سیاری: در عملیات «مروارید» بزرگترین پیروزی در تاریخ جنگهای ایران رقم خورد

۲ مهر – ۰۶:۱۶:۰۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه “در دریا دشمن آمده بود تا سیادت آبهای خلیج فارس را در دست بگیرد”، گفت: نیروی دریایی ارتش با انجام عملیات مروارید توانست بزرگترین پیروزی در تاریخ جنگهای ایران را رقم بزند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در جمع کارکنان ستاد نیروی دریایی ارتش، ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس و دهه کرامت اظهار کرد: دشمن فکر می‌کرد نیروی دریایی به هیچ عنوان آمادگی جنگ را ندارد و در برآوردها به این نتیجه رسیده بود. علت این تحلیل مشخص بود چون تصور می‌کرد ناوها، ناوشکن‌ها، هواناوها، بالگردها و سایر تجهیزات نیروی دریایی با توجه به سطح فناوری بالا مورد استفاده کاربران ایرانی نیستند و آنها توانایی بهره‌گیری از این تجهیزات را ندارند.
وی با بیان اینکه “نیروی دریایی قابلیت‌ها و توانمند‌ی‌های مختلفی در زمینه دریا، خشکی و هوا دارد”، خاطرنشان کرد:این نیرو در بسیاری از عملیاتها حضور فعال داشته و در عملیات حماسه مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر محور اصلی بوده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: رزمندگان دیگری از جمله جهان‌آرا و نیروهایش، نیروهای مردمی و… در حماسه مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر حضور داشتند اما محور اصلی این عملیات نیروی دریایی و تکاوران این نیرو بودند. در جزیره آبادان، دشمن در هشتم آبان در کوی ذوالفقاری طعم دومین شکست را چشید که در این عملیات هم دو یگان تکاوران نیروی دریایی، گردان سرهنگ کهتری و نیروهای مردمی حضور داشتند که باز هم نیروی دریایی محور اصلی کار بود.
سیاری در ادامه، حضور فعال نیروی دریایی ارتش در شکست حصر آبادان، جزایر مجنون، عملیات بیت‌المقدس، والفجر هشت و… را از دیگر اقدامات بزرگ نیروی دریایی برشمرد و افزود: نیروی دریایی در دریا که محل اصلی انجام ماموریتش بود توانست سیادت کشور را حفظ کند به این معنی که به هیچ وجه اجازه نداد دشمن حضور مثبتی در آبهای ایران داشته باشد.
وی به نقش نیروی دریایی ارتش در اقتصاد کشور بویژه در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: باید به پیشکسوتان نیروی دریایی درود فرستاد که در دوران دفاع مقدس با تدبیر والای خود بزرگترین ضربه را به دشمن بعثی وارد کردند و انگشت روی حساس‌ترین نقطه دشمن یعنی تضعیف اقتصاد آن گذاشتند.
سیاری یادآور شد: نیروی دریایی ارتش ضمن انهدام سکوهای نفتی‌البکر و العمیه رژیم بعثی با طرح‌ریزی بزرگترین جنگ دریایی بعد از جنگ جهانی دوم، طومار نیروی دریایی دشمن را در ۶۷ روز ابتدای جنگ درهم پیچید و توانست ده هزار فروند کشتی تجاری ایرانی را با انجام دویست عملیات مشترک اسکورت کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه “حفظ اقتصاد کشور همواره بر عهده نیروی دریایی بوده و هست”، تاکید کرد: اگر ما نمی‌توانستیم این خطوط مواصلاتی را تأمین کنیم، اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌شد و در حقیقت در دوران هشت سال دفاع مقدس که به تعبیر مقام معظم رهبری همه چیز ما به نفت بند بود نیروی دریایی توانست چرخه اقتصاد کشور را بچرخاند و حماسه‌ای عظیم بیافریند.
وی با اشاره به عملکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: شاید اینگونه عنوان شود که در اوایل انقلاب خیلی از فرماندهان ارتش رفته بودند و در اوایل جنگ ارتش در وضعیت ضعیفی قرار داشت اما همه بدانند وقتی دشمن با هدف تصرف هفت روزه ایران عزم خود را جزم کرده بود و با تمام قوا و حمایت‌های غرب و شرق جنگ را شروع کرد این ارتش بود که جلوی او را گرفت و در سر جایش تثبیت کرد. این اولین پیروزی ارتش محسوب می شود که اوایل جنگ زمانی که هنوز سپاه و بسیج شکل نگرفته بود، توانست با امکاناتی که در اختیار داشت جلوی پیشروی دشمن را بگیرد و او را از ادامه حرکت منع کند.
سیاری در پایان، موفقیت‌های امروز نیروی دریایی را مرهون تلاش دلاوران هشت سال دفاع مقدس دانست و خطاب به کارکنان نیروی دریایی ارتش گفت: امروز نوبت شما عزیزان است که راه شهدای گرانقدر را ادامه دهید و همچنان که پرچم پرافتخار کشور را در دریای مدیترانه به اهتزاز در می‌آورید این اقدامات ارزشمند را پیش بگیرید و هرجایی که لازم شد مانند هفتم آذرماه ۱۳۵۹ عمل کنید.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۹۲۳۱۸۱۶۰۱۴۸۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.