سویه های اشریشیالکی سبب بروز نگرانی در کشورهای توسعه یافته شده است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۱۳م آبان ۹۱،

اگرچه سویه های اشریشیالکی در کشور های در حال توسعه از جمله مشکلات مهم بهداشتی محسوب می شوند، اما این سویه ها در کشورهای توسعه یافته نیز سبب بروز نگرانی شده است.

امیر حسین فقرایی متخصص میکروب شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح نمود: اشریشیالکی اولین بار در سال ۱۸۸۵ کشف شد و از آن وقت تاکنون ف ابعاد مختلف این گونه در حال مشخص شدن است.

وی گفت: این ارگانیسم به عنوان قسمتی از فلونرمال روده چند ساعت بعد از تولد، سیستم گوارش انسان و حیوانات پستاندار را کلونیزه نموده و با این عمل نقش مهمی در فیزیولوژی سیستم گوارش ایفا می نماید.

فقرایی با بیان این که بعضی از سویه های اشریشیالکی با بدست آوردن عوامل ویرولانس به صورت سویه های بیماری زا در می آیند، اظهار داشت: بر اساس ظهور علائم کلینیکی، اشریشیالکی به سه دسته اشریشیالکی های اسهال زا ، اشریشیالکی های پاتوژن مجاری ادراری و مننژیت و سپتیسمی تقسیم بندی می گردد.

وی تاکید نمود: همهی عوامل بیماری زای فوق به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشکلات بهداشتی و درمانی بسیاری را به وجود می آورند.

فقرایی یاد آور شد: سویه های اشریشیالکی به طور عمده در کشور های در حال توسعه و فقیر سبب بروز مشکلات بهداشتی و درمانی شده اند و موارد اسهال و سایر بیماری های دستگاه گوارشی و اختلالات دستگاه ادراری ناشی از این گونه ها بسیار شایع است.

وی تصریح نمود: اگر چه سویه های اشریشیالکی در کشور های در حال توسعه از جمله مشکلات مهم بهداشتی محسوب می شوند، اما بر طبق گزارش تفسیری های جهانی این سویه ها در کشور های توسعه یافته نیز سبب بروز نگرانی هایی شده است.

فقرایی خاطر نشان نمود: شیوع غیر منتظره بیماری های ناشی از اشریشیالکی و افزایش مقاومت به دارو ها، از جمله مهم ترین دلایل نگرانی نسبت به این ارگانیسم و گونه های بیماری زا بوده است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.