سیاستهای تنظیم بازار مرغ اعلام شد


سیاستهای تنظیم بازار مرغ اعلام شد

۱۳:۲۶ (چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور برنامه‌ها و سیاستهای تنظیم بازاری و قیمتی گوشت مرغ را برای سالجاری اعلام کرد.

«صدراله دولت» در مراسم امضای تفاهم نامه تنظیم بازار گوشت مرغ افزود: سرانه تولید مرغ در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ۵/۴ کیلوگرم بوده که این رقم در زمان حاضر به شش برابر یعنی ۲۴ کیلوگرم رسیده است.
به گفته وی،‌ این در شرایطی است که در اوایل انقلاب اسلامی یک سوم از نیاز سبد پروتئنی از محل مرغ تامین می شد اما اکنون این میزان به دو سوم رسیده است.
دولت با بیان اینکه این صنعت یکی از فعالترین و توانمندترین صنایع کشور محسوب می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات این صنعت نظام بهره‌ وری است که نیازمند اصلاحات ساختاری است از این رو توجه به مدیریت و یکپارچگی تولید از نیازهای اساسی که باید مد نظر قرار بگیرد.
وی، ساماندهی وضعیت تولید مرغ را  درکشور مورد تاکید قرار داد و گفت: دراین راستا اقدامات خوبی از سال گذشته آغاز شده است و در تلاشیم تا با همت همکاران جهاد کشاورزی،‌ اصلاح ساختار را در سیستم تولید داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درادامه افزود: طی سالهای اخیر شاهد رشد روز افزون تولید گوشت مرغ در کشوربود ه‌ایم که در  این زمینه علاوه بر رشد کمی، افزایش بهره وری را نیز دنبال می‌کنیم .
وی با اشاره به اینکه گوشت مرغ  در مقایسه با سایر کالا ها در سالهای اخیر کمترین تغییرات قیمتی را داشته است اظهار کرد:  برنامه ریزیها به سمتی است تا بتوان با قیمت مناسب برای مصرف کنندگان و حاشیه سود مطلوب برای تولیدکنندگان علاوه بر تامین نیاز داخل به فکر صادرات نیز باشیم.

یک میلیون تن گوشت مرغ به بازار وارد می‌شود 
دولت ،‌میزان مصرف مرغ در کشور را دو میلیون تن ذکر کرد و گفت: یک میلیون تن گوشت مرغ در روزهای آینده به بازار تزریق می‌شود.
به گفته وی، هم اکنون میزان مصرف گوشت مرغ در کشور حدود دو میلیون تن است که نیاز از طریق تولید داخلی، تامین می‌شود، این در شرایطی است که سال گذشته به دلیل برخی محدودیت‌ها تنها ۴۰ هزار تن مرغ برای تنظیم بازار وارد کشور شد.مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته با اتحادیه، گوشت مرغ ۴ قیمت در ۴ فصل خواهد داشت.
وی همچنین یادآور شد: ذخیره سازی گسترده برای مصرف در ایامی همچون ماه مبارک رمضان و ایام عید به میزان ۵۰ هزار تن صورت گرفته است که در این ایام به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته دولت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان متولی و دستگاه مسئول قیمت گذاری است و قیمت کف و سقف را براساس نرخ نهاده ها مشخص می کند، این درحالی است که قیمت سقف در راستای حمایت از مصرف کننده و کف نیز در جهت حمایت از تولید خواهد بود.
وی با اشاره به تدوین سیاستگذاریهای خاص در رابطه با نهاده های دام افزود: واردات نهاده های دام تا ورود به شش ماه دوم سال تداوم خواهد داشت. براساس پیش‌بینی‌ها میزان نیاز ماهیانه ۳۰۰ هزارتن است که از این رقم ۱۰۰ هزارتن کنجاله سویا و ۲۰۰ هزارتن ذرت به قیمت توافقی به اتحادیه های مرکزی و استانی ارایه می شود.
 
تنظیم بازار گوشت مرغ توسط بخش‌خصوصی
به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ،‌ امضای تفاهم نامه تنظیم بازار گوشت مرغ  میان شرکت پشتیبانی امور دام کشور و اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی مرغداران گوشتی ،‌نقطه عطفی در راستای حضور بیشتر بخش خصوصی محسوب می‌شود.
دولت افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، تمام مراحل تولید، توزیع و بازاریابی بر عهده اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی  است همچنین مسئولیت اجرایی  و بازاررسانی نیز بر عهده آنها گذاشته شده است،‌ این درحالی است که مقرر شده در صورت تغییر قیمت نهاده‌ها، هر سه ماه یکبار قیمت مرغ با دامنه تغییرات حداکثر پنج درصد اصلاح شود.
وی با اشاره به تعهدات اتحادیه سراسری مرغداران نیز اظهار کرد: این اتحادیه باید پنجاه درصد تولید کشور معادل ۹۵۰ هزار تا یک میلیون تن را برای عرضه در بازار مصرف با نرخ تعیین شده، مدیریت کند.

کاهش قیمت مرغ
دولت  با اشاره به اینکه هفته آینده قیمت کف گوشت مرغ اعلام خواهد شد افزود: قیمت سقف گوشت مرغ براساس این تفاهم نامه پایین تر از قیمت فعلی مرغ در بازار خواهد بود.
وی پیش بینی کرد:‌ با عملیاتی شدن این توافقنامه از خردادماه جاری، قیمت ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان مرغ قرار بگیرد
همچنین در این مراسم رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز با اشاره به اینکه جایگاه ایران در زمینه تولید مرغ در رتبه هفتم قرار دارد افزود: تولید گوشت مرغ در ایران در سال گذشته به رقم ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تن رسید که این رقم امسال به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتن خواهد رسید.
« حسین مقدم نیا»  با اشاره به اینکه تولیدکنندگان گوشت مرغ نیازمند تسهیلات ارزان قیمت و به موقع هستند تاکید کرد:‌ طبق قراردادی که با شرکت پشتیبانی امور دام منعقد شده قرار است که نهاده های مورد نیاز برای صنعت مرغداری با قیمت مصوب به تولیدکنندگان گوشت مرغ عرضه شود.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مرغداران تاکید بر ضمانت اجرایی و الزام بر اجرایاین تفاهم نامه هاست تصریح کرد:  برای تحقق این تفاهم نامه ها باید خواسته ها و نیازهای تولیدکنندگان مورد توجه قرار گیرد تا بتوان در محیط مناسب  و شرایط مطلوب به تولید پرداخت .
به گفته مقدم نیا در حال حاضر تامین نقدینگی تولیدکنندگان و نهاده های دامی از مواردی است که باید بیش از گذشته مد نظر قرار گیرد.

.

.

.

.

.

.

.شاتا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.