سوچی؛ میزبان متفاوت المپیک زمستانی

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

ورزش > دیگر ورزشها – اینجا سوچی است؛ هوای آفتابی این شهر و کوه‌هایش که برف چندانی ندارند، چهره میزبان المپیک زمستانی را نسبت به میزبانان دوره‌های قبل متفاوت کرده است.

لیلی خرسند: اینجا سوچی است؛ شهری از شهرهای روسیه بزرگ هنوز سایه افکار کمونیستی را بر سردارد. افکاری که به محض ورود به روسیه در هر شهری که باشی، آزار دهنده است، به خصوص در سوچی که با تهدیدهای زیادی برای برگزاری المپیک مواجه بوده. 

هر پروازی که در سوچی می نشیند، ناخودآگاه مسافران به جنب و جوش می افتند که سریعتر به باجه های کنترل برسند، که اگر دیر برسی باید ساعت ها در انتظار باشی. کنترل های دقیق فقط به سوچی و بازی های المپیک مربوط نیست هر مسافری باید از زیر ذره بین روس ها رد شود. این کنترل ها در سوچی و به خصوص در دهکده هایی که برای مهمانان در نظر گرفته شده، شدیدتر است. هرچند این سخت گیری ها این اطمینان را می دهد تا با خیال راحت از حضور در سوچی لذت ببری.

خبرنگاران و عکاسانی که چند روز قبل از شروع بازی های به سوچی رسیده بودند سوژه های جالبی داشتند. ولادمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با اینکه وعده داده بود، همه چیز به موقع آماده می شود، اما نشد که هنوز هم نشده. از ۱۰ هتلی که قرار بود برای ولنتیرها( نیروهای داوطلب) در نظر گرفته شود فقط شش هتل آماده شد و این نفرات مجبورند در اتاق های چند نفره بخوابند. آنهایی هم که برای تماشای بازی های به سوچی آمده اند، برای پیدا کردن اتاق خالی با مشکلاتی روبرو شده اند. دهکده هایی هم که برای ورزشکاران، مسئولان، خبرنگاران و عکاسان در نظر گرفته شده، هنوز کامل نیستند و هر جایی کارگری مشغول کار است.

اما همه این ها دلیل نمی شود از بزرگی کاری که روس ها کرده اند، چشم پوشی کرد. کوه های سوچی که بعضی می گویند اسم خاصی ندارد و بعضی هم فیشت صدایش می کنند، برف چندانی ندارد. با اینکه مسابقات اسکی حرفه ای روی برف طبیعی برگزار نمی شود و حتما باید برای اسکی از برف مصنوعی استفاده کرد، اما المپیک های قبلی بیشتر در شهرهایی برفی و سرد برگزار شده .  ونکوور، تورین و … در مقایسه با سوچی چهره های زمستانی تری داشته اند. به هر حال سوچی با اینکه یکی از پیست هایی است که در زمستان روزهایی را میزبان اسکی بازان بوده، اما امکانات چندانی نداشته است. پوتین و زیر دستانش هرچند حالا با انتقادات زیادی روبرو هستند، اما چهره شهر را دگرگون کرده اند. ساخت استادیوم فیشت و هتل های اطرافش و مرکز رسانه عظیم شاید کاری سختی نبوده و همه میزبانان المپیک این تجربه را داشته اند اما ۴۵ کیلومتر دور از این شهر، دهکده هایی که همگی در همین چند سال ساخته شده اند، شگفت زده ات می کنند. دهکده خبرنگاران وعکاسان پایین کوه پایه است و دهکده دیگری هم در ارتفاعاتی برای آنها در نظر گرفته شده. کوه رابه شرق و غرب تقسیم کرده اند و دهکده ورزشکاران آلپاین و صحرانوردی روبرو هم قرار داده اند. چند دهکده هم برای توریست ها و … در ارتفاعات ساخته شده  وهمه اینها با کابین های مدرن با هم در ارتباط هستند. کسانی با اسکی و کوه در ارتباط هستند، می دانند که ساخت این همه هتل و به کار گذاشتن این همه کابین در کوه چه مکافاتی دارد. حالا بماند پیست هایی که ساخته شده و دستگاه های برف ساز به فاصله های نزدیک به هم در حال ساخت برف هستند و حداقل ایرانی ها را که یکی از این دستگاه های را هم ندارند، در حسرت برده.

تنها مشکلی که روس ها دارند این است که با از زمان عقب مانده اند و شاید آرزو می کردند کاش می توانستند بازی ها را با چند هفته تاخیر برگزار کنند. آنها تلاششان را کرده اند که به همه خوش بگذرد، برنامه های موسیقی و میدان هایی را که برای دور هم جمع کردن مردم درنظر گرفته اند یا برنامه هایی که حتی برای لذت بردن بچه ها از المپیک دارند، در نوع خودش جالب است. اما شاید این در ذات المپیک زمستانی باشد که به خاطر سرما هیجان المپیک تابستانی را ندارد. البته هیجانی که روی پیست های اسکی است برای طرفدارانش از هر هیجان دیگری بالاتر است. باید عاشق کوه، سرما و اسکی باشی تا از این بازی ها لذت ببری.

۲۵۲ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.