. بعدها سوپرمن حتی توانست بین سیارتات به راحتی رفت و آمد کند. ویژگی دیگر او این است که در زمان حرکت کردن، عکس العمل نشان دادن و حتی پرواز کردن سرعت او از سرعت نور هم پیشی می گیرد تا جایی که می تواند گلوله های شلیک شده را در هوا بگیجرد!

باتری خورشیدی جاندار

بدن سوپرمن مانند باتری خورشیدی کار می کند. او هر موقع در مقابل ستاره هایی مانند خورشید قرار بگیرد می تواند مثل باتری شارژی عمل کرده و انرژی خورشیدی را در خود ذخیره کند. بدن او در نهایت این انرژی ذخیره شده را حتی در طول شب و روی سیارات دیگر که خبری از نور ستاره ها نیست تبدیل به سوخت برای قدرت هایش می کند.

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد


سوپرمن کیست و از کجا آمده؟

گرچه داستان ها و روایت های متعددی دربارهٔ اصالت و خاستگاه سوپرمن گفته شده؛ اما آنچه که مسلم است او فرزند دانشمندی به نام جُر – ایی است که در سیاره ای به نام کرایپتون زندگی می کرد اما وقتی پدرش متوجه می گردد کرایپتون در حال نابود شدن است فرزندش را به همراه سفینه ای به سمت زمین شلیک می کند. سفینه با زمین زراعی خانواده ای به نام کنت برخورد می کند که زوج تنهایی در آن حضور دارند. به فرزند خواندگی کال – ایی و انتخاب نام کلارک توسط آنها، زندگی تازهی را برای سوپرمن کوچک رقم می زند. با بزرگتر شدن کلارک، او به شهری آینده دار به نام متروپلیس می رود و روزنامه نگار می گردد اما در همین حین متوجه انرژی می گردد که از نور خورشیدی می گیرد. بدین ترتیب او محافظ شهر و انسان هایش در باربر خطراتی است که آنها را تهدید می کند.

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد

مانند اغلب کتاب های مصور ابرقهرمان محور، سوپرمن هم در هر قسمت آن باید با یک دشمن اصلی روبرو شود که این دشمن می تواند به تنهایی یا با اتحاد دیگر دشمنان رو در روی او بایستد. وجود شخصیت های کاملا سیاه – که برخلاف کتاب های مصور مارول یکی از خصوصیات اصلیب محصولات دی سی است – و همراه شدن آنها با شخصیت های خاکستری که گاهی به سمت خوبی می روندو گاهی هم برعکس به سمت تاریکی از جذابیت های روایی کتاب های سوپرمن است.



ایده نوشتن کامیک سوپرمن از کجا شکل گرفت؟

داستان پیدایش سوپرمن به سال ۱۹۳۳ برمی گردد؛ جایی که دو دوست قدیمی هنرمند به نام های جری سیگل (در نقش نویسنده) و جو شاستر (در نقش طراح) آنقدر غرق کامیک استریپ هایی که روزنامه ها و مجلات چاپ می کردند، شدند که در نهایت به این فکر افتادند که خودشان دست به کار شوند وداستان خودشان را بازگو کنند! با به ثمر نشستن ایده های اولیه، آنها موفق شدند در مجله شخصی شان که در دبیرستان چاپ می شد اولین ماجراجویی سوپرمن را با نام «سلطنت سوپرمن» (Reign of the Superman) چاپ کنند اما نکته بامزه این داستان این بود که سوپرمن آنها نه تنها یک موجود فضای بی مو بود بلکه در طرف شر ماجرا قرار داشت؛ یعنی درست خلاف آن چیزی که سوپرمن این وزها به آن شهرت دارد. با اینحال داستان نتوانست حتی خود آنها را هیجان زده کند اا شخصیت سوپرمن آنقدر برای آنها مهم بود که سعی کردند این بار بهتر روی آن کار کنند و او را به طرف خیر داستان ببرند (آنها با الهام گرفتن از چهره بازیگرانی مانند هارولد لوید و داگلاس فرینکس و همچنین با استفاده از المان های اساطیری هرکول و شمشون سوپرمن تازه را طراحی کردند).

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد

طرح دوم آنها برای سوپرمن وقتی با شکست مواجه شد که هیچ روزنامه و مجله ای جذب شخصیت و داستان آن نشدند. این دو شکست پیاپی می توانست پرنده سوپرمن را برای همیشه ببندد اما سومین طرحی که سیگل و شاستر از سوپرمن ارائه دادند که بی شباهت با چیزی نیست که امروزه از سوپرمن می بینیم بالاخره توانست آنها را به آروزی خود برساند. آنها با پیشنهاد یکی از دوستانشان طرح را پیش «هری داننفلد» می برند که در آن زمان کمپانی دی سی را از «مالکولم ویلر – نیکلسون» به عنوان بدهی گرفته بود و به دنبال ایده هایی تازه و بکر می گشت. داننفلد که نشان داده بود علاقه چندانی به کتاب های مصور ندارد اما پر رنگ و لعاب بودن سوپرمن سیگل و شاستر و اکشن بسیار او را متقاعد کرد اولین شماره Action Comics را با حضور سوپرمن منتشر کند. در سال IGN 2011 رتبه اول در بین ۱۰۰ قهرمان دنیای کامیک بوک را به سوپرمن اختصاص داد. مجلات مشهوری مانند امپایر از او به عنوان بزرگترین شخصیت کتاب های مصور یاد کردند و نویسندگان بزرگی مانند اومبر تواکو صفات اسطوره ای سوپرمن را ستودنی دانستند.



دشمنان سوپرمن چه کسانی می باشند؟

نویسندگان همیشه برای جذابیت داستان جلوی هر قهرمانی یک ابرقهرمان می گذارند تا تقابل آنها کشش داستان را بسیار کند برای ابرقهرمانی مثل سوپرمن با آن توانایی های منحصر به فرد باید دشمنانی تراشید که در قامت او باشند، بتوانند جلوی او بایستند و حتی گاهی حسابی گوشمالی اش بدهند. آشنا شدن با چند دشمن قسم خورده سوپرمن خالی از لطف نیست!

Zod

در فیلم تازه سوپرمن، او بدمن اصلی ماجراست که قرار است رو در روی سوپرمن بایستد و کمی حالش را جا بیاورد. در این فیلم نقش «زاد» را مایکل شنونی برعهده گرفته که فیزیک درخور توجه و مناسبی برای این نقش دارد. در وصف توانایی و قدرت زاد شاید نشود مانند بقیه دشمنان سوپرمن با گفتن اینکه می تواند چنین و چنان کند قضیه را حل کرد. بنابراین بهتر است به این شیوه به حل مساله بپردازیم که لکس لثور برای اینکه زاد را از پیش رو بردارد دست به دامن سوپرمن می گردد. زاد یک مجرم جنگی از سیاره کرایپتون است که توسط ساکنان آن سیاره به نقطه دوری از کهکشان تبعید شده. او پس از آزادی به فکر انتقام از سوپرمن و ساکنان سیاره کرایپتون می افتد.

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد
سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد

Lex Luthor

در مقام مقایسه می گردد لکس لثور را هم ردیف جوکر دانست؛ دانشمندی باهوش، ریاکار، دیوانه و شیدا. از همه مهمتر او مانند / جوکر الهه انتقامی برای ابرقهرمان ما محسوب می گردد؛ یعنی هر جا که هست و هر کاری که می کند برای از بین بردن سوپرمن است و لاغیر! او همانند جوکر نمی تواند در مبارزات فیزیکی مقابل سوپرمن برنده شود اما حیله ها و نقشه های او دمار از روزگار رقیبش درمی آورد. همچنین یا خود مستقیم وارد جنگ با سوپرمن می گردد یا اینکه دیگر دشمنان ابرقهرمان را به جان او می اندازد. او حتی برای اینکه بتواند حریفش را به زیر بکشد خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا معرفی می کند تا بتواند از این طریق دسترسی به او را تسهیل کند. لکس لثور اما برای این محبوب ترین و معروف ترین بدمن سری کامیک های سوپرمن محسوب می گردد که برخلاف رقیبش یک انسان خاکی است و هر چه به دست آورده خود به آن رسیده. در فیلم بازگشت سوپرمن (۲۰۰۶) کوین اسپیسی نقاش لثور را بازی کرده.

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد

Darkseid

در سیاره ای به نام آپوکالیپس (Apokolips) طرفدارانش او را به عنوان شیطان می شناسند و مانند یک سلطان می پرستند. او می خواهد با دست یافتن به قدرتی به نام Anit-Life Equation اذهان تمامی موجودات زنده جهان هستی را در کنترل خود دربیاورد؛ نقشی را که بین برای بتمن بازی می کند دارک سید برای سوپرمن ایفا می کند.
ریشه و خاستگاه این موجود شیطانی که با نام آکساز هم او را می شناسند چیزی شبیه افسانه ها و اساطیر یونانی است. او که فرزند رب النوع های سیاره آپوکالیپس است بعد از ربودن قدرتی جادویی از پدر به فرمانروایی آن سیاره می رسد اما این پایان خواسته های او نیست.

سوپرمن با شنل قرمزی وارد می گردد


۷ : تعداد فیلم های سینمایی سوپرمن

۳۹۷,۰۰۰,۰۰ به میلیون دلار؛ بودجه شش فیلم است که ۲۳۲ میلیون متعلق به بازگشت سوپرمن (۲۰۰۶) است. بودجه Man of Steel هم چیزی حدود ۲۲۵ میلیون دلار است.

۸۸۹,۴۱۲,۹۹۷ به میلیون دلار؛ فروش کلی فیم های سوپرمن در بعد جهانی، فروش آنها در آمریکای شمالی به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می رسد (فروش فیلم آخر در نظر گرفته نشده)


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.