سیاست‌های Whois ثبت دامنه تغییر کرد

عصرارتباط : ایرنیک، مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه اول کشوری دات‌آی‌آر نسبت به تغییر سیاست‌های Whois دامنه‌ها اقدام کرده است. در این باره گفتگوی کوتاهی با علیرضا صالح مدیر ثبت دامنه‌های اینترنتی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

سیاست‌های Whois دامنه‌های فارسی چه تغییری کرده است؟

از اول مرداد ماه سال ۹۱ تاریخ انقضای دامنه‌های دات آی‌آر به صورت عمومی در اختیار کاربران قرار گرفته و این تغییر توسط عموم قابل دسترس و مشاهده است.

چه مشخصاتی در صفحه Whois هر دامنه نمایش داده خواهد شد؟

نام کامل، نشانی کامل، تلفن و نشانی پست الکترونیک دارنده امتیاز دامنه، رابط اداری دامنه و رابط فنی دامنه، نام کامل و نشانی پست الکترونیک رابط فنی دامنه، نام یا نام وبگاه کارگزار ثبت‌کننده در صورت تمایل، تاریخ آخرین بررسی این مشخصات و تاریخ انقضای ثبت دامنه.

علت تغییر این سیاست چه بوده است؟

کسانیکه خواهان دامنه‌ای خاص که قبلا به ثبت رسیده، بودند به طور مداوم و به صورت خودکار از سامانه کیست ایرنیک در مورد وجود دامنه سوال می‌کردند. این امر باعث ایجاد حجم بالای ترافیک روی کارگزاران ایرنیک می‌شد و از طرف دیگر صاحبان دامنه بدون اطلاع از این امر و به دلیل اینکه تصور می‌کردند به علت اعلام نشدن تاریخ انقضای دامنه احتمال ثبت آن توسط شخص دیگری حداقل است، دقت لازم برای تمدید نام دامنه نمی‌‌کردند. به همین دلیل دامنه آنها توسط شخص دیگری به ثبت می‌رسید. در کنار این امر تقاضاهای فراوانی نیز مبنی بر نمایش این اطلاعات مانند سایر پسوند ها (TLD) ارسال شده بود، از این‌رو واحد ثبت دامنه اقدام به نمایش این اطلاعات کرد.

اگر دارنده دامنه اینترنتی تمایل به نمایش بخشی از این اطلاعات را نداشته باشد، امکان شخصی‌سازی آن وجود دارد؟

نمایش این اطلاعات جزو مقررات است و چنانچه تغییری در سیاست Whois واحد ثبت دامنه رخ دهد و مقرر شود مشخصاتی فراتر از این نیز عنوان شده و در معرض عموم قرار داده شود که مورد قبول دارنده امتیاز دامنه نباشد، وی حق دارد نسبت به لغو امتیاز دامنه خود اقدام کند. در این صورت به نسبت زمان استفاده نشده از دوره امتیاز دامنه هزینه ثبت وی مسترد خواهد شد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.